Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1066 ggr
Roxie
0

Färgfråga!

Jag vet att man kan para viltfärgade med alla andra färgkategorier. Men hur fungerar det när det är umb inblandat och man vill para med vitt?

// Sofia

Roxie
0

putt!

// Sofia

Tazzar
0

Bär den viltfärgade umben på creme så kan du då få silversobel.
(creme + silver + silver = vitt) Och alla ungar blir silverbaserade.

Tinwe
0

Oj oj oj detta vill jag lära mig mer om!
#2 Tips på vart man kan lära sig mer om hur färgerna uppstår och hur mna avlar för olika färger?
Själv ska jag försöka få fram rost eller nf på två hamstrar :) Parar en sg med en offe som bär på rost :) Tror du jag får någon nf bandad? (pappan är bandad)

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Tazzar
0

#3 Själv har jag bara tittat via hamsterföreningens färgsida (Guldhamster), och mest kollat på "bokstäverna" som finns till höger om färgernas namn, och vad det blir om man kombinerar dem. T.ex ee=creme och bb=rost, och så ee+bb=caramel.

Silvergrå är en normalfärgad med silver på, för att få normalfärgad efter honom/henne så behöver hamstern vara heterozygot silvergrå (= bara fått silver från ena föräldern). Annars så blir alla hamsterungar silverbaserade.

För att få fram rost så behöver båda föräldrarna bära på rost.

Tinwe
0

#4 Okej! :D Jaa min ena hamster är just silvergrå heterozygot :) Helst vill jag ju ha en nf så det lär det ju säkert bli då :) Rost vet jag inte.. Tror inte jag får någon med rost isånnafall.. Tungan ute

/Matilda

Tazzar
0

#5 Också att tänka på är att en offwhite även är silver, så chansen att du får en Nf ligger väl på 25%. Får du rost så kan du även få brunörad silvergrå (jättefin färg!).

Tazzar
0

#4 Hoppsan sa! "brunörad creme" heter ju caramel, blandade ihop med sg, ändrar. Flört

Tinwe
0

#6 Okej, men då får jag väl hålla tummarna på en nf Skrattande Tror nästan alla kommer bli bandade iallafall, eftersom pappan är bandad Glad Har länge velat ha just en nf bandad hamster Skrattande

Nu kom vi av oss på ämnet, jag får skapa en egen tråd senare :)

/Matilda

Tazzar
0

Ja Nf bandat är jättefint, sitter och klappar på tre nf bandade bebisar just nu. Oskyldig

Roxie
0

#8 ingen fara. Var ju en färgfråge-tråd, och jag fick ju svar på min fråga :)

// Sofia

Tinwe
0

#9 Åhh, din fuskis! Förvånad Jag vill med.. haha xD Men min parning sker inte förens mitten på mars Gråter Men det är nog värt väntan! Oskyldig

#10 Okej, om det är okej för dig så är det lugnt då Oskyldig

/Matilda