Luna <3
På lördag kommer min Luna hem!
Jag ska hämta henne i Tyresö, så det blir långt att åka, men det är värt det ;)
Jag har väntat på henne jättelänge nu och det blir verkligen skönt att äntligen få en blund i ögonen snart, haha.
Har inte kunnat sova, har bara drömt om hamstrar hela tiden, haha.
Kommer använda den här tråden som en bildtråd senare när hon kommit…
Vad kul:D

Glömde att säga att hon är Rysk VIntervit agouti.
Hur gammal är hon? :)
Ohh vad kul!
jag vill också ha en till hamster men måste vänta någon/några månader.. :(
// Pabblo

2 månader :D
Okej:) Och du ska hämta henne idag?:D Vad roligt^^ :)

Hehe, 1 månad var hon visst.
Hämtade henne idag med min kompis!'
Hon är sockersöt ;)
Har ingen bild just nu, men ska fota snart.

spännande! :D

åååh vad roligt! :D

Vad kul :)
Mvh Hanna

#10 Hehe, men det var inte dig jag var hos ;D

Ja, en riktig sötnöt är hon! <3
är hon en dvärghamster? dem ska ju bo två och två? :/
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

#18 Tur att du sa det. Då detta stämmer ej. Helst av allt vill dvärghamstrarna bo själva, och det stämmer att om man har ihop dem från att de föds så klarar dem sig. Men efter ungefär 9 veckor så kan de börja bråka, och till och med döda varandra.

#19 Det stämmer visst. Det är t.om lag på att de ska bo tillsammans med en artfrände.
Visst finns det de som inte kan hålla sams och man måste dela på, men det betyder inte att det är så för alla.
Dvärgar ska bo två och två om inte särskilda skäl föreligger. Alltså ifall de börjar slåss osv.

Har hört att den ändrades.
Sen bryr jag mig mindre om lagen, jag vill hellre att mina djur lever bra och har ett bra liv.
De kan döda varandra om de är ihop. Bara för att det är lag tänker jag inte riskera detta.
Och sen är hon min avelshona, och då vill jag absolut inte att de ska bo tillsammans.
#21 Dom har roligare med en artfrände, då ingen människa (enligt mig) kan ge en hamster det sälskap som en annan av samma ras. Ex, skulle aldrig ha mina dvärgar ensamma vare sig det handlar om mina avelsdjur eller sälskapsdjur.
Vem säger att dom inte har ett bra liv och lever bra med en burkompis? Sen stämmer det inte att dom måste vara syskon/ha levit ihop hela livet. Mina har aldrig bråkat mera än småbråkat pga rangårdningen, ändå om det skillt 1år imellan i vissa fall.
Söt tjej du har skaffat dig ;).
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Ursäkta om jag lägger mig i, men vad är det för skillnad på dvärg och guld när det gäller att leva tillsammans.
En kompis guldhamstrar som var bröder (inte bra ändå jag vet) levde i hop och stormtrivdes med varandra.
// Pabblo

Så söt hon är. :)
Jag hade två dvärghamstrar ihop, dom sov alltid tillsammans i en liten boll. Och sen när dom dog skaffade jag en ensam därghamster, (Visste nt om lagen). Men dom som bodde tillsammans var lyckligare, det såg t o m jag, och jag var inte spec gammal då.. Och dom som bodde tillsammans levde mkt längre. :)
#23 Guldar vill ju leva änsama (deras natur är att ha ett rivir i det fria och dom bara träffas när det är dax att paras) medans dvärgar lever i grupper och vill göra deta.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida

#21 Lagen är ju faktiskt till just för att djuren ska ha det så bra som möjligt. Det är ju ingen som sätter sig och fantiserar ihop någonting för skoj skull. Nuförtiden vet i stort sett alla att marsvin och råttor inte ska bo ensamma. Men dvärghamstrar verkar det vara sämre med kunskapen om. Det är väldigt synd.
Tänk själv att aldrig få umgås med någon annan av din art, alltså en människa. Alltid få sitta själv, aldrig få ha en kompis osv. Tycker det är rent elakt att förneka ett djur det.
#23 Guldhamstrar är det djurslag som är solitära, alltså ensamlevande. Och som Charlie2006 skriver, de träffas endast för att para sig.
okej då om man tänker så långt tillbaka, tänkte inte på det:)
// Pabblo
#19 Nej? Du snackar ju bull nu ju… :O Dvärgisar ska bo 2 och 2, det är det lag på. Guldhamstrar däremot ska bo 1 och 1. ;)
/Matilda
#19 Dvärghamstrar ska bo 2 o 2. Dom mår mycket bättre då och plus att det är lag på det. Även om du har en avelshona så funkar det jätte bra med en till hamster ;)
#29 Håller med till fullo! 
/Matilda

Jaja….
jag har fattat, ok? Men jag har rådfrågat FLERA uppfödare och vad de har sagt är det jag har skrivit här.
Ah inte så mkt att göra ändå nu:) du får väl låta henne träffa karln i bland;P för du hade en han hamster innan om jag minns rätt.
// Pabblo
#31 tror inte att många uppfödare seriöst har sagt att man ska ha en dvärgis ensam för att "dem mår bäst då". du måste tänka på guldhamstern? men iallafall, jag har vart med om att en dvärghamster har levt ensam, men min dvärgis var aggressiv mot andra hamstrar så det var ju en självklarhet i det fallet.
/Matilda

#33 Men snälla rara. Vad tror du om mig? Att jag inte kan skilja på en guldhamster och en dvärghamster? Som jag sagt, det är vad de sagt!
För hade mina uppfödare sagt "du måste ha minst två" så hade de ju faktiskt inte låtit mig köpa bara 1…
#34 Fast då har den du köpte hamstern av fel, eller ingen koll alls om dom sa att du bara skulle ha 1.
//Frida
#34 De som du köpte hamstern av måste ju ha sagt fel? Jag tror ju antagligen lite fel om dig eftersom att du fortsätter om och om igen att säga att din hamster mår bäst om den bor ensam.. men den vill nog ha en kompis :) du behöver ju inte provocera till ett bråk?
/Matilda

Jaha.
Okej om ni inte vill sluta så är det väl bäst att låsa tråden då.
SÅ SNÄLLA Medarbetare KAN NÅGON LÅSA?
Ber om att hålla er till ämnet, det här är en bildtråd för hamstern Luna.
Om intresse fortfarande finns, så kan någon av er starta en ny/alternativt leta upp en äldre tråd om huruvida dvärghamstrar ska bo ihop eller ej.
Håller med #38
däremot så vill jag veta hur det går med din hamster, kanske några bilder t.o.m ;P
// Pabblo

#38, #39 Äntligen några som inte kommenterar hur jag håller mina hamstrar.
Jodå, bilder kommer snart.

Hon är JÄTTESÖT! :D