Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 995 ggr
animalchild
0

Hur får jag fram färgerna

Skulle behöva lite hjälp med hur jag få fram vissa färger, är urdålig på genetik och har försökt komma fram till hur jag få fram färgerna jag vill ha.

Hoppas att någon vill hjälpa mej.

Vill få fram: Gul, choklad, creme, sköldpadd.

indaa
0

för att få sköldpaddshonor kan du para en gul och en svartbaserad :D

Charlie2006
0

Tror det kan bli lite svårt att få fram gul, choklad och cream i samma kull, om det är det du menar.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Tazzar
0

#2 Det är ganska lätt att få fram creme ur en gulbaserad kull, bara båda föräldrarna är creme-bärare.

Men, det är färger som man vill hålla ifrån varandra då det gula förstör cremefärgen i längden.

Man måste även vara noggrann med att berätta för köparna att det är cremegult, om dem vill avla på cremebaserat så är det att rekomendera dem till att leta efter hamster ur en annan kull.

För att få fram gula hanar: mamman måste själv vara gulbaserad/ skp, och antingen hon, pappan eller båda två måste vara viltfärgad.
För att få fram gula honor: Båda föräldrarna måste vara gulbaserade(/skp) och båda eller ena av dem måste vara viltfärgad.

Gul är en viltbaserad färg, och är ingen av föräldrarna viltfärgad så får man en annan färg istället, till exempel black/yellow.

För att få fram choklad: Båda föräldrarna måste vara bärare av både svart och rost.

För att få fram skp/sköldpadd: Pappan måste vara gul och mamman av en annan färg (är hon gul så blir alla ungar helgula), så blir alla honor i kullen skp. Är mamman själv skp så blir det blandat mellan gula hanar, icke-gula hanar, gula honor och skp-honor.

För att få fram creme: Båda föräldrarna måste vara creme-bärare.

animalchild
0

Jag menar inte att få fram dessa färger i samma kullar, utan i olika.

Tack för hjälpen!