Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2598 ggr
petuina
0

Tigus spray?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick ju hem en Melvin igår som troligen har loppor eller liknande. Har fått råd från några här som tycker jag ska behandla honom för det i första hand. Är det en bra spray som man kan använda på hamstrar Så det inte är för starkt? 

Står såhär på förpackning:

Används mot loppor, löss, mjällkvalster och fästingar. Spraya på djuret 30-40 cm avstånd så att pälsen blir blöt. Preparatet uppnår full effekt mot loppor och löss. m.m

manda-galler
0

jag har använd det och det funkade super :D

Avions
0

Han har inte demodex då?

Tiguspray kan du iallafall använda på hamster om du misstänker ohyra.

Om det är demodex får du ha andra preparat från veterinär.

nonisaga
0

Kan det inte vara "kvalster"?

Imasy
0

Ring veterinären och fråga.

Vet inte hur det är med just detta medel, men jag vet att det har hänt att katter har dött för att de har fått på sig fästingmedel för hund tex.

Vore ju tråkigt om det skulle bli något sådant. Har du fått konstaterat att det är loppor av veterinären?

Avions
0

Tiguspray funkar på marsvin iallafall.

petuina
0

Mamma ringer veterinären imorgon, så får dom avgöra om hur vi skall göra :)

petuina
0

Kollade noggrant på honom nu, han ser bara torr ut. Något tips på vad man kan göra? Ska ändå ringa imorgon men vill höra från flera personer!

[GeeGee]
0

Måste bara tillägga att han ser väldigt liten och gullig ut! =D

Avions
0

Jag skulle nog ta honom till veterinären och kolla om det inte är demodex.

[PixelMollan]
0

Var mkt försiktig, de finns en anledning till att det inte säljs i Sverige längre.

petuina
0

Jag skall ta honom till veterinären. Jag ville bara fråga vad ni tyckte om sprayen, jag kommer ju inte använda något utan att veta vad det är för något.

Imasy
0

Säljs inte Tigusspray i Sverige längre?

[PixelMollan]
0

Nej det får inte säljas längre för att de va för starkt eller något sånt. För farligt.

Imasy
0

Lite OT nu, men när jag sökte efter Fy-spray på djuraffären för ett par veckor sedan, fick jag veta att någon av våra myndigheter/styrelser har dragit in den då den innehåller kemikalier som inte är godkända i Sverige.

Hon i kassan trodde dock att den skulle vara åter på marknaden nästa år, för då är det EU´s regler som gäller, och då blir dessa kemikaler godkända i Sverige igen.

Kanske något liknande där med Tigus?

[PixelMollan]
0

Hemskt isåfall…. de ska inte innehålla skadliga saker.

elvissspringsteen1
0

hur gick det med hamstern? väldigt gammal tråd:P men e nyfiken för har lite problem sj med något liknande.

petuina
0

Tyvärr så blev han aldrig bra, vi åkte in med honom och gjorde olika prover på honom. Han blev bra i ca 2 månader efter att ha fått någon sorts hårsäcks medel i pälsen, men vi var tvungna att ta bort honom för han blev mycket värre senare.. :/

BMEXX
0

vad tråkigt:(

// Pabblo

petuina
0

ja verkligen :(

Tinwe
0

hej! jag kollade upp hos veterinären vad mina hamstrar hade o det visade sig vara demodexliknande (minns inte vad vet. sa) och jag fick advocate som är till för katter och illrar, det funkade superbra och min hamster har fin päls igen :) Dock ska jag aldrig gå till den veterinären igen, hon visste inte ens hur man höll i en hamster. Nej usch… hon bar upp min hamster i nackskinnet. Hoppas det går bra för din lille fluffiga kompis! :)

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Sara87
0

#17 Trist att det blev så :/

#20 Läs #17

Tinwe
0

#21 ja.. det är ju oftast en annan -mer seriös sjukdom som ligger bakom… :( Men min kille mår bra iallafall! Glad

/Matilda

BMEXX
0

#22 tror mer att hon mena att de var tvugna att ta bort hamstern :(

// Pabblo

Tinwe
0

#23 ja det menar jag med.. att själva härsäckskvalsterna var inte det enda, utan det låg något mer allvarligt bakom det man såg och visste.. men sen kan det ju blir värre, det säger jag inte att det inte kan bli.. R.I.P iallafall! <3

/Matilda

BMEXX
0

#24 ah nu fattar jag hur du menar, fick intrycket att du hade missat det, ber så mkt om ursäkt

// Pabblo

Tinwe
0

#25 Äh! Lugnt, jag är inte bäst på att förklara heller.. xD

/Matilda