Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 990 ggr
indaa
0

Nybörjarkull?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom jag inte fick nåt svar på Labans tråd så skriver jag ett nytt inlägg då.

Jag skulle vilja försöka mej på en egen kull och se hur det går, (ibörjan på nästa år). Då kommer jag ha pengar, och jag har massa plats och mkt överflödig tid med tanke på att jag varken jobbar eller går i skolan.

Men jag undrar lite såna här nödvändiga saker, som vilka färger/teckningar bör man inte blanda? Jag har en creme vitbandad tror jag, som jag skulle vilja para.. Fast han har gråa öron.. Kan lägga upp en bild..

Så vad tror ni blir lämpligast? Eftersom jag är nybörjare med detta skulle jag gärna vilja ha lite råd :) (även fast jag har haft väldigt många hamstrar så har jag aldrig haft en egen kull)

Tex; hur gamla ska båda vara när dom paras?
Hur länge honan gravid?
Hur ska man ta hand om honan medan hon är gravid?
Osv :) Sen gärna svar på färg-frågan också..

indaa
0

Såhär ser han exakt ut, me färgerna :) Nåågot ljusare huvud bara.

Tazzar
0

Jag tycker mig se halvmånar på din kille, då är han gul. Creme och gult ska hållas ifrån varandra så de färgerna som passar honom är d vilt-, gul- och svartbaserade färger.

Hanen bör vara minst 2-3 månader innan han paras, men gärna några månader äldre. Det viktigaste är att hanen har börjat "fatta poängen", och dessutom är stark nog att klara en ev. sur hona, för ibland kan parningsförsök gå lite snett - och då går det snabbt (man får hålla koll på dem hela tiden), så då är det ju inte så bra om honan är dubbelt så stor. ;)

Honan bör vara minst 5 månader, och max 8 månader gammal innan hon får sin första kull. Andra kullen kan komma efter ungefär 3 månaders vilotid från den första och innan hon har fyllt 1 år.