Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1213 ggr
Tinwe
0

Genetik hjälp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är ganska dålig på genetik, men vill verkligen kunna själv. Någon som har tips på hur man lär sig?

Men egentligen vill jag ha hjälp med en parning jag tänkt genomföra i mars 2010. Guldhamster då. :)

Hona: Offwhite lh
Hane: Silvergrå heterozygot lh bruten bandad

- Det jag vill veta är ev. färger.

Hanen bär på silvergrått, svart, kanske creme.

Honan bär på mestadels cremefärger, har en choklad långt bak i släkten och även silvergrått finns med.

(Mitt mål med parningen är för det första det fina temperamentet båda har. Sedan vill jag ha lite "bredare" huvud och större kropp på ungarna, eftersom min hane är lite mindre.. Honan kommer bli stor och fin, hon är bara 7 veckor änsålänge, hihi. :) Hanen är 12 veckor för tillfället.)

Tar med en bild på hanen och honan så ni får se! :)

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Mistletoes
0

Först o främst är det viktigt att sätta sig in i vad som är dominant och vad som är recessivt.

Silvergrått till - det är dominant så det kan inte en hamster bära på =)

Utan att veta vad dina kottar bär på (jag brukar bara räkna med honan o hanens föräldrar när jag räknar ut vilka färger det kan bli i en kull, om jag inte redan vet vad dom bär på genom tidigare kullar) så skulle jag säga att du får 50% heterozygota silvergrå, 25% homozygota silvergrå och 25% normalfärgade.

Men sen kan det ju bli andra färger om dom bär på nått gemensamt.
Men silverbaserade procenten blir samma. (teoretiskt sett Flört)
Så om hanen bär på creme blir det lite jobbigt.. För får du en svartögd vit som är bandad kommer du inte se bandet Obestämd

Tinwe
0

Okej, tack då lärde jag mig nått nytt allt! :D

Baloo (hanens) föräldrar:
Mor: Silvergrå Homozygot bruten bandad
Far: Svart med vita tecken

Teeni (honans) föräldrar:
Mor: Offwhite
Far: Offwhite bö

Jag hoppas egentligen på en nf, då min första hamster var just en nf kh och jag tycker verkligen att nf lh är vackra! :) Kommer troligtvis behålla en nf lh om det kommer en snygg hane som jag fastnar för! ;)

Jag tror inte att hanen bär på creme, så det blir nog inte så jobbigt hoppas jag.. :O Däremot är han ju bandad, så det kommer väl definitivt få sina utslag i kullen?

Du tror inte att chokladen långt bak i släkten på honan kommer ge nått, eftersom att hanens far var svart? Eller är chokladen för långt bak? :)

- Sen undrade jag med om du har tips på hur man kan lära sig mer om genetik förutom SHF's hemsida :D

Tack för din hjälp! :D *niger och tackar*

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."