Hamster iFokus

Hamster

Etikett: guldhamster
Läst 2359 ggr
[Tearix]
0

Hur mycket vitt är vitmagad?

Räknas vitt på tassar, hakan och en liten prick på magen som vitmagad, eller är det en enfärgad som inte är standardenlig?

Charlie2006
0

Det är standard, då många hamstrar oftast får vitt inslag i ex svart, choklad m.m, det har blivit så. Väldigt svårt att få en ex hell svart unge. Vitmagad är dom när dom har ett brett vitt sträck från halsen till svansen om jag inte misstar mig, någon får rätta om det är fel ;).

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

[MissDiss]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag förstod det som att hela magen ska vara vit utan några andra färger alls, inte ens små fläckar, och är ögonen rubinglansiga, tar man tex ett kort på den, så ser man om den har rubininslag i blicken.

Här är en bild på för att visa det. Det är min Totte. :)

Vitmagad och roan ska man passa sig för att para.

Jag tror det var så att om man parade två vitmagade / roan så blir ungarna ögonlösa och mamman biter ihjäl dem på en gång.

Jag har så dåligt minne, så rätta mig om jag har fel.

(Klicka på bilden så den blir stor så syns det tydligt)

Charlie2006
0

#2 Ru (runbinglans/rubinögda) tror jag dock inte inte många har, väldigt ovanlig färg på ögonen. Sen är hamstern steril efter 4 månader oxå. Men vet ej vad ögonfärgen har med frågan ;).

Har oxå hört att ungarna blir ögonlösa om man parar vitmagad-vitagad och roan-roan.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

UlrikaD
0

Jag tar och kopierar rakt av vad som står på SHF:s sida:

• Färgen skall följa den fullt tecknade varianten och denna variant finns bara hos vilttecknade djur och de svarta varianterna.
  • Magen skall vara helt vit med raka jämna kanter där grundfärgen börjar.
  • Halvmånarna skall vara vita hos vilttecknade djur, men ska saknas hos de svarta varianterna. En bred öppning i bröstbandet kan förekomma, men är inte önskvärt.
  • Vita strån i pälsen förekommer och ger en blekande effekt på grundfärgen.
  • Ögonen kan ha en rubinaktig glans.
  • Skall tillhöra standardfärg oberoende av grundfärg. Teckningen är det viktigaste.
  • I homozygot form (WhWh, ögonlös vit) är hamstern ett helt vitt djur, saknar ögon helt eller har rudimitära ögon. Denna variant är ej tillåten för utställning.

Teckningen finns endast på färger som INTE är cremebaserade.

[MissDiss]
0

#3 Sterlia ska de inte bli…?

Det står på SHF:s hemsida att de ska ha rubinglans i ögonen, ögonen är egentligen svarta, men glänser i rubin.

Englatassens
0

Var vänliga å gå in på www.hamsterforeningen.se å läs å lär !!Glad

[MissDiss]
0

#6 Ulrika har kopierat in vad det står om Vitmagad från SHF :)

Charlie2006
0

¤5 Tänkte på när du skrev rubinfärgade ögon tänkte jag på ru (rubinögd) inte samma då för om hamster är rubinögd blir den steril vid 3 månader det står på shf sida. Glömde oxå att det var just hanar ;).

från shf sida: Rubinögd (ru)
Färgen beskrevs 1948 och ger hamstern en rubinaktigt glans till ögonen, som kan vara svår att upptäcka, och bleker ner den normalfärgade pälsfärgen.
Hanarna är sterila efter 3 månaders ålder. De är mindre till växten än sina normala syskon och de växer långsamt.
De är könsmogna senare och har dålig livsduglihet.

Min hemsida

//Frida

[MissDiss]
0

#8 Hur ser man skillnad på vitmagad och Rubinögd då?

Charlie2006
0

¤9 rubinögd har inget med färgen/tekningen att göra, men vet ej hur man gör det om vitmagade har en runögd färg.

Min hemsida

//Frida

[MissDiss]
0

#10 Okej, får hoppas på att någon kan förklara. Eller helt enkelt prova sig fram och para denne med någon, som för säkerhetsskull, inte är roan eller vitmagad, och se om det tar eller inte :)

Charlie2006
0

#11 Skulle dock inte prova och para en ru hamster ;).

Min hemsida

//Frida

[MissDiss]
0

#12 Varför inte? Om man inte kan se på en hamster om den är rubinögd eller vitmagad så måste man ju nästan prova sig fram?

Charlie2006
0

#13 För att någon av ungarna kan bli ru då och som det står lever den inte lika länge som en som inte är ru. Sen på mejl #4 står det att den kan ha, inte säkert att den har och den har bara en glans ;). Men man kan ju testa men inte säkert parningen tar sig, då elrfall hanarna är sterila .

Min hemsida

//Frida

[MissDiss]
0

#14 Oj, då läste jag konstigt.

Men Totte har ju rubinglans i ögonen, innebär det att han är vitmagad eller är han rubinögd?

Charlie2006
0

#15 Har han ett vit sträck från halsen till svansen? utan några fläckar eller så på det vita.

Min hemsida

//Frida

Englatassens
0

Totte ser ut som en Ds tycker jag… Å ngt som e viktigt att veta e att ALLA VITTECKNADE djur kan få en "glans" åt d röda hållet… en vanlig choklad ser man inget på men e den bandad el Ds så kan d lysa lite rödaktigt i ögat/ögonen…

[MissDiss]
0

#16 Svårt att säga, hela hans mage är vit.

#17 Jaså? :O Oj då, här har man ju missat massor :O