Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 2093 ggr
Saandraaa
0

Vad blir det för färger?

Jag har två hamstrar jag skulle vilja para.
Honan är offwhite
Bakom henne finns:
Mor å far: Creme och Sobel
(syskonen vart offwhite/creme/vita)
Morfar/mormor: sobel/creme
Farmor och farfar: nf och sobel
(syskon var sobel/nf/creme)

Pappan är silvergrå
Bakom honom finns:
Mor å far: Silvergrå och nf bandad
(syskon blev silvergrå)

Vad skulle jag kunna förvänta mig för färger hur stor är chansen att det blir creme i kullen?

Tazzar
0

Hur stor chansen för att det ska bli creme i kullen beror på om hanen bär på creme. Är han creme-bärare så är chansen 50% att det kommer creme i kullen, annars är chansen på 0%, dvs inga creme-bebbar utan bara normalfärgat och silvergrått. (bär de båda på svart så kan det komma svartbaserade ungar, 25% chans)

Om han är creme-bärare så kan du även få både offwhite och vit då både honan och hanen är silver.

Mistletoes
0

Hmm nu blir jag lite fundersam - hur kunde ungarna bli offwhite och vit när ingen förälder är silverbaserad? dessutom - för att få vita ungar måste BÅDA föräldrarna vara silverbaserade..

[MissDiss]
0

Offwhite och silvergrå är väl visst silver?

Aliensfoot
0

Hon menar att honans föräldrar inte är silver men att honan är silver. Även jag reagerade på detta. Kan det vara silversobel där bakom?

[MissDiss]
0

#4 Kan det inte ha varit så att mamman var tex Silversobel då?

Saandraaa
0

Dom jag fick honan av sa sobel, men kan ju lika gärna vara silversobel om det är det som krävs för att bli vit och offwhite :)
Det kanske var albino dom menade med vita, jag är själv inte så kunnig med färger, kan det stämma då? Att pappan var creme och mamman silversobel och bebisarna blir då offwhite och vit/albino?

[MissDiss]
0

Det måste nästan vara så, silversobel har röda ögon vilket albino också har. Och ena föräldern måste ha det för att de ska komma fram. Så det borde stämma.

Saandraaa
0

Gör det någon skillnad vad det kan bli för färger i kullen OM jag skulle ta denna kull?

[MissDiss]
0

Hmm, nej det tror jag inte. Du lär nog få silverfärger i alla fall. Typ offwhite, silvergrå och sen beror det ju på vad de har för gener. :)

Mistletoes
0

Precis, menade föräldrarna till mamman, var lite otydlig ;)

Silversobel har inte röda ögon, dom har svarta. En rödögd silversobel är en silvermink..

Sålänge din hona är offwhite kommer det alltid komma silverbaserat i kullen - oavsett vad du parar med =)
Parar du henne med en annan silverbaserad färg kan du få silverbaserat i både hetero- och homozygot form. Och några icke silverbaserade =)

[MissDiss]
0

#10 Har de? Jag skulle få en silversobel, hon har röda ögon :O

Mistletoes
0

Okej, är hon inte sobel roan då? (då kan dom få rubinglans i ögonen)

Annars så är silversobel alltid svartögda =)

[MissDiss]
0

#12 Hon har tydligt röda ögon. :O

Mistletoes
0

Du har inget kort på henne då? =)

[MissDiss]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#14 Jo, här :)

Tazzar
0

#15 Silvermink! Kanske silverdove, har hon ögonringar? Vad är föräldrarna för färger?

[MissDiss]
0

#16 Jag vet inte, tror hon har vita ögonringar, har inte fått hem henne än. Så har inte fått stamtavla eller nått.

Tazzar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser en silversobel ut.

[MissDiss]
0

Oj, den var mörkare, vad är Silvia för färg då? :O

Mistletoes
0

Det är är en silvermink eller silverdove som Tazzar skriver. Ser inga tydliga ögonringar på kortet men det kanke hon har på riktigt. =)
Vem är uppfödaren? hon kanske bara skrivit fel till dig.

#18  Det där är en homozygot silversobel, eller hur? Kyss

[MissDiss]
0

#20 Hon var vita ögonringar, vad jag ser så :S

Zvintos
0

#21: Fast blixten kan mycket väl ge ögonringar.
Min svarta unge får tex "ögonringar" av blixten, trots att där egentligen inte finns några.

[MissDiss]
0

#22 Ah, jag vet inte riktigt, uppfödaren säger Silverdove, mer kan jag inte säga :O

Mistletoes
0

Be om fler kort helt enkelt =)

Men nån silversobel är hon då inte :P

Vem har fött upp sötnosen?

[MissDiss]
0

Jag kommer inte ihåg vad hon hette. Men just nu ser det inte ut som att jag får henne då transporten inte hör av sig…