Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 2338 ggr
Olyxashamstrar
0

Hamsterkull

Inatt födde Rosalie sina fyra små bebisar. Men alla är döda. Vad kan detta bero på? Jätte sorjligt :/ Det var hennes första kull.

musse05
0

Tog du på dom?

Zvintos
0

Anledningen kan väl vara just att det var första kullen.
Ibland blir det helt enkelt så.
När det gäller kaniner är det ingen ovanlighet att första kullen ibland kunna vara dödfödd eller att honan inte vet vad hon ska göra, detta utan att det är några som helst fel på honan.
Äger själv en hona vars första kull var dödfödd.
Hon har fått 4 levande kullar sedan dess.

Min hamsterhona fick dessutom 1 dödfödd unge i första kullen, samt 2 ungar som dog dagen efter.
Nu har hon en ny kull på hela 11 stycken som hon sköter exemplariskt.

musse05
0

Men hamstrar ska bara få max 2 kullar under hela sitt liv va?

Olyxashamstrar
1

Ja jag tog på dom. Men inget tecken på liv. Jo min förra hamster fick 11 ungar och alla förutom 3 dog. Så ja, det kan ju vara antingen att det var något fel på dom så honan själv döda dom eller så blev var det något annat. Lite synd bara. Hade sett fram emot dom verkligen! Jo en hamster får max ha 2 kullar. Tack för alla svar!

Zvintos
0

#3: Om du läser så syftar jag på min kaninhona som fått 4 kullar efter sin dödfödda kull. =)

Royalz
0

Jag har aldrig varit med om att förstföderskor har fått döda ungar. Så det var nog bara otur eller att det var något fel på ungarna helt enkelt.

musse05
0

#5 Ah nej, det förstod jag. Men undrade bara.

[MissDiss]
0

Om hon födde dem några / någon dag senare kan de kanske ha dött av syrebrist. "/

Olyxashamstrar
0

Nej det var 16 dagar efter parning. Menmen sånt händer.

Bulba
0

Vad tråkigt… Rynkar på näsan Bättre lycka nästa gång!