En färg fråga!
Om jag skulle para min guldis hona som är vit med bruna fläckar. Hennes föräldrar är normalfärgade vilttecknade.
Med en svart hane som har svart i leden bakåt.
Vad kan ungarna då bli för färg?
Jag tror mig ha några ideer om vilka färger som skulle kunna tänkas dyka upp men jag ville höra med er också=)

Till att börja med så behöver du veta vad din hona är för färg. Vit med bruna fläckar är liksom inte någon beteckning direkt. Är hon Nf, choklad eller någonting annat. Är hon d.s eftersom hon är fläckig, eller är hon bandad som också kan se ut som fläckar ifall det är ett dåligt band, eller kanske skp? Då bär hon på gult och då blir det genast lite krångligare.
Men om båda hennes föräldrar är Nf så kan hon vare sig vara bandad eller d.s i och med att det är dominant och då undrar jag varför hon är fläckig? Eller om du har fel uppgifter på föräldrarna?
En bild hade nog hjälpt mycket i detta läget.

Ojsan glömde ju skriva att pappan ser nästan exakt ut som min lilla i färgen alltså INTE normalfärgad! Det är det bara mamman som är…

SVårt att se själva grundfärgen men kunde eventuellt vara Nf.
Så ser hon ut som en Nf eller rost d.s/bandad. Och ordentligt överbandad. Eller kanske skp/vit.
Men då stämmer det inte med föräldrarna alls. För att få en tecknad hamster måste någon av föräldrarna vara det. Så om du får reda på att någon av föräldrarna var antingen d.s, skp eller bandad så kan du lösa lite av mysteriet.