Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 5774 ggr
Odette
0

Svullen och röd??

Hmm,, alltså nu måste jag bara fråga.. min ena hona har alltid varit lite småröd kring analöppningen. har inte tänkt så mycket mer på det då det inte varit så mkt, hon har heller aldrig haft några besvär av det överhuvudtaget.
Men nu ser det liksom svullet ut??
Hon är fortfarande inte brydd av det,, man märker inget alls på henne. Men rött och svullet är det, och då är frågan- ska man fara till veterinären- vad ska man be dom göra?? Våra vetrerinärer här är inte så insatt i just smådjur så det känns bättre om man själv vet lite grann vad det kan vara och vad man kan göra åt det..

Någon som varit med om nåt liknande? Hon har ju haft det så länge jag kan minnas,, sen hon var liten! Men inte såhär tydligt..

Tacksam för tips och råd

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Roxie
0

Bild? Lite svårt kanske ;P

// Sofia

Odette
0

Känns fel att lägga ut bilder här,, måste ju tänka på hennes integritet Skäms men får se om det blir bättre eller om jag får lov att rådfråga vetten. Jag får väl avvakta så länge. Hon har ju inga besvär av det vad man ser så det är ju bra iaf Glad

_

91Marran
0

ring till en veterinär som kan lite mer om smådjur och fråga.

Mvh
Mig

Odette
0

jo problemet är väl att våran lilla hålas veterinärer inte är dom bästa,, men jag har folk jag kan rådfråga också, men man kan ju alltid ringa någon veterinär utanför hålan också och höra.
Tänkte mest om nån här varit med om d själv..

_

Royalz
0

Det bästa är att få se en bild. Svårt att avgöra när man inte ens vet hur det ser ut :)

Odette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

lite äckligt faktiskt.. huvva,, nästan så man önskar bilden inte hade så bra skärpa som den har hmm.. aja,, NI SOM ÄR KÄNSLIGA BEHÖVER INTE KOLLA PÅ DEN.

iofs så är det bara ett rumphål.. men ändå

_

[Sniff]
0

OjOj!:O Det där ser inte bra ut, tycker jag…

nonisaga
0

Oj ser inte bra ut :/, bäst du kontaktar veterinären och frågar lite, om du inte redan gjort de? :)

Zvintos
0

Det första som poppade upp i huvudet var syfilis..
Vet att det brukar visa sig som skorpor/sår/blåsor vid nos, mun, analöppningen, men främst könsorganet.
Förhoppningsvis är jag helt ute och cyklar, det var bara det som först poppade upp i huvudet.

Sessy
0

Kan hamstrar få Syfilis..? Kan dom ha det med sig från födseln eller är det genom "sexuellt umgänge" de smittas?? *kliar mig i huvudet*..

[GeeGee]
0

Håller med #9!

Du borde nog kontakta vetten för hamstrar visar inte alltid när dem har ont. Som det ser ut så ser det väldigt ömt ut. Jag tror inte att det är mysigt att bajsa precis =/

UlrikaD
0

De flesta smådjur är ju "bytesdjur" i det vilda så de visar ju inte smärta förrän det är riktigt, riktigt illa. Tyvärr för oss djurägare. Tycker det är konstigt att hon haft det ända från start. Är hon från uppfödare eller djuraffär? Är hon från uppfödare kanske du skulle fråga ifall hon/han vet om det finns fler i släkten som fått någonting sådant här.

Och jag tycker också det ser ut som veterinärdags. Jag tror att det där gör ont, vare sig hon visar nåt eller inte.

Zvintos
0

#10: Det kan smittas både vid parning och vid födsel.
Åtminstone är det så på kanin och torde vara samma på hamster.

[iurochskur]
0

Ser verkligen inte bra ut och det måste göra ont- Tänk själv om en människa lider av sår och svunnad på samma ställe, då skulle det göra ont som 17 att göra nr 2.

Kontakta veterinär direkt är mitt råd.

Lycka till!

Odette
0

Ja fy,, det ser mycke värre ut nu. Förut va hon bara lite röd ibland. Men ja ni ser ju själva hur det ser ut nu ,, stackars lilla Yngve,, det blir vetten!
Ni kan låsa tråden nu,, ville bara höra om någon vart me om nåt liknande.

Men nu när det ser så här pass illa ut så är de ju bara vetten som gäller..

_

Zheverez
0

såg att det var några svarta prickar i hårbotten på hö sida.

har de alltid funnits där?

det kan ju vara nån ohyra.

berätta gärna vad vet ger dej för råd och vad den misstänker att det är för nåt din hamster drabbats av.

[GeeGee]
0

Måste tråden låsas redan Odette. Vill ju så gärna veta vad vetten säger…man vet aldrig, kanske går det att göra något åt?!

Sara87
0

Vi håller tråden öppen och hoppas att du uppdaterar. Vi vill ju självklart veta hur det går.

hunniebunnie
0

Hur går det?

Odette
0

Syfilis går väl förresten inte ha i rumpan? Det är ju en Köns sjukdom, det är hennes analöppning som fått röta..

hur som helst, veterinären sa inget vettigt. "Att det är irriterat är ju uppenbart" sa han, men jag fick ingen förklaring till vad det kunde bero på eller ens en teori. han undvek dom frågorna ganska bra. Vilket inte förvånar mig det minsta, så är veterinärerna här tyvärr. Men fick iaf antibiotisk salva som jag ska smörja med morgon och kväll.

Men måste ändå säga…… att Kjell-Yngve är helt otroligt underbar!!! Nog för att hon är lite seg i vanliga fall också, men jag fick hålla henne i handen så hon låg upp och ner, med magen uppåt så att säga- så vetten kunde undersöka.

Hon rörde inte en min. Höll henne så hur länge som helst, å hon bara :-O helt chockad och nyvaken haha. söt Yngve!! *älska*

_

UlrikaD
0

Min syn på veterinärer har fått sig en allvarlig knäck det senaste måste jag ju erkänna.

Men antibiotika-salva är ju bättre än ingenting. Men du borde kanske fått Bactrim samtidigt för infektioner kommer ju inifrån.

Hoppas det blir bättre iallafall!!

Sessy
0

Ja, usch! Det såg inte kul ut för den stackars hamster.. :| Hoppas att salvan hjälper och kanske tar hand om problemet helt o hållet! Håll oss uppdaterade! Alltid bra att få med sig slutet på sånna här små "huvud-gnuggare".. Lycka till! <3

*kram*