Hamster iFokus

Hamster

Etikett: guldhamster
Läst 1991 ggr
PrinzeZz
0

svårt att få tag i hamster?

jag har sedan en tid tillbaka bestämt mej för att åter bli hamsterägare, men den här gången ska det gå rätt till.

Hamstern ska komma från en seriös uppfödare istället för en djuraffär.

Det jag hade tänkt mej är en dvärghamsterhane med stamtavla som går att ställa ut, endast för skojs skull liksom. Färg spelar ingen roll men gärna något lite ovanligare, men som sagt bryr mej inte så värst om färgen.

Guldhamster är inte ett alternativ, det har jag provat förut men det har inte varit en ras för mej öht.

Jag har kollat runt på blocket, och gått bärsärkargång på hela internet (känns det som iaf).

Är det så att jag har för höga krav? det kanske inte finns så många som föder upp dvärghamstrar?

Eller letar jag helt enkelt inte på rätt ställen?

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Be-Bopz
0

Verkar inte som du kollar på rätt ställe faktist =/
Vill du ha en hamster från uppfödare så är ju en hamsterförening ett bra ställe att leta på Glad

Kolla in våra uppfödare som vi har, det finns några st som håller på med dvärg som du helst ville ha, även om de kanske inte bor där du bor så brukar transport fixas superlätt.

http://www.hamsterforeningen.se/

Lycka till !

musse05
0

Jag hade tänkt skaffa en kull dvärghamstrar, dock så har jag ingen stamtavla till pappan. Så det är nog att du har lite höga krav, tror jag. Jag ville ju först ha en dvärghamster hona, en vintervit sapphire med stamtavla…..

Nickel
0

Det känns faktiskt som om det är rätt svårt att få tag i hamstrar på vissa ställen. I skåne har jag bara sett en  uppfödare nu när jag har letat.. Men hon bor väldigt långt bort från mig så jag kan inte köpa där ens. Men hoppas du hittar ngn! :)

[Sandraaa]
0

Nickel - Oftast kan det ju lösa sig med transport!

Nickel
0

#4 Jag vet, men jag blir så orolig att det ska hända något på vägen när varken jag eller dens uppfödare är i närheten… :P (Om det är någon okänd som ska schussa den..)

PrinzeZz
0

#1 den har jag letat igenom men tack iaf.

#2 fast är det vekligen höga krav om jag vill ha stamtavla på den? eller är det kanske inte så vanligt med hamstrar med stamtavla?

#3 transport ser jag inte som något problem, åker väldigt mycket och tävlar med mina kaniner även utomläns och vi kaninfolk är duktiga på att hjälpa till med trensport och leverans.
Kanske ingen höjdare om dom bor jättelångt bort men annars brukar det lösa sej.

Imasy
0

Det finns väl många dvärguppfödare som har stamtavla på sina djur?

Royalz
0

Kollar du på SHF hemsida så finns det ett antal som föder upp dvärgar med stamtavla! :)

UlrikaD
0

Tycker det är väldigt många som har stamtavla till sina djur. Ingenting ovanligt alls.

Och har du kollat uppfödarsidan som du skrev så har ju alla där stamtavla till sina djur och är dessutom transport inga problem så kan du ju köpa från vem som helst av dem.

PrinzeZz
0

#8-9 fast vad jag förstått har ingen av dom uppfödare jag kan tänka mej köpa av några planerande kullar eller så är hemsidan dåligt uppdaterad.

fast jag kanske bara tittat fel eller missat?

Royalz
0

Du får ju mejla om aktuella kullar och planerade! Inte alla som sköter uppdateringen så bra ;)

Sessy
0

Jag har en uppfattning av att det är ganska lätt att få tag på dvärghamster med stamtavla.. ta o ring runt istället för att lita på hemsidorna.. många uppfödare har ju kontakt med andra hamsteruppfödare och kanske känner till någon som har kull eller som snart kommer att få. Testa o ring- det är mitt tips.

Lycka till! Glad

southdakota
0

Var i Sverige bor du?

PrinzeZz
0

#12 jag har telefonfobi, kan bli lite svårt Obestämd

#13 närke

Imasy
0

man kan ju maila också :) Finns säkert många uppfödare som kanske har en nyfödd kull eller dräktig hona men inte skrivit om det på hemsidan?

hunniebunnie
0

Jag tycker du borde ha två st och inte en eftersom de mår bäst av det :)

PrinzeZz
0

#16 det jag har läst mej till är att dvärghamstrar fungerar två och två men att dom mår precis lika bra själva… fast böcker brukar man ju inte direkt kunna förlita sej på. Men är det verkligen så?

UlrikaD
0

Jag föder inte upp dvärgar och olika uppfödare säger olika. Vissa dvärgsorter passar kanske sämre att leva ensamma än andra.

Däremot så är det faktiskt lag på att de ska bo två och två.

Jag har två vintervita pojkar på två år som har bott tillsammans hela livet. Men det är också de enda dvärgar jag haft så jag har inte så stor erfarenhet av dem.

PrinzeZz
0

#18 då får det bli två då.

Den tilltänkta buren kommer vara stor nog för två och mer därtill.

=)

Sessy
0

#18 Är det lag på det? Det blir man inte upplyst om i djurbutiken iaf.. och många djurbutiker har bara en hamster i burarna.. Är det inte så att dvärghamstrar bara funkar med en annan hamster om de varit tillsammans från början? Nu kommer jag grubbla hela dan. Obestämd

Charlie2006
0

#20 Djuraffärerna brukar inte ha så mycket koll om djuret dom säljer, finns såklart undantag men oftatst.

Det är bäst att ha dom tillsammans från början, funkar oftast bäst då. Men jag har hamstrar jag fått sätta in en kompis vid 1år med en unge / alternativ vuxen om jag vet att den går ihop med dom flästa hamstrarna, och oftast har det funkat, eller ja nästan alltid ellerfall hos mina. Då är ju dom dvärgarna jag har och har haft väldigt lättsama mott nytt sälskap som jag ser som en fördel. Dock inget man ska ta förgivet att det ska funka ;)

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

UlrikaD
0

Lagen om smådjur finns i L80. Kan vara bra för de flesta att läsa den faktiskt. Är även där alla burmåtten står.

Nickel
0

Visste nt att det var en lag, trodde bara att det var rekomendationer från jordbruksverket..Obestämd

UlrikaD
0

Jordbruksverket har lagar och förordningar. Här är länk till L80 ifall någon vill läsa

http://www.sjv.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff115873/2003-024.pdf

Ett ex:

1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.

hunniebunnie
0

De ska helst vara syskon (funkar oftast bäst då) men går att sätta ihop från olika kullar elr liknande :)

Geishas
0

Vet att vi är flera som har dvärgkullar mest hela tiden och alla har stamtavla.

Lotta