Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1602 ggr
UlrikaD
1

En fruktansvärd dag:(

Den här dagen gick verkligen inte som planerat. Visste att den inte skulle bli rolig för jag hade en tid på morgonen hos veterinär för eventuell operation av en av mina illrar.

Men en av mina hampis-tjejer skulle föda under natten och jag var vaken för att hålla koll så allt gick bra. Det gjorde det inte.

Mitt i natten började hon bli väldigt orolig, trampade runt, runt och gnällde. Sen la hon sig och sov. Lät henne vara ifred ett tag men några timmar senare började hon igen. Hon pratade och lät samtidigt som hon bäddade frenetiskt.

Ringde till veterinären och sa att jag skulle ta med mig en hamster också och att han var tvungen att titta på henne först och det var ok. Har aldrig träffat denna veterinären innan. Kommer in och han känner igenom henne och säger att det är någonting men troligtvis bara någon/några få foster och hon får helt klart inte ut dem själv.

Han hade förslag på kejsarsnitt som han inte trodde att hon skulle överleva eller avlivning. Han tillade att kejsarsnittet skulle kosta ca 4-5000kr. Jag hade ingen möjlighet att lösa det så jag fick säga att hon skulle avlivas. Mitt hjärta bara dog när jag sa det och jag höll på att börja stortjuta.

Sen undersöker han min iller och detta går också väldigt fort.

Han sa att han skulle gå och skriva ut recept till mig och sen komma tillbaka. På vägen ut genom dörren tar han med sig transportburen med min tjej i. Jag hann inte riktigt reagera utan tänkte väl att han skulle väga henne eller nåt för sprutan. Vet inte riktigt hur jag tänkte faktiskt.

Tiden går och han kommer inte tillbaka. När jag väntat en timma så undrar jag ju var han tog vägen och går ut ioch frågar i receptionenen. Och hon vet inte heller var han tagit vägen, däremot har hon min nu döda hamster liggandes i min transportbur!

Han har gått och avlivat henne själv, utan att jag var med. Hon har fått dö ensam utan någon som älskar henne som höll i henne i slutet. Hon var ensam och rädd och han lät henne dö själv. Jag trodde jag skulle gå sönder av sorg. Sa till receptionisten att leta upp veterinären omedelbart och skicka honom till mig. Jag ville bara skrika på honom. Då säger hon att han hade en läkartid och har gått hem!

Då klarar jag inte av mer utan säger bara att jag ska betala så jag kommer därifrån. Då kommer nästa chock. Det kostade 1200kr att avliva henne. För de ansåg att det var en akuttid fastän jag ringde innan och fastän jag tog det på min redan bokade tid. 1200kr för 2min undersökning och en avlivning utan mig. Detta tillsammans med räkningen för min iller och mediciner tippade mig raskt över kanten på 3000kr.

Inte nog med att jag höll på att gå sönder av sorg, helt plötsligt så blev jag helt barskrapad. Och allt jag kunde göra var att stå och titta på min döda tjej som låg ensam i transportburen.

Nu är det många timmar sedan det hände, men jag sitter fortfarande och skakar och kan inte bli av med bilden av henne. Jag är så jäkla ledsen, arg, frustrerad och besviken.

Jag bara hoppas och ber att hon inte är för ledsen och besviken på mig som inte var där för henne ända till slutet. Jag ville verkligen inte ha det så här.

indaa
0

åh fy*** vad sur jag blir. har också lust att skrika på honom. du kunde väl åtminstone fått vara med? vad e de för fel på dom .. ?

jag förstår att du blev ledsen, jag skulle antagligen börjat storböla&skrika på plats. sjukt dåligt.. men om man avlivade henne, kunde man inte få ut ungarna på nåt sätt? :/

beklagar sorgen och allt skulle gå så dåligt till :( ?

UlrikaD
0

#1 Eftersom det gått såpass många timmar så var ungarna troligtvis döda redan. Och även ifall de mot all förmodan hade levt så kan man knappast lyckas föda upp dem själv.

Men jag blev ju knappast tillfrågad heller i och för sig…

Imasy
0

Men fy för ett sådant bemötande! Skrikandes

Det är väl klart man vill vara med och säga hejdå, och inte få ett avslut på detta sättet Rynkar på näsan

UlrikaD
0

Har aldrig någonsin låtit ett djur somna in någon annanstans än i min famn. Aldrig. Man har ju ett ansvar att få sitt djur att känna sig tryggt ända in i det sista. Han tog det ifrån mig och jag känner mig jätteusel ovanpå all min ledsenhet. Känns som om jag svek.

Roxie
0

Men fy fan vad arg jag blir!!! Usch vilken jävla skitveterinär! Vill bara skrika på honom! Gjorde verkligen ont i hjärtat att läsa detta.

Det är fruktansvärt jobbigt att avliva ett djur, men att inte få vara där och säga farväl, är verkligen sorgligt.
Men jag tror inte din lilla tjej är det minsta arg eller besviken på dig, hon vet nog att du ville vara där.

:(

// Sofia

hunniebunnie
0

Du skämtar!! Jag blir så arg på såna männsikor. Det tar ju inte längre tid för honom om du skulle ha fått sitta där med henne medans hon somnade in!! Alla som har hundar och katter får alltid sitta med, vrf skulle man inte få sitta med sin hamster? De är lika mycket värda och det tycker jag är viktigt att man förstår!

Jag tycker att du ska åka tillbaka och skälla ut honom…

Hon vet att du älskar henne och att du ville sitta med, beklagar sorgen iallafall :(

BMEXX
0

Det är sent och min hjärna funkar segt, men tog han din hamster och avlivade den utan att ens berätta det för dig??? (massa svordomar) Får man ens göra så? och varför fick du inte vara med. Jag blir så arg!

Beklagar!

// Pabblo

UlrikaD
0

Tack allihopa! Skönt att höra att det är fler som blir upprörda över den här veterinären.

#7 Vi hade beslutat att hon skulle avlivas men han tog henne bara och gick och jag förstod inte att han tog henne för att avliva henne. Då hade jag stoppat honom. Föll mig aldrig in att det var det som skulle hända just då. Har aldrig hänt mig tidigare att jag inte fått vara med.

spiritedaway
0

Jag som många andra skulle också vilja skrika på den där veterinären. Sådär ska det inte behöva bli.

Vilken person som helst måste ju förstå att många vill vara med när ens djur ska somna in.

Och att du fått betala för akuttid är ju också helt sjukt. Och att veterinären bara åkte iväg utan att säga nåt.

Du blev verkligen inte bemött bra.

Om du känner att du orkar tycker jag att du ska ta ett snack med veterinären. Eller om det är en klinik så går det ju säkert att prata med någon annan på stället.

chocomian
0

Jag är helt mållös… inget sådant ska få hända någon!

Så dålig stil!

Skänker många tröstkramar till dig och alla andra de djur där hemma! <3

Tazzar
0

Det där borde väl gå att anmäla på något sätt? Eller?

Så kan man väl bara inte göra! Och dessutom ljuga om att han ska komma tillbaka, och sedan bara sticka hem. Låter ruskigt oseriöst.

Håller helt med alla andra och jag tror på samma sak som #5 skriver. Hon tycker nog inte att du har svikit henne. Du var ju omedveten om vart han tog vägen + att han ljög.

Imasy
0

Det finns ju veterinära ansvarsnämnden man kan vända sig till.

BMEXX
0

#8 okej, men ändå så dålig stil och ta hamstern utan att informera om att han skulle avliva henne.

// Pabblo

Odette
0

Åhh,, jag lider verkligen med dig! I vissa fall har jag faktiskt avstått från att vara med på en avlivning, det har hänt kanske två gånger allt som allt. Men då har det gällt råttor som jag inte haft så länge och som varit ostabila och inte haft så bra temperament- jag har inte velat va med såna gånger iom att jag verkligen hatar att se djur som är helt galna sådär just innan de dör.. det är sjukt jobbigt.

Men först och främst så är det helt åt skogen att först och främst inte bli förvarnad- och Infromerad innan ett djur avlivas! Man kommer överens om avlivning, men då ska veterinären säga innan han går- "vill du vara med när hon somnar eller ska jag komma tillbaka med henne sen efteråt?"

Man måste få välja sånt själv, det är oerhört olika från person till person (och även situation), om man vill vara med eller inte, å det är väl ändå hans jobb att ta hand om både ägare och djur?? Den sista vilan är ju så speciell också, man vill ju få bestämma själv om man vill vara med och hålla tassen tills sista andetaget..

Jag håller med ovanstående, anmäl. det tycker jag,, om inte så kan det kännas bättre att få förmedla budskapet till veterinärstationen att så vill man inte bli behandlad!
Sjukt också det där med kostnaden,, det är nästan som när man beställer en pizza å man måste betala 10 kr extra minsta lilla man vill ändra någon ingrediens- fast det här tar ju priset!
Jag skulle vara så j*vla arg om jag var du. Å ledsen och besviken, så jag förstår dig till hundra procent.

Du ska absolut inte ha dåligt samvete för att du inte var med,, djur har ju faktiskt inte samma sätt att tänka som oss människor. Hon såg inget sammband och det gick nog fort och smärtfritt, inte va ledsen över det!

Många tröstkramar från mig,, ta hand om illern nu så hoppas vi att du slipper fler såna här incidenter framöver!

Förhoppningsvis kan vi Alla lära oss något av detta- att Alltid fråga innan en avlivning, hur det går till och Klargöra för  vetten om man vill vara med eller inte. Allt för Att undvika missförstånd.

Jag hoppas veterinären i fråga hade ett vääääldigt viktigt besök hos Psykologen å ingen vanlig läkartid,, han tycks behöva de!!

Kramis!!

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

[iurochskur]
0

Åh, detta lät inget vidare. Oseriöst av veterinären….

Zvintos
0

Fy vilket oerhört dåligt bemötande.
Man går inte iväg och avlivar någons djur utan att informera om det.
Klart man vill vara med och ta farväl!

Tycker definitivt det bör anmälas!

[Sniff]
0

Vad hemskt! Dålig stil av veterinären! Gå tillbaka och skäll på honom! Jag tycker också att det ska anmälas, sånt där ska ju inte hända…:/

[GeeGee]
0

Ne fy vad dåligt. Sitter med gråten i halsen och förstår hur du måste ha kännt dig. Vilken veterinär gör något sådant?!

Och sedan bara försvinna…

Du borde verkligen ta upp detta och anmäla det. Så här ska det absolut inte få gå till.

Shjimm
0

börjar nästan gråta själv när jag läser allt. jag lider med dig. det här är inte acceptabelt beteende! får känslan att veterinären inte tycker att alla djur spelar lika stor roll. usch.

BMEXX
0

Hamstrar är ju inte lika mkt värd, varje gång jag har ringt till veterinär för mina hamstrar som har varit dåliga så har jag fått svaret: finns inget att göra åt det, se till att den har vätska.

OJDÅ! jag som hade tänkt ta bort vattenflaskan och allt annat med vätska och låta hamstern törsta ihjäl.

Anmäl eller åtmindstånde ge honom en ordentlig utskällning!

// Pabblo

sarae
0

Jag var med Ulrika igår, och jag måste säga att jag är djupt chockad och förbannad. På min rekomendation åkte hon 2 timmar från göteborg för att komma till kliniken jag går till me dmina illrar just för att de är så bra, förstående och så otroligt trevliga. Har varit där fler ggr än jag kan räkna, har avlivat 3 illrar där, och jag har alltid blivit otroligt välbemött, och avlivningarna har gått väldigt fint till, ochde har visat mig och illrarna all tillbörlig respekt.

Men det som hände igår var banne mig det värsta jag har varit med om. Är så vansinnigt arg ledsen och besviken att jag ägnade gårdagen åt att bara skaka. just för att de alltid varit så oerhört bra just här. Var tvungen att skälla ut den stackars receptionisten, över det som skedde. sen gick jag ut då jag höll på att börja gråta av ilska. Jag kommer definitivt aldrig mera att ta mina djur till denne veterinär, totalt repektlös, körde över Ulrika , mig och ännu en vän som var med totalt.

Däremot måste jag få inflika att vi hade tid med en akuthemsiller senare på dagen hos en annan vet på sama klinik, Och då blev vi så välbemötta att jag nästan började gråta även där. Hon var fabtastiskt helt klart, (har träffat henne förr), och även om vi var inne med en väldigt dålig iller som skulle avlivas, så var det besöket väldigt bra, om man kan säga så. Hon hanterade situationen just precis så som jag är van vid på den här kliniken. Vi fick säkert en 45 minuter att säga hejdå till illern, hon klappad ehonom, kallad honom älskling och sötnos, och var uppriktigt ledsen å hans vägnar. Så inte alla där är idioter.

Men jag känner mig verkligen usel som fick ulrika att åka hela vägen hit upp, på min rekommendation… just för att hon skulle undvika en sådan här situation i gbg. Och så blev allting värre :( Är så ledsen Ulrika!

AnnaCDSG
0

Usch, vad hemskt och sorgligt! Klart att man vill vara med de sista minuterna i sin lilla älsklings liv, jag blir så ledsen av att höra sånt här. Skickar massor av tröstkramar till dig, Ulrika!

Odette
0

#21 Bra att du nämner det, man behöver kanske inte bojkotta hela kliniken pga detta. Kan ju mycket väl vara just denne veterinär som inte *host* platsar där.. överhuvudtaget..

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

UlrikaD
0

Tack allihopa! Ska bara försöka komma på fötter igen så ska jag ta tag i detta. Nackdelen är att jag gör mig inte särskilt bra per telefon utan jag vill helst prata med folk personligen. Men kliniken ligger lite för långt från mig för det. Och igår när jag verkligen ville kontrontera honom då hade han ju redan gått.

Helena1978
0

Veterinären borde ju ha informerat dig om vad kostnaderna skulle bli innan, och att avliva ett djur utan att fråga om ägaren vill närvara är ju sjukt, lite som att han beslutade hur det skulle göras, det var ju faktiskt din hamster, j-vligt dålig stil av veterinären.

Sara87
0

Vilket hemskt dåligt bemötande :(
Beklagar förlusten av din tjej -kram-