Vad behöver jag tänka på?
Hej!
Jag är ny här=)
Och jag tycker det här är en väldigt bra sida för att kunna ställa några frågor på=)
*Jag har ett rätt stort akvarium som jag håller på att inreda till hamster"bur" (det är en liten guldhamster tös som ska flytta in)
*Vad är bäst som botten matrial i akvariet, Toa-lätt eller spån?
*Det här ska jag fixa nu i helgen: matskål,vattenskål,bottenmatrial,hamsterblandning,nån leksak,hamstervadd,gnagarpinnar…
*Är det något annat jag ska tänka på? var ju ett bra tag sen jag hade en hamster;)
*Ska jag behålla taket på akvariet eller ska det vara öppet? det är 30cm högt, kan hon rymma?
*Om ni föredrar att ha akvariet stängt, kan jag då ha tänt lysröret som sitter i taket på akvariet eller blir det för varmt, vad tror ni?
Ursäkta alla frågorna men jag vill verkligen börja rätt=)
Tacksam för alla svar!
1.
Om man vill ha spån eller toalätt är en smaksak. Vet många med långhår som föredrar toalätt då det inte fastnar i pälsen.
2.
Skippa hamstervadden den kan skada djuren. Toapapper funkar finfint.
3.
Sätt nät över akvariet om du är orolig. Lägger du glaset över blir det för lite/dålig luft. Skippa även lysröret :)

#1 Tack så jätte mkt för dina råd jag kommer att följa dom =)
Va bara nog med att hamstern inte når nätet och biter sönder det bara… hittade min låda med ett hål i nätet och en hamster som var borta, tur att jag alltid brukade stänga dörren till rummet pga hunden.
Hade en leksak tror jag som var lite för hög:P
Och sedan #1 äntligen någon som anser som jag när det gäller hamstervadd:)
Lycka till!
// Pabblo

#1 & #2 Dock är ätbar hamstervadd helt ok.
Jag är faktiskt lite förvirrad angående hamstervadd. Är ätbar hamstervadd ok? För "oätbar" hamstervadd vet jag är dåligt, men gäller det med ätbar också?

ätbar borde inte vara bra heller då den smälter ju inte om den viras runt halsen?
Lycka till!
#4 Ätbar hamstervadd är INTE ok. Spelar ingen roll om den är ätbar eller inte. Råkar hamstern få den virad runt benet, halsen eller någon annan lem är det kört ändå
Ingen hamstervadd är bra. spelar ingen roll om den är ätbar eller inte. Hamstervadd är inget för hamstrar.
sedan är det inte bra om de kommer till tarmarna och de heller
// Pabblo
Min Totte tar lätt sig ut ur 30 cm ;) Så får se hur det går för er när eran krabbat har växt färdigt =)
hmm ja.. det funkade fin fint med akvarium tills inatt för då hade jag hamster gangster ute på golvet.. sååå nät är en väldigt bra ide…
Hihi…;)