Värdelösa stamtavlor?
Varför får man aldrig sina stamtavlor hemskickade, trots betalning till Hamsterföreningen (juli-09) och OTALIGA påstötningar via mejl????
Det är kanske så att det är rätt onödigt med stamtavlor överhuvudtaget, eftersom de bebisar som då skulle ha registrerats och deras bebisar i sin tur redan hunnit få nya kullar…. Nu en salig röra att reda i… Dessutom har jag lovat hamsterköpare sin stamtavla, som aldrig kommer…. Inget seriöst alls!
Vad jag förstår så finns aldrig några krav på uppvisande av stamtavla någonsin, inte ens på utställningar. I aveln är de ju också värdelösa, eftersom man inte hinner få dom innan hamstrarna redan producerat sin första kull…
Varför kan man inte bara föra ett register som medlemmarna kunde få tillgång till via Internet-login så man åtminstone kunde ha koll så inte "fel" hamstrar/färger stamtavlemässigt används…?? Varför en pappers-stamtavla??

föreningen har bytt många aktiva medlemmar.
vad jag hört så har det blivit en ny registrator som försöker jobba ikapp och har väldigt många reggningar att skriva.
nu kommer ju jul också så det lär nog ta tid tills den personen kommit ikapp.
vet att det tagit tid, sitter själv å väntar på stam på några djur som föddes i somras.
Detta är inget bra alls, och ger ett oseriöst intryck från oss som föder upp hamstrar och som lovar våra köpare en stamtavla. Föreningen borde seriöst fundera på att göra stamtavle-databasen tillgänglig för oss uppfödare, vi kan ju inte vänta på att avla halvårsvis på individer som endast bör användas i avel ett år…
Stamboken finns just nu tillgänglig på forumet i föreningen, men för betalande medlemar.
Har du mailat rätt person om stamtavlorna? Ett tips är att ställa din fråga eller påstående på forumet som föreningen har eftersom du får bäst svar där.
Lycka till!
P.s registratorn är ny och ja, det kommer ta lite tid att få sina stam, den infon finns klart och tydligt på föreningens forum.

Men stamtavlorna ligger ju online nu, visserligen bara på prov men det blir ju snart offentligt för alla SHF medlemmar.
Är du medlem i SHF vilket jag antar att du är så får du ju tillgång till det. Och frågan hör väl egentligen hemma på SHF:s forum där styrelsen sitter och kan svara på frågor. Och även personen som skriver stamtavlor då.
För att få ett bra svar råder jag dig att ta kontakt med hamsterföreningen.
Vi är ett helt oberoende forum och kan inte agera domstol i detta fallet.

fett onödit att skriva här..?
du får väll inge hjälp härifrån liksom, för vi har inge å göra me saken??
TS kanske inte visste att HiF inte är samma som SHF?
Men för det behöver man ju inte vara otrevlig?

förlå!t! 

# 7 hjälp fick väl frågeställaren då det förklarades vart hon/han skulle vända sej

Hej alla med frågor och dem som vil ha svar om denna diskution kan ju maila mig på engång på min mail
Det är då jag som är den nyaste Registrator i SHF men om ni har frågor och vill ha svar så kan ni maila mig på min mail jag skrev här nu innan
MVH Per Lundin
P.S. Ha en fantstisk dag.D.S.
Tack för alla snabba svar
Nu vet jag att det finns ett annat hamsterforum, online stamtavlor och en ny registrator
Inget av detta visst jag innan.
Inget av detta är ju direkta nyheter.
Men från Svenska Hamsterföreningens hemsida så länkar vi till vårt forum. Där sker uppdateringar om situationen hela tiden.
Ta kontakt med respektive registrator för att få status på dina stamtavlor för vad jag vet så ska alla fram till åtminstånde oktober månad vara utskickade nu.
Alla dvärgreggen fram till dags dato är utskickade, utifall att det handlar om dvärgar.
Hälsningar Lotta
Ordförande i Svenska Hamsterföreningen
Samt dvärghamster registrator.
PS. Betalning sker inte innan reggen skickas ut, det medföljer en faktura.
Välkommen till vårt forum där du kan ställa dina frågor istället.
Lotta

Inom kattaveln använder vi www.pawpeds.com Om någon känner för det så kontakta dem och kolla om det går att få göra ett register över hamsterstamtavlor med! Både hund och häst har börjat använda sig av pawpeds så varför inte hamster? Otroligt smidigt att kunna räkna ut inavelsgrad på en parning, kolla hur många avkommor som registrerats tidigare på en hane/hona och så vidare. Testa! :)
Haha, skickade faktiskt iväg en förfrågan tidigare idag ang just detta :)
Satt där och kikade i ett annat ärende, och tänkte varför inte? Få se vad de svarar :)