Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 2386 ggr
[GeeGee]
0

Fästa nät på Antoniuslåda

Hej!

Jag köpte förut en Antoniuslåda av största modell till Totte som lekhage. Den står på golvet.

Nu är det så att vi är jourhem åt en katt och jag skulle då behöva något slags tak till lekhagen så att Totte kan vara där fast än katten går lös.

Jag har sett några av er ha finmaskigt nät som lock och jag undrar nu först och frömst hur ni har fått dit det (gärna bild) men även vart man kan köpa det finmaskiga nätet och ungefärligt pris =)

Tack på förhand

[GeeGee]
0

*putt*

Tazzar
0

Köpte du även ställningen till lådan?

Tazzar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fyrkantsnät på 12 mm, klipper man ut en bit på 42x54 cm så passar det perfekt. :) De flesta byggvaruhus brukar sälja nätet.

Jag knyter fast nätet i ställningen.

UlrikaD
0

Jag har också ställningen men jag klipper mitt fyrkantsnät lite större istället och viker det över långkanterna. Då sitter nätet stadigt i stativet men stör inte alls när man drar ut lådan.

Fyrkantsnät köper man på tex Hornbach, Granngården, vissa andra byggvaruhus osv.

Tazzar
0

#4 Fast mitt sitter också stadigt trots att jag klipper dom "exakt", men jag kanske missuppfattade dig. Flört

[GeeGee]
0

Jättebra tips men det finns bara en nackdel…jag köpte INTE ställningen ;)

Så hjälp mig att komma på något annat smart sätt Flört

Vad kostade nätet? Är det meterpris?

Roxie
0

#6 Jag köpte mitt nät (1x1cm fyrkantsnät) på Bauhaus för ca 70kr, färdig rulle. Minns inte hur många meter. 

Jag har både stativ och lådor utan stativ.

Bifogar en bild på hur jag fäste nätet. Det är visserligen en stor samla-låda, men det funkar ju på samma sätt.

// Sofia

Roxie
0

#7 Sen gör man lika på andra sidan av lådan så näten möts på mitten, så är det bara att "dra" nätet åt ena hållet som om det vore ett lock på "räls".

Ja.. du kanske fattar :P

// Sofia

[GeeGee]
0

Du viker nätet under kanten eller hur?

Jo men jag har den strösta samlalådan som finns tror jag. Mycket stor är den i alla fall ;)

UlrikaD
0

#5 Menade mer att det lät som om det var mer jobb att ordna det som du gjorde. Att vika över kanten sitter lika stadigt som att knyta fast det. Så menade jag.

Har man ingen ställning så är det ju bara att vika det över kanterna och trycka till. Sen beror det ju på om något annat djur (katt tex) sätter sig på lådan och verkligen vill in så är det ju inte säkert ändå.

[GeeGee]
0

Nej det iförsej. Dock tror jag inte att katten kommer ge sig på lådan och vi är ju där och hör det. Men tror ni att en katt skulle kunna stå på nätet utan att det går sönder/faller ihop?

Kommer ni lätt in i era lådor? Ser lite bökigt ut =)

UlrikaD
0

Har ju inga lådor utan ställning så om det är lätt eller svårt där kan jag inte svara på.

Med ställningen så märker man inte att nätet är där i och med att det sitter runt ställningen och inte i själva lådan.

Anis
0

Finns det lock att köpa till lådan? Vi har Samla och använde plastlocket som hör till. Vi skar bort det mesta av plasten och ersatte med minknät som skruvats fast från undersidan i en träram. Till Samla finns dessutom fästen som man klämmer fast locket med, så det blir väldigt säkert. Bild finns som #92 i:

Hur bor eran hamster? del 5

Om du inte kan få tag i ett passande plastlock så kan du kanske bygga en stadig träram med nät på att "trä över" lådan. Det borde bli säkert.

southdakota
0

Jag har ordnat det så här (Fast för gerbiler) Glad

UlrikaD
0

Vet inte ifall det finns lock till den lådan du köpt. Men jag har den största Samla-lådan till mina gerbiler.

Där har jag även locket som jag skurit ut mittendelen på och fäst fyrkantsnät i. Det sitter som berget.

Tazzar
0

#13 Det finns inget lock till antoniuslådorna.

#11 Jo, det tror jag att den kommer att göra. I och med att det är så böjbart.

Royalz
0

Ja det finns lock att köpa till alla SAMLA lådor, för det är en sån du har?