Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 4060 ggr
chaiel
0

Hamsteruppfödare

Jag ska, inom kort, skaffa en dvärghamsterhona. Det jag undrar är bara om man ska gå till en djurbutik och köpa en, eller hitta en uppfödare.
Jag har hört att djurbutiker köper in hamstrar från grossister där det är "massproduktion" och att uppväxten för djuret inte är så bra. 
En hamster lever visserligen inte så länge, men jag vill inte att hamstern jag köper har något "större" anlag för någon sjukdom. Utan kunna få leva sitt liv utan t.ex en tumör (har råkat för det innan) Hos en bra uppfödare känns det som att kollen på hamstern förfäder är bättre och därmed är kollen på sjukdomar bättre.

Vad rekomenderar ni? Djurbutik eller uppfödare? Vad finns det för uppfödare i göteborgsområdet? Och vet ni någon djurbutik i göteborgsområdet som inte köper in från grossist, utan från en uppfödare? 
Notera att det är dvärghamster jag är mest intresserad av, dvs ingen guldhamster.

Imasy
0

Om du kollar under "länkar" här på sajten hittar du uppfödare i ditt område.

Personligen så föredrar jag uppfödare, då du får mer bakgrundsinfo om djuren, den är hanterbar, bra uppväxt mm.

chaiel
0

Tack, jag ska kolla! :)

Tazzar
0

Har du kollat på hamsterföreningens sida? Som sagt så vet man mer om bakgrunden på hamstrar från uppfödare och det är större chans att man får en frisk hamster, men det är dock ingen garanti att man får en hamster som är fullt frisk livet ut. En del djuraffärer köper in från uppfödare, ring runt till olika djuraffärer och fråga var hamstrarna kommer ifrån.

Om man annars hittar en hamster som bor lite långt ifrån så brukar det finnas transporthjälp. ;)

Charlie2006
0

Vilken dvärgras är du intresserad av (delvis campbells, vintervit eller roborovski)?

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

chaiel
0

#4 Jag kan inte de raserna så bra xD Men en ljusgrå hamster med ett grått streck (inte svart) på ryggen (:

chaiel
0

#3 Jag har kollat på hamsterföreningens sida redan, men jag hittade ingen som är nära mig nog. Jag vill helst kunna kolla på hamstern innan (:

Jo, men jag vill att risken för att hamstern får en tumör eller allvarlig sjukdom blir lägre.

Det känns lättillgängligare att köpa i en djurbutik, men jag vill gärna att hamstern ska ha haft en bra bakgrund innan den kommer till mig. Men jag ska ta och kolla med någon djurbutik (:

Charlie2006
0

#5 Okej ;) Då är det vintervit eller campbells du vill ha. Men om du ska ha tag i en med grått sträck så är det inte stor sanorlikhet att du får tag hos en djuraffär.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

chaiel
0

#5 Jag har köpt en grå hamster innan i en djurbutik :) Och har även sett en likadan i flera andra djurbutiker (:

Imasy
0

Är det inte en vintervit agouti ni tänker på?

chaiel
0

#9 Jag kan som sagt, inte så mycket om själva raserna (: Jag har säkert en bild någonstans på min förra hamster… ska ta och leta upp, så förstår ni nog vad för hamster jag menar (:

chaiel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En sådan hamster tänker jag på (: (kolla bild)

[iurochskur]
0

Det ser ut som en campbell.

chaiel
0

#12 Okej (: Det är iaf en sådan jag hade tänkt skaffa (:

[iurochskur]
0

Tror att det finns några uppfödare av campbells i GBG. Men sen brukar transport lösa sig om någon nedifrån åker på utställning uppåt landet.

chaiel
0

#14 Okej, du råkar inte veta vilka? Oskyldig

[Thraxou]
0

Kolla på Svenska Hamsterföreningen på uppfödare, det finns 4 st uppfödare i Västra Götaland, och det är väl ganska nära Göteborg.

/Julia

[Thraxou]
0

Novas hamsteruppfödning har Campbells

http://novashamstrar.dinstudio.se/news_1.html

chaiel
0

#17 Tack! (:

chaiel
0

Det råkar inte vara någon som är eller känner till en dvärghamsteruppfödare i Göteborgsområdet? (:

Charlie2006
0

#19 Jag är en dvärghamsteruppfödare och jag bor utanför GBG, dock av rasen roborovski.

Min hemsida

//Frida

chaiel
0

#20 Okej. Du råkar inte känna någon som föder upp campbells?

Charlie2006
0

Nopp men du kan ju titta på SHF sida

Min hemsida

//Frida

[Popcorni]
0

Jag föder upp campbells men bor i stockholm. :)

chaiel
0

#23, vad synd! Ibland önskar man att man bor där.. (: