Hona eller hane ?
När jag var liten/ung så hade jag hamster från 9 -20 års
ålder och alla fick heta Tina. Jag älskade mina hamstrar.
Nu så ska min dotter får en liten. Minns att jag en gång
fick en liten unge från djuraffären, men dog ganska så
snart. De talade då om att de hade sålt ungar som var
för små, tyckte det var oerhört ledsamt.
Undrar nu hur gammal en unge ska vara ?
Har fått för mig att honorna hade en väldigt konstig lukt
som satte sig i händerna. Kan det ha varit så ofta som var
tredje dag som de löpte ?
Och hanarna har väl en "klump" där bak ?
Har kanske använt fel ord, men jag kommer inte ihåg.
Undrar nu vilket ni tycker är bäst ? Ålder ? Och hur är det
med detta med lukten ? Tack för svar !
Jo, honorna är brunstiga var tredje eller fjärde dag. OCh det luktar lite speciellt…
Hanarna har ju en mer utputande rumpa:P
Ungarna ska säljas när de är minst 4 veckor.
Lycka till!:D
Jag föredrar hanar, tycker honor luktar en del vid brunsten! Sen är det säkert väldigt individuellt hur mycket en hona luktar!
Den är ju var tredje dag! Men samtidigt blir ju oftast honor lite större!
Jag tycker det bästa är att köpa en unge från en uppfödare då är dom oftast handtama och du vet vad du får hem! Runt 4-5 veckor brukar dom vara då!

Tack Sniff för snabbt och bra svar. Tror nog att det blir en liten pojke.
Är det svårt att se om det är hane eller hona när de är så små ?
Nja, man ser ju om honorna har "tuttrader", men djuraffärerna brukar ha hanar och honor uppdelade, de blir könsmogna tidigt och uppfödaren vet brukar också ha koll;)

Till att börja med brunstar en hona var fjärde dag, inte var tredje. Vissa honor kan lukta lite skarpt just då, vissa luktar inte alls. Väljer du en långhårig hamster så får hanarna mycket längre päls än honorna och kan i vissa fall kräva en viss pälsvård för att inte trassla ihop sig och bli tovig.
Vid 4 veckor tidigast kan en bebis flytta hemifrån, jag väntar tills mina är 5v. Då är de trygga och redo att flytta.
När de är riktigt små så ser man tutt-rader på honorna men är de såpass gamla som 4-5v så ser du på hanarna att de har pung ifall du håller upp dem.

En långhårig hamster låter jätteintressant ! Har aldrig sett det.
Vet ni något ställe där det finns bild/bilder ? Och var kan man
köpa dessa ? Tack för alla trevliga svar !

Nästan alla bilder du ser härinne är på långhåriga hamstrar. Finns mer av dem än korthår nuförtiden.
Du kan gå in på min hemsida om du vill och kika under hamstrar. Alla utom en där är långhåriga.

jag föredrar hanar.
honorna kan lukta ganska starkt vid brunst som många har sagt. Dock så tycker jag det är en betydlig skillnad på dvärghamster honans brunst lukt och guldhamster honans lukt. Dvärghamster honans lukt tycker jag inte lukar något speciellt mycket medans guldhamster honan kan lukta vädligt fränt och starkt när hon brunstar.
jag håller med så som dem flesta här har svarat. ungarna är redo att lämna honan när dem minst är 4 veckor gamla.
långhåriga guldhamstrar finns att köpa i både djuraffär och privat uppfödare. Jag föredrar privat uppfödare då jag tycker att dem har mer koll på hamstern och då man förhoppningsvis har möjlighet att få en titt på föräldrarna och se hur dem ser ut.
Det är alltid kul att veta vem hamstern kommer ifrån!
hälsningar linnea nordlund
uppfödare av dvärghamstrar och guldhamstrar

hos en uppfödare kan du ofta få träffa föräldrarna, äldre syskon, syskon från kullen, besöka innan de är levklara, få råd å tips samt livslångt support.
många uppfödare ställer också upp som semestervakt till sina köpare.
ofta följer lite mat med samt skötselråd, spån som luktar välkänt mm. med.
många uppfödare tar tillbaka djuret el hjälper till med omplacering om tex allergi skulle visa sej i familjen.
många djuraffärer har djur från uppfödare så har du en bra butik nära dej fråga ut dom om varifrån hamstern kommer.

ja tycker mest om hanar för honor luktar ibland å de e inte så trevligt alltid.
å mina hanar har alltid varit de trevligaste för de typ käns som om honorna e mer revirkännande å så… å hanarna bara tar de lugnt å e lättsamma. ;)
Jag har aldrig märkt någon skillnad i temperament mellan honor och hanar. Vid 3 veckor ser jag en tydlig skillnad på mina honor och hanar, oftast redan tidigare. Allt beror ju på erfarenhet.
Hanar blir något mindre, dock är skillnaden störst mellan zoohamstrar, uppfödarfödda hamstrar brukar inte skilja så mycket i storlek mellan könen, härhemma väger tex Kawasaki som är en hona 257g medan hennes son Themisto väger 220g.
#5 instämmer.

Det har varit mycket intressant att läsa alla inlägg. Ni alla
verkar så kunniga och det är ju oerhört viktigt när man håller
på med djur.
Tack ni alla, ni har skrivit på ett bra sätt som gjort att man
som köpare har fått mycket bra information !