I jultider
Då jag nästan alltid tar upp jul sakerna i november så blir det här året oxå :). Då jag inte fotat min guld pojke på länge så kommer jag vissa några bilder jag fotade idag :). Säg gjärna vad du tyckte om dom.
Är det bara jag som tycker han har mycket päls för att vara 5 månader?. Han börjar ellerfall få lång päls på ryggen jippi :). Även framför öronen så är jätte spänd på hur han kommer se ut när alla hans päls komit då kommer han väll se ut som en nallebjörn, mums :).
Sän undrar jag över en annan sak, kan guldhamstrar ha röda ögon? min Sam (han på bilderna) har det, och har hört att inte hamstrar kan ha det så lite skumt.
// Frida
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
-
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
-
//Frida
-
//Frida
-
//Frida
-
//Frida
Såklart att man ska myssa med matte när man varit fotomodel :P :).
//Frida
Japp, hamstrar kan ha röda ögon ;) Dove tex har ju röda ögon.
#7 Kan choklad ha röda ögon?
//Frida
Vilken fin kille du har där!
#8 Choklad ska ha bruna ögon. Vet du vad hans föräldrar har för färger/teckningar?
#9 Tack så mkt ;)
Hans mamma är chokladfärgad och hans pappa är bandad chokladfärgad.
Men tittade runt lite på färger kan det stämma att Sam är Choklad ru (rubinögd)?
Det är en ovanlig hamstermutation som bleker ner den vanliga färgen och ger rubin röd glans i ögonen. + att det är mindre till växen.
Det är ju en ovanlig mutation men inget kan vara ommöjligt då jag tycker allt stämmer på honom.
// Frida
//Frida
Choklad kan ha röda ögon om dom är t.e.x dubbel odd eye….
Odd eye är vanligare än rubinögd och jag skulle tippa på att han är en dubbel odd eye.
Har han odd eye bakåt?
#11 Ingen anning vet bara föräldrarnas färg då han inte har någon stamtavla.
//Frida
Hade han varit rubinögd så skulle det vara mera en röd ton i ögonen, han har alldeles för röda ögon för det.
Vem har fött upp honom?
#10 Är han bandad själv? Ser inte ryggen så bra på bilderna.
En sak jag tänkte på var om han kanske var vitmagad (= även rubinögd), men det kan han bara vara om någon av föräldrarna är det. Så det var därför jag undrade.
Finns det något vitmagat bakom pappan? Det kan vara svårt att se om en bandad hamster är vitmagad.
En rubinögd(/vitmagad) hamster bör dock bara ha det röda lite då och då, när man lyser på ögonen lite från sidan. Bifogar en bild på en av mina som är silversvart vitmagad, där ser man rubinglansen till vänster, och till höger ser ögonen ut som de brukar i övriga fall.
Har han alltid sådär röda ögon? Det kan mycket väl vara som iurochskur skriver.
#12 Okej, jag är mera inne på dvärghamstrar så det med färger på guldar är lite nytt för mig då han är min första :).
Hon heter Jonna och bor i mölndal, kan dock inte vad hennes uppfödning heter då det var lite otydligt.
//Frida
#14 Nopp han är ej bandad, ej vitmagad häller. Mörkare röd i värkligheten, men på bild blir hans ögon alltid lite ljusare.
//Frida
Såna ögon har han inte utan ljusare längst ut och mörkare vid pupilen.
//Frida
Håller med #13 om att ögonen är väldigt röda och att det röda breder ut sig över hela ögat. Mina får som en mörkare ring runt om.
iurochskur, vet du hur vanligt det är att en hamster blir dubbel odd-eye?
# 18 Inte så vanligt, men det förekommer. Jag höll på och föda upp odd eye för att ta reda på mera om dom och jag lyckades få köpa en dubbel oddis utav Tosca´s. Den honan fick jag inte dräktig, så jag vet tyvärr inget om äftlighet där.
Men jag vet att odd eye inte behövdes vara direkt bärande för att det skulle komma i en kull. Däremot fanns det en viss linje med benägenhet för odd eye. Även zoo djur verkar det förekomma på, men det är såna djuraffärer som tar in från Holland.
men visst fanns det väl en annan medlem som hade en choklad med röda ögon va? Kan det ha varit Zheverez?
Ja, jag tror det är zheverez som lyckades få en r.ö svartbaserad. Ska se om jag får fram bilderna på honan jag hade.
Nu har jag släkt forskat lite och är 100% säker, så här ser hans linjer ut i 2 steg:
Mor: Cornetto, färg - Ckoklad Bandad vitmagad LH
ue. Sweet´s Invasion, Dove Bandad LH | uu. Sweet chilf o´mine,
Normalfärgad Vitmagad LH
Far: Fudge , färg - choklad LH
ee. Lex, Silver Pearl Brown LH | eu. Ulltussens Ylora, choklad skp LH
Behövs det mera ur släkten/längre bak? för att lista ut om han typ är dubbel odd eye eller nått annat.
//Frida
Sweet child of mine har väl hälsingeskogens bakåt? Det är från H-skogens det kom odd eye, Ullrika har ju en oddis hemma som är Hälsingeskogens.
För även om det finns vitmagat så tror jag mera på en dubbel odd eye.
#23 både Cornette och Fudge har Ullrika fött upp, jo jag tror det var hälsingeskogens bakåt.
Okej :). Säger man dubbel odd eye eller choklad dubbel odd eye?
Tack för hjälpen från dom som hjälpt mig
.
//Frida
Man säger, choklad odd eye.
#25 Okej :)
//Frida
Dom bilder jag tagit försvann när datorn kraschade, men ska se om jag hittar dom på nätet.
#20 Svart hane med röda ögon <- Var det denna du menade? Det var någon form av ögonglans/vitmagad där.
#22 Nämmen! Jag var nästan nära på att fråga om din kunde vara släkt med vår TipTop, de ser mycket lika ut, i pälsen och allt. Då är mamman och vår TipTop kullsyskon. 
Men utgå från att han kan vara vitmagad då.
#23 Hälsingeskogens Qrafs och Ister-Ester finns med, därefter är det i stort sett bara hamstrar från Obelix´ och finska hamstrar från tex Arctican. Som finns med i stamtavlan i alla fall.
#24 Kanske missförstod, men han är choklad oavsett om han är odd-eye eller inte. 
#26 Tycker Sams färg är väldigt lik hennes, är hon choklad odd eye?. Väldigt söt tjej :).
//Frida
#29 Ojoj dom var väldig lika i utsende bortsätt från färgen, mycket söt pojke han är :). Men inte så konstigt då dom är släktingar :). Fast tycker din Tiptop har annan längd på håret?.
//Frida
Där har du en dubbel odd eye, ska skicka mera länk.
Tosca´s Koralle är choklad odd eye. Odd eye är en mutation.
Ja det var den jag menade ;)
#35 Då måste han vara yngre på bilden på din hemsida? för där har han inte särskilt mkt päls. Jo på den bilden ser hans päls mera ut
väldigt vad rubust han är
Stor kille.
Min Sam är dock inte så stor han väger bara 145 g, hade hoppas på mera, men då fick han väll mycket päls istället för mycket vikt
.
//Frida
#36 Jo det är han, när jag la upp bilderna på hemsidan så var jag lat och tog dit redan fixade bilder.
De flesta är väl tagna i våras någon gång. *s*
Här är en bra bild på Tosca´s Koralles ögon.

Nämen en släkting till mina, där ser man.
Kan meddela att både Sams mormor, morfar, farmor och farfar lever och har hälsan här hemma iallafall.
Och Cornetto är ju då bror till Tip-top det var min glass-kull.
Sweet child of mine har dock inte Hälsingeskogens bakåt däremot Obelix-linjer. Så inga odd-eyes där bakåt.
Sam hälsar tillbaka här brevid mig
.
//Frida