Färger?
ingen som kan hjälpa mig? :(
Silvergrå
Silversobel
Offwhite
Offwhite brunörad
Silvergrå brunörad
Silversobel brunörad
Ev. en silvergrå rödögd

va söta! 

den med bruna nosen ser ut att vara en nf.
silversobel
offwhite
och sg.
#8 Menar du den som ser ut som de sg fast ändå inte är nf? :) De som är mörkast har samma färg på magen som på översidan typ. Den som ser ut att vara glesare i pälsen fast mörk är rosa på magen. Är det en nf då :)
Är det de som har sg-teckning (kindben + höftprickar) fast är ljusa & bruna som är silversobel?
Finns det ingen chans att de är vit istället för offwhite? Vill bara vara säker :)
Grattis till rolig blandning!!
Stämmer föräldrarnas färger som du uppgett så e alla bebisar silvervarianter!! Alltså ingen nf… den som jag anar att nr 8 tror e nf e en Sg helt klart… d ser man även på höftprickarna som e vita istället för bruna…
#10 Okej :) Men ansiktet är väldigt brunt på den och den ser inte alls likadan ut som de andra sg. De ändrar sig så mycket från dag till dag så det är helt omöjligt att avgöra. Men de som ni säger är silversoblar: det är bara ena av dem som är "sg"-tecknad (med kindteckning och höftprick). Den andra är samma färg (typ ljusbrun) fast helfärgad. Vad kan det vara då för något? :p
Mamman (offwhite) hade en svart pappa & en albino mamma, morfar var creme och mormor silver sobel, farfar en nf och farmor silversvart. Tänkte om det hjälpte om man visste bakgrunden kanske ;) Pappans stamtavla har jag inte här så den kan jag inte kolla men jag tycker också bara det borde komma sg-färger. Är inte enda sättet att få nf är att para två nf eftersom alla andra gener är dominanta mot nf-genen så direkt man blandar i något annat blir det den andra färgen? Nu blev det krångligt men ja hoppas du fattar :)
Är det inte nf som är dominant?
#12 Nej :p Har för mig att nf är den enda "rena" genen eller vad man ska säga. Allt dominerar nf. Så om man ska få fram nf måste man para två nf med varandra eftersom det inte finns något annat som kan ta över då. Om man istället skulle para en nf och en svart skulle svart ta över och om man para en nf och en silvergrå skulle silvergrå ta över. Eller har jag läst något helt galet nu? :S
Ja d e ju som med många andra som tar kullar som inte riktigt vet vad föräldrarna har för färger… Kanske du har bra bilder på dem?
Den du beskriver som brun e nog den som e en brunörad silvergrå… d e ju som så med vilttecknade att den färg som man ser först när d e små å nyss fått ut päsen e ju d som sen blir tippingen, alltså färgen längst ut på hårstrået… vänta du ngra dgr så får du se skillnaden när underpälsen växer ut (å på den bruna e d då ljusare päls som kommer snart å då blir d bruna som du ser nu, enbart tipping)
Ha tålamod ett par dgr till så får du se!!
#13 Nja, man kan få Nf om man till exempel parar en cremebaserad med en svartbaserad (AaEe). men parar man två svartbaserade så får man enbart svartbaserat (eller eventuellt cremebaserat som "maskar" svart). Parar man två cremebaserade så får man enbart cremebaserat.
Om du parar silvergrå med normalfärgat så beror det på om den silvergråa är homozygot (dubbel) eller inte, om det silvergråa ska ta över kullen.
Parar du två Nf så kan du även där få lite annat beroende på vad de bär på.

Fattar inte hur alla ser färgerna! ^^
Man lär sig efter ngra år….
Jo :) Men vi har ju stamtavla på båda föräldrarna. Spännande det här med färger ^^ Det går ju så otroligt snabbt med bebisarna när de ändrar sig. Tyckte att de bara för ett par dagar sen var små rosa knubbisar & nu blir de mer & mer hamsterlika för varje dag.
Synd bara att min kamera inte är den bästa och att de små inte vill ligga stilla. Ska låna en systemkamera av någon kompis snart och ta lite bättre bilder. Det kommer nog på måndag :)

Det är tyvärr inte alltid stamtavlorna stämmer..
Har sett flera stamtavlor där dels det är fel i stammen, tex en som parade 2 mörkgrå o fick normalfärgat i kullen - HELT fel.. och en roan unge som inte hade nån vitmagad eller roan-förälder..
O dels stamtavlor där själva djuret i sig är felregistrerat..
Ser fram emot bättre bilder =)
men tycker det ser ut som knubbiga välmående bebisar iaf 
tycker det ser ut som silvergrå, brunörad silvergrå, sobel, silversobel, offwhite o några andra blurriga kottar =)
Hårlaget kan vara trickigt att se, men ett tips är att titta under hakan, ner mot bröstet när dom är lite äldra o har fått fluffigare päls. Där brukar det gå lättast att se skillnad på långhår o korthår.
#19 Okej :) Men jag är helt säker på att mamman är en Offwhite & pappan en Silvergrå ;) På vuxna har jag inga problem att se färger men eftersom det är första kullen för mig har jag inte så mycket erfarenhet av att se färger på bebisar ;)
Tog lite nya bilder nu i alla fall där det kanske syns bättre.
Här ser man skillnaden på en utav de 3 som är silvergrå och sen den som någon trodde var en nf?

Den gråa är silvergrå, men den bruna med kindteckningar är för blurrig.. kanske en rost? tycker den är för ljus för att vara normalfärgad..
sobel är svart med gula ögonringar.. silversobel är svart med vita ögonringar.
Lite suddig men ser ut som en brunörad sobel.
Med facit i hand måste jag säga att pappan till kullen är silvergrå UMBOROUS eftersom det uppenbarligen är sobelungar i kullen =)
Helt klart silvergråa…
#21… silvergrå å silvergrå brunörad (som e en rost med silver kan man säga)
#23.. d e en brunörad silversobel (sådan färg som jag håller på med fast med silver, d ser du på d vita ögonringarna å så blir denna ljusare än en utan silver)
Hahaha… vi svara samtidigt!!
Okej :D Tack för hjälpen. Då är det alltså 4 offwhite (helt säkert att det inte är vita?) ;D 1 Silvergrå brunörad, 1 brunörad silversobel och 4 silvergrå? De 3 som ser svarta ut + den som vi har dividerat om nu? (den som ser lite skallig ut ^^)
Vassego!! Ja d stämmer… men du har ju ngra silversoblar oxå… s mörka med vita ögonringar….
På bild #24 kan du se den ljusa pälsen komma unnder d bruna på den brunörade silvergråa å d ljusa höftprickarna…
D ljusa får vi avvakta med ett tag till…
Jaha. Så de som är nästan svarta är alltså silversoblar? Jäklarns vilken blandning det blev nu xD Helt totalt förvirrad. Så då har jag alltså 3 silversoblar och bara 1 silvergrå? Sedan en silvergrå brunörad och en brunörad silversobel? Och 3 rödögda offwhite och 1 svartögd offwhite? (Btw. Kan offwhite vara rödögda eller blir det någon annan färg då?)

Du får nog fota dom en o en o lägga ut så kan vi lösa förvirringen med vad som är vad =)
Offwhite kan vara brunörade dom med, allt för att strula till det såklart ;)
Dom ljusa kan vara antingen offwhite eller vita, vilket är svårt att se skillnad på när dom är såhär pass små.
Vet du om pappan har enkel eller dubbelt anlag av silver?
Är lättare att räkna ut sannolikheten att det är den o den färgen då =)
Men att han är umborous har vi ju iaf kommit fram till idag 
Vad kul att jag prickade rätt färger, fast det visste jag ju…
ja, du har ju fått mycket bra förklaringar om hur färgerna ser ut. Jag skrev ju bara ner färgerna utan förklaring.
Dom ser jättefina ut dom små. Bara kul att kunna hjälpa till.
#30… ja offwhite kan vara rödögda me…
#32… ja d e väl en himla tur när du e reggad uppfödare…

Jag har gjort en enda parning där båda föräldrarna va silvergrå varianter å då blev alla barnen silvergråvarianter å vissa blev homozygota (det betyder att d har dubbla anlag av silvergrå, vilket innebär att d blir en ljusare variant)
Men som sagt, vänta ngra dgr så blir allt solskensklart ska du se!!
#33 Vad menar du med det? att när jag är reggad uppfödare? Att kunna färger är lika viktigt reggad som oreggad.
Okej. Ska försöka ta lite bilder på den en & en idag så kan vi ju reda ut exakt vad alla är en gång för alla ^^ Fast nu tror jag att jag nästan är säker på dem alla förutom den lilla ljusbruna som vi inte var 100% på än ;) (Alla bebbar är till salu om det är någon som är sugen på en liten klump ^^)
Javisst e d så… Jag menar bara att d e mera självklart att man ska kunna d när man e registrerad uppfödare…
Låt oss nu Deas tråd vara ifred 
Haha :p Ja, vill inte ha nå bråk här nu ^^ Nädå. Jag ska vara tacksam för att ni har hjälp mig så mycket. Skulle tagit en evighet att komma på det annars ;)
#36 Jag vet ju att det är självklart, därför jag ville vänta och regga mig till jag var säker på färger och genetik. Har ju sett uppfödare (privata uppf.) som inte kunnat någon färg alls och blandad hejvilt. Creme med svartbaserat och gult med creme. Då är det ju bra med någon kunnig som kan hjälpa till på ett bra sätt. Tycker du och Mistletoes förklarade bra i alla fall även om färgerna stämde jag sa. Tipp topp!
#37 Jag har ingen avsikt att skapa nåt bråk i din tråd eller någon annans heller, blev bara nyfiken på kommentaren. Du kommer med rätt hjälp att lära dig se färgerna själv. Kanske har du någon som har skrivare? kan man ju samla bebisbilder på olika färger och skriva ut ett fusk schema? bara en liten idé.
Kram!
#38.. jo du har så rätt så… men även reggade kan ha svårt med färger har jag sett…
men alla e vi nybörjare så…. jag tycker i alla fall d e toppen med dem som (reggad som oreggad) frågar om hjälp så d ej blir helt uppåt väggarna i stamboken å för framtida parningar…. Jag å Mistletoes tackar för komplimangen, vi gör så gott vi kan…
D e nog d som Imazy planerar nu… hoppas jag i alla fall!!
#38 Jo, nästa kull kommer jag ju känna igen vad det är för färger om det är samma ;D Desto mer man ser desto mer lär man sig. Och eftersom det här är min första kull kan jag ju inte påstå att jag hade sett så mycket innan. Det vore bra om det fanns någon sida med alla hamsterfärger som på svenska hamsterföreningens sida men att de visar hamstern i olika stadier. typ nyfödd, 5 dagar, 10 dagar, 2 veckor, 4 veckor & fullvuxen t.ex. & i både långhåriga & korthåriga format ^^
Förrästen. Är det någon som kan avgöra om det är några som är satin? Den som ska köpa offwhite-honan vill inte ha en satin & hon tyckte dem såg lite glansiga ut :) Men måste inte en av föräldrarna vara satin för att det ska bli det? Mamman hade kullsyskon som var satin men hon är det inte i alla fall.
Satin e dominant… så e ingen av föräldrarna d så e ingen av bebisarna d heller….
rex däremot e recessivt… d betyder att om båda föräldrarna bär d så kan d bli bebisar som e rexade…
Okej. Nej ingen är rex :) Men finns det inte vissa fall där satin bakåt i släkten har visat sig fastän inte någon av föräldrarna är det? Tänkte inte just på den här kullen då men visst har det hänt?
Jo men eftersom man helst inte ska para 2 individer som båda e satin, så när du parar en tex satin mor med en icke satin far så blir d ju bara ngn el ngra av bebisarna som blir satin…. ingen av d som föds utan satin kan alltså ge d till sina bebisar utan eftersom d e DOMINANT så måste mamman el pappan vara satin… 
Okej. Alltså ingen chans att det är några satinbebisar så jag kan lugna min köpare? ^^
Ja, som Englatassen skrivit så finns det inte någon chans att ungarna är satin eftersom inte föräldrarna är satin.
Satin är dominant.
Dominant= En dominant gen måste finnas hos föräldradjuret för att det ska uppkomma i en kull.
Ex. Pappan är choklad satin och mamman är choklad ej satin, då kan det komma satin bebisar.
#46 Jo jag vet vad dominant är & så ;) Men jag har för mig att jag läste nånstans här på iFokus att någon hade fått det fastän inga av föräldrarna var satin men att typ mormor var det. Men jag blandar säkert ihop det med ngt annat.
I alla fall. Nu är det så att det inte är 3 offwhite (tror ja) för en utav pojkarna har blivit mer creme-färgad/brun. Såå, är det 2 vita & en offwhite (den mer creme), eller 2 offwhite och en av något annat?
Nu tror jag minsann du måste kolla om inte pappsen blänker i alla fall….
el e d fel på min skärm för jag tycker den "vita" blänker på din sista bild….
… å den cremefärgade blir en creme el en caramel… (d ser du skillnad på sen när d blir ca 3 v på öronen som jag nämnde förrut)
Jag tycker att de mörka bebisarna ser satin ut faktiskt. :P
Hm. Pappan kanske är en satin :S Ujujuj vad man får reda på saker såhär i efterhand. ^^ Uppdaterar när ja får reda på vad pappan är. Här är en bebisabild på honom iaf. Kanske någon kan se på den om han är satin eller inte.
#50 Ganska svårt att avgöra, du har ingen möjlighet att få tag på en bild där han är äldre?
Kan du lägga upp andra med? :) (På den såg jag nog inte heller något tecken på satin, faktiskt :O
fast på sista bilden såg han faktiskt lite glansig ut :o
Nej, han är inte satin, vad jag kan se. Så då borde inte ungarna vara det. :)

Pappan är inte satin i vilket fall som helst. Och mamman var det inte? Isåfall är inte någon av bebisarna satin. När de är så små så ser de ju lite glansiga ut innan pälsen kommit fram riktigt.
Håller med Ullrika, han är inte satin.

Däremot syns ju hans umb rätt tydligt på bilderna