Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 3968 ggr
spiritedaway
0

Kal fläck

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Städade just buren och upptäckte nu att Texas har en kal fläck på ryggen.
Jag tänkte för några dagar sen att hans päls har sett lite tunn ut där men tänkte inte mer på det just då.

Men nu är det en tydlig kal fläck på ryggen.

Det ser inte irriterat/rött ut. Han kliar sig inte och håller på och jag har försökt läsa mig till vad det kan vara. Men jag hittar inget som passar in.

Tänkte kolla med er om ni har någon aning om vad det kan vara? Ska självklart ta kontakt med veterinär också men det skadar ju inte att kolla med er. Ibland kan det ju vara bra att höra andras erfarenheter om vad det skulle kunna vara. Veterinärernas kunskaper på smådjur är inte alltid dom bästa tyvärr.

Han är ca 1 år. Vet ju tyvärr inte exakt hur gammal han är och jag har bara haft honom ca 1 månad eller nåt sånt.

Kan det finnas en möjlighet att det skavs bort när han går in i sitt hus?

Bifogar en dålig bild men man ser ju att det finns en kal fläck i alla fall.

[GeeGee]
0

Oj…ja det var riktigt kalt!

Ser det ut som om pälsen har skavts bort. Är pälsen helt borta på just en fläck eller är det lite skavt utanför fläcken också. Om du förstår?

spiritedaway
0

Ser lite värre ut på bilden än det är. Min kamera är inte så bra. Den kala fläcken är lite mindre än en 1-krona. Tror jag missat fläcken just för att när pälsen ligger där den ska så syns inte fläcken särskilt väl.

Ser inte ut som att det är skavt utanför fläcken alls. Så är nog inte det.

spiritedaway
0

Det jag även funderat över är om stress skulle kunna vara orsaken. Det kan det ju vara bland andra djur, men jag vet fortfarande inte så mycket om hamstrar.

För det har blivit lite mycket på senare tid. Jag har varit bortrest så han har varit hos hamstervakt. Sen har mycket nytt folk varit förbi och de har ju velat kika. Och som sagt, jag har bara haft honom ca 1 månad.
Och han blir stressad väldigt fort om man tar ut honom ur buren. Han verkar inte alls tycka det är kul att vara utanför buren.
Han börjar skaka efter ett tag. Men han har börjat vänja sig vid mig så jag brukar kunna hålla i honom ett tag innan han börjar skaka och vill in i buren igen.

Fick inte tag i veterinären idag. Vad tror ni? Kan jag vänta till måndag? Han är pigg, äter och dricker och beter sig precis som vanligt.

[GeeGee]
0

Jag är ingen veterinär men jag skulle nog tycka att du kan vänta till måndag. Men inte längre, eftersom det är viktigt att veta vad det är för något. Om han för övrigt mår bra, ej kliar sig och att fläcken inte är svullen, röd eller ser irriterad ut så är det nog okej att vänta.

spiritedaway
0

Det känns inte som att det är akut. För i såna fall skulle jag kontakta veterinär trots att det är helg.

Men vi får se. Jag ska sova på saken. Jag kan ju ringa jourveterinären och rådfråga i alla fall.

Men blir det värre under helgen kommer jag definitivt kontakta veterinär.

[GeeGee]
0

BRA! Tycker om folk som inte är "rädda" för att rådfråga eller åka in till veterinären ;)