spånga vs liljeholmen
Hej, jag ska snart välja gymnasie och vill gå på ett djurgymnasie. Är det någon som har någon erfarenhet av spånga och liljeholmens djurgymnasien? det är de två jag funderar på. Berätta gärna om hur det är och vad man får göra, positiva och negativa saker! (jag vill gå djurvårdar linjen eller vad det heter)
Tack :)
Jag med! :D

#1 Åh vad roligt! :)
Råkade lägga denna i fel grupp men det kanske inte gör något!?
#2 Vi kanske kommer in på samma ? :P

#3 det hade faktiskt varit jättekul! :) Asså jag har läst lite om spånga och de har run 1200 djur och 90 olika arter. Och jättefina klassrum. Men när jag har sökt på google så har alla sagt olika. Det är väldigt långt för mig till båda bara :S Men det kan ju vara skönt med lite pendling på morgonen :)
Men är det någon som vet något om dem? Jag är väldigt nyfiken…
#4 Långt för mig med. Bor i Nykvarn. 1,5 mil från Södertälje och mellan Södertälje och Stockholm tar det ca. 40 min med pendel, och det är till T - centralen. "/
Jag går på Djurgymnasite i Liljeholmen…
Jag gillar skolan jätte mkt, började här i höstas…
Bara att fråga så ska jag försöka svara…
(Har en klasskamrat som bor i Nykvarn :P)
#6 Vem ? :) Kanske någon jag känner ? :P
Berätta gärna lite om skolan, vilka djur finns där tex?
Sickar PM på namn.. :P
De har reptiler, fålglar, gnagare…
Ni får komma på öppet hus.. det står info om det på www.djurgymnasiet.com :D
#8 Tack :D
Jag läste djurvårdslinjen på gymnasiet. fast i Rättvik :) Läste med naturvetenskap-kompetens också.
// Sofia
Hej hej! Här kommer lite info från en spånga veteran ;) Min klass var faktiskt den första klassen någonsin med djurkunskapsutbildning :D *stolt* jag kan berätta att spånga gymnasium är det bästa gymnasiet du kan tänka dig!! Lärarna var underbara och behandlade en med respekt. Djuren är helt underbara och man får hur mycket tid man vill i ladugården och i den exotiska avdelningen. För mig betydde det allt att kunna ta mig en avvikare när stressen blev för mycket och installera mig i ett bås med lite kattungar :) Det var själslig medicin det! Jag älskar Spånga Gym. speciellt för deras noggranna djurhållning! Har varit på en del internationella djurbruksgym. och kan med stolthet säga att SG sätter djuren i första hand! Ger kvalitetsfoder, tillskott och aktivitet! Jag lärde mig så mycket där och det är en mycket god startplatta om du vill jobba med djur! Måste slå ett slag för skolmaten oxå :P Vi hade den bästa maten du kan tänka dig! Bättre än många resturanger :P O bra utbud för veg! Mattanterna var som extramammor och det hände ett par gånger att de kom med te när dom såg en tjej som mig i pms-kramper :P Jag försöker väl säga att hela atmosfären på SG var super! Inte bara djurbiten som är i centrum, men även mycket annat. Mitt bästa tips är att se när dom har EXPO (öppet hus) o gå dit o träffa lärare och se dig om :). Dom brukar ha det 2 gånger om året om jag inte minns fel. Lycka till!!!
ÖPPET HUS på Djurgymnasiet
Onsdag 25 november
Kl. 16.00 - 20.00
**Onsdag 27 januari
**Kl. 16.00 - 20.00
Onsdag 21 april
Kl. 16.00 - 18.00
Låter toppen! :D

#5 Om du bor i Nykvarn och vill gå ett djurgymnasium är nyöppnade Telge djur & naturgymnasium perfekt. Jag går där :P
Liten skola med stort hjärta. Det går hittills väldigt få elever eftersom skolan öppnade hösten-08, så det finns bara ettor och tvåor just nu.
Det jag vet om Spånga är att det är vääldigt stort. Jag var där på öppet hus och jag gillade det inte. Var även på öppet hus på Liljeholmen och det föll mig inte heller i smaken. Skolan ser ut som en "vanlig lägenhet" och inåtmässigt liknar det väldigt mycket ett kontor, dvs väldigt trist. Dessutom ligger båda gymnasierna mitt i stan.
Går man ett djurgymnasium tycker jag att det ultimata vore om det låg på landet - med närhet till skog & natur.
Telge ligger ute på landet, en mil utanför Södertälje (mellan Södertälje och Nykvarn) med jättefin natur och närhet till sjön.
Jag tycker att Telge är mer personligt iomed att det är en liten skola, då blir det så nästan automatiskt. Alla känner alla och det blir en speciell stämning.
Stor vs liten skola är givetvis en smaksak. För vissa passar stora skolor bättre än små, och tvärtom.
Jag gillar små, personliga skolor - därför var Telge perfekt för mig.
Telge djur&naturgymnasium har öppet hus:
26/11 kl. 18.00-20.00
8/12 kl. 18.00-20.00
HÄR är deras hemsida om du vill kolla mer :)
#14 Åh tack så mycket! Jag uppskattar närliggande små gymnasium då jag inte trivs med för mycket folk omkring mig. Vad är det för djur och sånt där man har tillgång till? Inriktningar och sånt? :)

ååh, spånga låter ju jättebra! Jag tror att den på landet är för långt bort för mig ;) men jag ska gå på både liljeholmens och spångas öppet hus. Jag har läst lite och kollat på bilder om spånga och jag tycker den verkar jättetrevlig! :) detta blir svårt… Men om någon på liljeholmen har lite mer fakta, kom gärna med det! :D
Tack för alla bra svar!

#15 Så lite så. :) Låter ju som ett bra val för dig om du uppskattar närliggande små skolor. :) Inriktningarna som finns är Hund, Häst, Sällskapsdjur/Djurpark och Naturturism. Står även på hemsidan jag länkade till. 
Jag tycker att det är jätteskönt med en liten skola, i min klass (hund) går det bara 10 st. I Sällskapsdjur/Djurpark går det runt 15 st. I häst går det 4 st, och i Naturturism bara 2 st. Detta är ettorna, i tvåan tror jag det är ännu färre. 
#17 Låter super bra! :D

#17 oj vad få ni är! Men det är nog ganska skönt men inget för mig hehe. Jag gillar lagom stora klasser så att man kan umgås med många :) haha, jag är ganska så social :D

#19 Japp, och det är jätteskönt.
Jag kan oxå vara ganska så social av mig, men 9 andra räcker för mig. Är det många fler än så är det bara jobbigt att hålla reda på, och ju fler det är i klassen desto jobbigare blir det att hålla muntlig redovisning för hela klassen..
Dessutom kan man vara social på rasterna med resten av skolan
duger alldeles utmärkt, hehe. Eftersom det är lite "alla-känner-alla-miljö/stämning", blir det väldigt socialt ändå.
Men som sagt, det är en smaksak och olika från person till person när det gäller stora och små skolor. Om stora skolor är det du trivs bäst i, så tror jag att Spånga är ett bättre alternativ just för dig.

Hur var det att komma in i gymnasiena då? Var det svårt? Vad var intagningspoängen? Något negativt om ngn av liljeholmen eller spånga?
Just nu är jag mest sugen på Spånga då de har djurhuset vid skolan, som liljeholmen inte har… För mig är det viktigt att kunna vara med djuren också och som du sa, sessy, att kunna gå in till dem och gooosa lite 

*putt :)

hihi *putt* igen! :)
Jag kommer inte just nu på en nackdel om Liljeholmen, … för att jag tycker den är SÅ bra…
Ang. intagningspoängen så varierar det då det finns ju 4 olika profiler. Alla poäng finns på www.djurgymnasiet.com :D
En annan sak som brukar vara populärt och vilja veta är hur maten är, jag är kanon nöjd med maten. Vi äter på en lunchresturang som ligger ca 200 m bort… Där det finns ca 3-4 maträtter att välja mellan varje dag + ett salladsbord. Så jag gillar maten kanon mkt :P
Ang. djur på skolan.. Vart tror du liljeholmen har sina djur??

#24, tror de har djuren ngn annan stans va? :/
Djuren finns i skolan lokaler, man kan säga att skolan är i 3 plan.. Plan 1/bottenvåning: Djurrum + 2 klassrum
Plan 2: Klassrum med "roliga" ämnen, asså alla profilsinriktade lektioner.
Plan 3: Som man kan säga är "huvudvåning" bland annat finns receptionen där…
Så det finns djur på skolan, o har man tid är det bara att gå ner :D

jaha, trodde att de var på en annan adress för det stod det på hemsidan. Men jag ska åka dit på öppet hus den 25 nov så det ska bli kul att kolla :)
Fick Djurskyddets tidning idag, och där var det ett reportage ifrån just Liljeholmen ;)