Fråga ang. öronen på en pensionär...
God kväll!
Tänkte bara höra om någon skulle vilja hjälpa mig med en sak.. Eller.. det är snarare en fråga.
Jag har (som bekant för några) en herre vid namn Erixon här hemma.. Han börjar närma sig 2 år (fyller om ca. 3 veckor) och är en pigg och glad pensionär.
Dock har jag funderat på följande:
Hans öron står i princip aldrig upp längre.. Antingen ligger de bakåt, sådär som de gör när de precis har vaknat.. eller så "halvstår" dem.. Vad beror detta på? Är det åldern eller kan någonting annat ligga bakom?
Tack på förhand för svar och ha en bra kväll!

Någon? *puttar*
Hm, sådär är några av mina äldre också. Vet även att en del äldre hundar brukar ha öronen "lägre", än vad de hade som yngre. Varför får någon annan svara på.
Det är tyngdkraften ;)
När man blir gammal hänger allt, ni märker det nog tids nog ;)
Nej, skämt å sido, har inget bra svar. En tanke jag hade var att när man blir äldre tappar ju huden lite av sin spänst tex, kanske kan det vara nåt sånt?
Mina äldre hamstrar har också blivit så. Har nog med åldern att göra :P
// Sofia

det är ett ålderstecken.
vet inte riktigt vad det beror på men det kan ha att göra med att de äter sämre (tuggproblem,sämre tänder) och får i sej sämre med vätska samt vitaminer och annan näring.
huden blir slappare och tappar spänsten.
alla gamlingar får inte så men många.
andra ålderdomstecken är att de sover mer, blir krumbuktiga(krökt rygg),grå nos mm.

Tack alla för era svar! Uppskattas verkligen! :D
#5 Om hamstern tappar päls, är det också ett tecken på att den är gammal?
Jag tycker att äldre djur kan få glesare/tunnare päls. men jag har aldrig varit med om att de har tappat päls så de har fått stora kala fält.
Okej, min kompis har en hamster som är lite äldre och han säger att hon inte har lika mycket päls nu… De tror att hon kommer dö snart:/
Ålderstecken jag märkt är krökt rygg, svullen mage eller avmagring (har varit olika där, vissa har smalnat av rejält och andra har iställer blivit svullna om magen), liggande öron och tunnare päls bla. bakom öronen.
Så det är nog ett ålderstecken.
Värd på Choklad iFokus

Tack tack för svaren igen! *glad*