Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1358 ggr
Dea-
0

Panik

Hejsan!

Jag undrar hur länge bebisarna klarar sig själva utan mamman? Corona har vart vid dem tills nu (de är 4 dagar) men nu springer hon bara runt i buren och försöker komma ut och visar 0 intresse för dem. Försöker sätta henne i boet men hon springer bara ut igen. Vad ska ja göra? :/

Dea-
0

Böt ut pappret som var inne i boet medans hon var ute & åt (det var helt blött & äckligt). Kan det vara det som gör att hon inte är där längre?

Roxie
0

Oj ja det var nog alldeles för tidigt :/ lukten av dina händer och det nya pappret ersatte antagligen mamman och bebisarnas.

// Sofia

Dea-
0

Ja. Men nu har jag i alla fall släckt i hela rummet & det är knäpptyst (man skulle höra om en nål trilla  på golvet). Tände lite snabbt för en stund sedan och hon ligger i boet nu så det är nog lugnt. Ska kolla om ett tag igen och om hon inte är kvar där så stoppar ja ner det gamla pappret igen.

Royalz
0

Det är rätt vanligt att mammorna springer runt i buren på kvällen en stund. Du ska låta henne vara ifred, och det var inte bra att du bytte ut pappret. Man ska inte byta ut pappret i boet eller städa dom första 2 veckorna.

Dea-
0

Okej. Nej ja vet men det var så himla fuktigt alltihopa så ja tänkte att de kanske är farligt för bebisarna om de ska ligga i det där. Dra på sig en lugninflammation eller nå. Men nu får det vara kvar som det är för hon ligger ju där igen. Tog inte bort allt av det gamla heller för att inte all lukt skulle försvinna.

Royalz
0

Vad bra!

Låt henne vara nu bara :) Känner hon sig stressad kan hon springa runt för det också.

Dea-
0

Jo :) Ställde in en skål med mat nu och la tillbaka lite av det gamla pappret & nu ligger hon är inne och myser med sina barn :) Pappret var helt torrt nu. Till hus har jag en gb-glass låda om jag klippt en stor ingång till på ena sidan & taket ligger lite på glänt. Tror du kanske att det är värmen+platsen som gör att det blir så fuktigt? Tog det istället för trähuset som hon annars har för att jag lätt ska kunna lyfta på locket och kika istället för att riva hela huset. Kanske är bra om jag klipper ur bottnen så de ligger direkt på spånet istället? Fast det får jag väl vänta med ett par dagar eftersom jag inte vill vara & lyfta bort alla när de är så små som de är nu..

Royalz
0

Hus bör man inte ha till hona med ungar. Antagligen är det plast huset som gör det fuktigt. Sen är inte plast vidare bra att ha som hus åt sin hamster :)

UlrikaD
0

Det är oftast bäst att inte ha något hus alls till mammor med bebisar. Bara massor och massor med rivet papper. Där kan hon boa ner sig med bebisarna så hon inte syns.

I trähus kan hamsterbebisar lät komma i kläm och dö. Plast är absolut inte bra, för där blir det ingen luftgenomströmning alls. Och ligger de dessutom i en plastlåda med golvet kvar då blir det ju instängt på alla håll och kanter.

Helena1978
0

Själv har jag använt mig av holkar för dvärgpapegojor eller parakiter, de är av trä, enkelt att lyfta på taket och kika på de små utan att behöva röra för mycket i boet. Ett tips är att borra upp hålet något om det är för litet.

Har själv varit med om en mamma som grävde över sina ungar trots att hon hade mycket papper, många av ungarna dog tyvärr, så jag tror det är hugget som stucket om man använder hus eller inte sålänge det inte är av plast.

Dea-
0

Okej. Trodde det var bäst att ha hus för att de skulle kunna skärma av sig men då tar jag bort det då :) Hon håller ändå på & puttar av taket hela tiden så det är lika bra att strunta i det. Det är typiskt att man ska kolla på ellt efteråt istället för innan :s Typ det där med luftgenomströmning & sånt där. Men man lär sig väl av sina misstag. Nu ligger de i alla fall i en stor boll av papper ;)

Royalz
0

Vad bra att du tog bort huset :)

Har man hus kan det även bli så att mamman inte släpper ut ungarna ur huset. Så det blir att ungarna gör sina behov i huset, det är ju inte så bra.

Dea-
0

Okej. Nä :) Det är det ju inte. Dock verkar hon lite ointresserad av att vara där nu när de inte är avskärmat längre. Men hon kanske bara vill sträcka på benen en stund.. La i massa nytt papper och hon har i alla fall dragit dit det så bäddar gör hon i alla fall :)