Bilder på döda djur ?
Efter en diskussion inne på Värdsajten undrar jag hur ni tycker och tänker runt detta.
Men vad tycker ni om att visa bilder på era döda djur?
En del tycker det är läskigt och andra tycker det är helt naturligt med döden.
Med bilder på döda djur så menar jag inte bilder på blodiga trasig djur. Utan jag tänker då på de bilder jag har sett på sajten förut, en bild på en hamster, som ser ut att sova, nerbäddad i en liten låda med nån blomma etc.
Jag tycker att så länge det bara er ut som att dom sover och inte är blodiga eller skadade så är det okej. Ja menar det är själva blodet osv jag inte tycker är så behagligt.

Fast det är ju lite samma som att utav respekt för de döda så visar man inte bilder på döda i tv, tidningar etc. Det är pressetiskt.
Jag kan tycka att istället för att visa en bild när de dött så kan man hellre hedra nån genom att visa en vacker bild när de gjorde det de älskade mest =)
Aaa jo det funkar det också ^^

För min del är det helt okey.
Jag tycker att det är helt naturligt med döden och vill man ta en bild på sin sovande vän och lägga upp när den ligger nerbäddad i en liten låda tycker jag att man ska få göra det.
Tycker att det är helt upp till var och en att bestämma.
Tycker inte att det handlar om respekt som #2 nämner, vad gör en enda bild för skada?
Att behandla den döda kroppen med stor försiktighet och begrava den på ett fint sätt tycker jag är respekt.
Att ta en enda bild som ett sista "minne" tycker jag inte alls är fel.
Håller med #4 :)
För mig funkar det med:)
Men kan vi kanske inte ha en tråd typ för djur som har dött . Då man kan ha bilderna där . Då vet ju alla som är känsliga gå inte in på den sidan .

Ja, jag glömde tillägga att för dom som är känsliga för sånt kan man skriva en liten "varning" elr dylikt, i rubriken elr inlägget innan bilden visas.
Men PopCorni var nog en av mina favoriter :) !
Egentligen tyckerj ag att djuren ska respekteras och varför vill man att andra ska se sitt djur när den är död istället för när den lever? Vad får man ut av det?
Då kan man börja lägga in bilder på folk som dött som man känner i Off topic-tråden. Nej för folk tycker inte om när det är människor men när det är djur så är det okej?!
Jag tycker att det är fel och man vill ju visa alla hur söt och fin sitt djur var när den levde…eller?
jag tycker oxå det är helt okej..man vill ju ha en sista bild lixom..min förra hamster ligger i frysen nu så jag kan titta på henne när som helst :) tycker det känns "äckligt" att begrava i jord o låta dem ruttna… hade jag inte själv velat göra…inga maskar tack..
I Frysen ?? !
Fast man kan ju också skriva en liten varning i sitt inlägg, och sedan välja så att man måste klicka på bilden för att se den. ligger den direkt i inlägget ser man ju vare sig man vill eller inte.
#11 ja alltså hon har legat där i ett halvår men till nästa sommar får jag väl begrava henne men jag tycker inte om det alltså… men hon kan ju inte ligga där för evigt lixom…men tycker inte det är så konstigt som vissa andra verkar tycka…
heheh ok
Tycker det är så fel…är det okej om folk lägger in bilder på döda människor i OT tråden då? =O

Jag har inga problem med att se bilder på döda djur. Däremot förstår jag inte vitsen med att visa upp sina döda djur på ett forum.
Man vill väl minnas dem som de var i livet och inte hur de såg ut när de var döda?
Håller med Ulrika !
Jag själv tycker det är obehagligt med bilder på döda djur. Ett djur som har haft ett aktivt liv har jag så svårt för att se ligga stilla för att aldrig mer röra sig igen. Trots att det är en "simpel" stillbild där man ändå inte skulle kunna se om den lilla rör sig. Jag börjar heller inte storgråta när jag har sett bilder på döda djur.
Håller med de som skriver hör över…fast än det är en stillbild så är det så många känslor i den.
Jag tycker det är jättekonstigt hur vissa jämför bilder på döda djur och bilder på döda människor.
Antagligen lägger man inte ut bilder på en död människa med hänsyn till allt folk den personen kände.
Ett djur har i princip bara ett förhållande med sin ägare och inte en familj som "bryr sig" osv.
Skulle hamstern dött på ett fridfullt sätt, och ser ut som den sover har jag inget emot bilder.
Men för min egen del skulle jag välja ut den bild som bäst representerade djuret när det levde, för det är så jag vill minnas och hedra dem.

Själv föredrar jag att minnas mina hamstrar som aktiva, inte livlösa.
# 23
Bara för att man postar en bild på sitt djur som somnat in betyder det väl inte att det är det enda man kommer minnas av den?
Undrar bara lite hur du tänker där :P
Djuret är ju livlöst på bilden, vill att andra ska se hur mitt djur såg ut när det var i sitt esse, för tror att många glömmer det och minns hur djuret såg ut när de var dött istället, då det troligtvis är den sista bilden man visar av sitt djur.
För trots allt är människan bättre på att komma i håg negativa saker istället för positiva. Själv vill jag behålla synen av den döda hamstern för mig själv då jag anser att det är privat och inget jag delar med mig av till andra.Förstår liksom inte intrsset av att titta på andras döda hamstrar.
Visst är det trist när andras djur dör, men det är naturens gång, och jag har ingen känslomässig relation till djuret, så lite knepigt skulle det kännas.
Alltså så som jag tolkade #0's inlägg var att ifall ens älskade husdjur dör, så vill man kanske visa en bild och berätta lite om händelsen osv.
Ifall man vill visa hur ens djur såg ut och hur den var kanske man gör det/har gjort det i någon annan tråd eller i samma inlägg.
Men jag förstår inte varför det är så farligt med att visa en fridfull bild på sitt djur även om den inte lever vid just det tillfället.
Jag vet inte hur det är med dig men jag kommer ihåg en massa positiva saker om mina djur som dött.
Jo vissa vill dela med sig av det, men för mig är det "min sak" om djuret dött, hur intresserade är andra egentligen av att min hamster dött om de inte känner mig eller mina djur.
Jovisst har jag positiva minnen av den döda hamstern, men att visa en bild på en död hamster medför väl knappast något positiv bild till andra.
Vill andra visa bilder på sina döda djur är det deras ensak, men jag kommer inte att göra det.
Jag tycker att det beror på "hur" bilden visas. Jag tycker nästan att det är lite "vackert" när vissa gör så fint för sina hamstrar efter att de somnat in, bäddar in hamstern i en fin låda med blommor och levande ljus runt om. Som att man visar så stor respekt för djuret att man "tar hand" om kroppen efter att individen farit iväg någon annanstans. Sålänge man låter bilden behövas klicka på för att man ska se den, inkusive "varningstext", så tycker jag att det är helt okej. Sedan är det väl upp till den som haft hamstern om/hur denne vill visa bild/er eller inte.
#28: Håller med.
Alltså när jag tittar på en bild på mitt djur osm har dött så kommerj ag ihåg det ögonblicket, jag kommer ihåg hur hemskt det var när min älskade familjemedlem dog och jag förstod att jag aldrig någonsin skulle få känna på hans mjuka päls, se han glatt springa omkring och aldrig sitta och klappa på honom när han ligger så skönt och sover.
Så för mig är det alldeles för jobbigt och hemskt att se ett av mina djur på en bild. För jag kommer ihåg då min älskade vän försvann från jorden.