färghjälp tack :o)
är lite osäker på färgbenämningen på några av ungarna i senaste kullen..
den första är en "vit", vet inte hur man säger det på hamster-färg-språk?
och den andra skulle jag gissa var en black silverpearl, men han var så brun när han var lite och det gråa har kommit fram nu,..så jag är osäker!
den tredje är silversvart el svart skp. tycker hon är gråare än svart, men vet inte om det är dom gula fläckarna som bladdar ut färgen….
andra färger i kullen är choklad, svart o svart ds.
mamma är svart skp och pappa är svart ds.
Tyckte den såg för vit ut för att vara offwhite. Funderade annars på albino, men vad har den för ögonfärg?
Kanske nån bättre bild på hamstrarna det handlar om? :)
// Sofia
Ang svart eller silversvart, så brukar jag tycka att man kan se skillnaden om man kikar på hårstråna.
På en vanlig svart är hårstråna svarta hela vägen från roten till toppen. Men på en silverhamster så brukar halva strået från roten till mitten, vara ljusare, dvs gråaktigt i detta fallet, för att sedan vara svart från mitten ut till toppen.
lite kassa bilder men det blev tyvärr så!
den vita har svarta ögon! bild nr 3 är lite mörk men den är utan blixt o ger kanske den vitas päls mer rättvisa :P
o skpn är långhårig så det kanske är svårt att avgöra färgen då? tycker iaf hon är gråare än mamman som är svart skp…..
den vita har ju ganska mörka öron.. sö mö vit kanske?
// Sofia
eller hmm.. kanske bara sö vit?
// Sofia
Tycker skp:n ser ut att vara silversvart iaf.
// Sofia
Nej nej, om du kollar i det svarta på den lh skp hamstern så bör du se samma sak där som på en kh ;)
#5 vad betyder sö mö? :P
kan vita hamstrar heta bara "vit"? trodde det var offwhite osv…
#8 ska kolla pälsen imorgon då! dom är på jobb :)
men den grå hamstern, är den black silverpearl? eller e jag helt ute o cyklar?
För d första så kan d ej bli ngn silvervariant om ingen av föräldrarna e d, eftersom d e en dominant gen…
För d andra så blir utfallet av denna parning så här:
Icke gul hane med en skp hona:
50 % gula hanar
50 % icke gula hanar
50 % skp honor
50 % icke gula honor
Om d nu inte e ngn av föräldrarna som e Sg så kan den vite icke vara en sö mö vit utan med tanke på d föräldrarna som du uppgett så e d nog snarare en överspottad bebis…
Den med tipping på första bilden e en black yellow…
D e enkelt å se på skp ifall d e Sg inblandat… d annars gula skp fläckarna e då mer offwhite… tycker mig se sådana på den svarta skp… kanske du har ngn bild på just henne så kan vi se om ngn av föräldrarna faktiskt e en Sg variant? Skulle tippa på att mamman e en silversvart i så fall… Kanske du har bilder på mor å far oxå? 
Men det där schemat är väl ändå chansen i procent / unge? Alltså inte att detta schema sker per automatik. Fast å andra sidan så har jag fått färger i mina kullar som inte skulle ha kunnat komma om man ska se enbart till vad de har möjlighet att ärva.
Findusen, jag har fotat en av mina katter så ser du vad jag menar med ljusar/mörkare partier i pälsen. Hon är svartsilver sköldpadd, och jag fotade i hennes svarta partier då jag tycker man ser bäst där.
Man kan INTE avgöra om en svartbaserad e Sg förräns man använt den i avel med en icke Sg variant… D alltså inte att se med blotta ögat… D e många som blir lurade av att deras svartbaserade hamster e ljusare i botten, men d e inget bevis på att den e Sg…. Å så e d många som tror d pga att deras svarta el choklad hamsters "kjol" växer ut å e ljusare än på övriga kroppen, vilket e fullt normalt på Lh… d ser man även på en nf…
Men då måste vi väl ändå diskutera fenotyp och genotyp med det resonemanget?
okej det var inte mycket jag begrep om sg och fenotyp haha men tacl för svaren :) o tack för alla bilder imasy :) ska se om jag kan reda ut det imorgon när jag tittar på pälsen :)
mamman Marilyn Monroe kommer från Eva här på hif.. har inte hennes stam här men jag har för mig hon är svart skp iaf! men hennes skpfläckar är inte jättegula iofs….. så kanske hon är silversvart ändå?
här är en bild på henne iaf
#14… visst e d så!! Men lite svårt när man ej vet genotypen på föräldrarna….
men kan det bli en överspottad bebis om hanen är mycket svart och honan inte är bandad? det är inte en enda prick på den vita alltså…
det var nån mer spottad i kullen men marilyn åt upp den/dom.. innan dom hann bli så stora att dom kom ut ur boet alltså.. hann bara se att det var fler prickiga..
mina andra black yellow har varit mycket gulare innan den mörka färgen kommit fram.. kan det vara om det är silversvart istf svart man avlat på? är det nån skillnad?
pappan till kullen, isak, är E Molle choklad ds och U Ida-Louise svart (eller kanske silversvart?) skp vit, som i sin tur är E Åke Black yellow ba U Clara silversvart skp vit… sen om det stämmer med vad som kan vara eller inte vara ang det svarta/silversvarta anlaget så har jag fått hjälp härifrån att färgbestämma :)
ang ida-louise så tycker jag hon ser silversvart ut på mina bilder jag tagit (jag har fött upp henne) medans hon ser ut att vara svart skp på Malins, Pixelmollans, bilder (som köpte henne)…..
malins hemsida 4e hamstern uppifrån är ida-louise.
Men jag förstår ändå inte vart silvergrå kommer in i diskussionen här ;)
Rent utseende mässigt är det ju klar skillnad på en svart och en silvergrå. Och det har väl varit tal om att ungarna ev kunde vara silver?
Är mamma silver skp så vore det väl inte så konstigt om hon lämnar en sådan unge efter sig? ;)
#19 nej det är klart, men jag är osäker på om hon är silversvart el svart.. men det kanske du/ni kan se? :) kommer inte ihåg vad det står i stamtavlan…
#16… Findusen har ju uppgett i första inlägget att ingen av föräldrarna e ngn Sg… å så länge vi inte vet genotypen på dem så kan man ej räkna ut bebisarnas genotypen… Sg e ju dominant!!
Äh jag ger upp… försökte hjälpa men ger upp nu…
men vad innebär Sg? hur vet jag det? är inte så hajj på det här med färger, men försöker lära mig och förstå mer!
Jag tror hon menar Sgsg när hon skriver sg alltså silver. Ett dominant anlag som du endast kan få om någon av föräldrarna är silver (Sgsg).
(Om jag fattat det hela rätt). I ditt första inlägg skriver du att mamma till kullen är svart skp och pappan är svart ds. Alltså betyder det att ingen är silver och du kan inte få ungar som är silver. Men kanske är någon av föräldrarna silver men att du inte vet om det ;)
Dessutom, det måste väl finnas bra och dålig silver även på hamster?
För att ta katten tex jag visade på bild, när hon fäller tappar hon alla kontraster så det syns inte att hon är silver.
Var på utställning med henne för ett tag sedan, och en domare, med många års erfarenhet höll på att diska mig/katten just för att han inte såg att hon hade silver, och han trodde jag hade anmält henne i fel färg.
Nu hade jag sådan "tur" att en annan domare gick in och sa sitt och bekräftade att jag hade rätt och katten fick sitt cert. Men det jag ville komma fram till är att även på hamster måste det väl finnas perioder då det kanske syns sämre?
Och om det stämmer nu att mamman är silver skp så måste ju silveranlaget finnas där endå.
#24 ja, jag vet inte om mamman är silversvart… pappan har ju silversvarta anlag (om jag fått föräldrarna rätt färgbestämda) och bilder på dom finns i tråden! är då pappan silversvart ds?
mamman till ungarna är marilyn #15
pappans(isak) mamma är ida-louise #17
och pappans mormor är clara #18,#20
skickar med en bild på pappa Isak som då eventuellt är silversvart ds? (om det ens finns?)
Men om de finns på pappans sida så finns ju ändå anlaget i kullen. Så det låter ju inte helt galet endå.
#23 Sg = silver. Även förkortning på färgen "silvergrå" (normalfärgad med silver på).
Jag tycker att skp:n ser ut som en silversvart, men så måste minst en av föräldrarna vara silversvart, istället för svart som du har skrivit. Du har ingen aning om ifall föräldrarnas föräldrar har varit någon silvervariant? Typ silvergrå, silversvart, silverchoklad, silver pearl?
Det kan visserligen vara jag som ser fel, men om man tittar riktigt noga på bilderna av den vita i det första inlägget, så tycker jag att man kan ana svaga mönster? Kan det kanske vara en överspottad creme/offwhite? Creme-baserade färger maskar ju svart (även gult) så det kan komma även om båda föräldrarna är svart-baserade.
#26 Om farmor är silversvart så kan pappan mycket väl vara silversvart ds, och en mycket söt sådan också! 
#28 okej då tror jag att jag fattar :)
kan man inte se om det är silversvart på dom gula fläckarna, att dom är ljusare än på en svart skp?
ang den vita har jag inte sett några fläckar men jag ska kolla lite noggrannare imorgon :)
i förra kullen var det en "vit" satin men hon var nog creme eller något för det var en gulaktig färg med ett vitt band i…. men då var det inte samma pappa utan Åke, som är morfar till Isak pappan till denna kullen! :P
#30 Jo skp-fläckarna blir ljusare när det är silver inblandat.
Ett tips är att ta en massa bilder på honom när du tittar. Ibland så ser man svaga färger mycket tydligare på bild än vad man ser med ögat.