Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1255 ggr
UlrikaD
0

Vad tycker ni?

Är lite nyfiken på vad ni tycker om att uppfödare säljer hamstrar till djuraffär innan de är 4v gamla?

[MissDiss]
0

Jag tycker inte att det är bra. Ungarna ska väl inte skiljas från mamman förrän vid 4 veckor? Beror väl lite på hur mycket det skiljer från att de blir 4 veckor. Handlar det om någon dag så anser jag att det inte spelar så jätte stor roll.

Roxie
0

Idiotiskt. Visst att man kan sära på ungarna redan när de är 3 veckor, men jag skulle aldrig göra det. De ska ju hinna avvänjas från mamman först.
4-5 veckor tycker jag verkar lagom.

// Sofia

UlrikaD
0

Jag säljer mina bebisar vid 5v personligen. Kanske någon dag tidigare ibland.

Om jag tillägger att denna uppfödare är reggad i SHF då? Gör det någon skillnad då?

Roxie
0

Känns ännu mer korkat. Tycker att man borde ha mer "känsla" för djuren om man väljer att vara uppfödare.
Okej om det är en okunnig person som tex haft tjuvparning. DET kan jag tycka är en annan sak.

// Sofia

UlrikaD
0

Tycker det är otroligt märkligt när SHF rekommenderar att man inte säljer innan 4v. Borde man då inte följa sin egen klubbs rekommendationer? Lite funderingar så här på kvällskvisten.

Roxie
0

#5 Mm, det kan man ju säga.

// Sofia

[iurochskur]
0

Då skulle jag rekomendera dig Ullrika att rapportera in händelsen till styrelsen, det är nog inget SHF känner till att någon sålt till zoo när kullen varit 3 v.

UlrikaD
0

Har redan skrivit på forumet, de hänvisade till att lagen säger 3v. Så det spelade tydligen ingen roll.

[iurochskur]
0

Men det är väl en rekomendation att inte sälja ungar som är under 4 veckor?

Sen är det väl frågan om sunt förnuft tycker jag hos uppfödarna om man väljer att följa jbv regel eller att lyssna på rekonedationen. 

Personligen väljer jag att följa rekomendationerna i föreningen jag är med i, självklart för mig.

UlrikaD
0

Jo, det är en rekommendation. Men tydligen är det upp till uppfödaren ifall den vill följa rekommendationen eller inte. Själv tycker jag att om man är reggad uppfödare i en förening då följer man också den föreningens rekommendationer.

Jag är inte reggad uppfödare, men jag skulle aldrig släppa mina bebisar så tidigt. Jag väntar hellre tills de är 5v gamla. Och att släppa dem innan de är redo att lämna mamman är ju helt galet tycker jag.

Geishas
0

Ulrika det var inte riktigt så jag menade när jag svarade på vårat forum.

Lagen säger 3v, att vi har en rekomendation som säger tidigast 4v är ju för hamstrarnas bästa annars skulle vi inte ha den.

Däremot kommer vi inte så långt rent juridiskt med ärendet, om vi får en skriftlig anmälan om vilken uppfödare det gäller kommer vi självfallet att informera denne uppfödare om våra rekomendationer och be denne att följa dem fortsättningsvis.

Lotta

Imasy
0

Tänkte på kattsidan tex, så har ju flera förbund bestämt tt inga kattungar får säljas före 12 v ålder. Då sa lagen att detta var en rekomendation.

Sedan ändrades detta till lag, och nu får ingen sälja sina kattungar före 12 v, oavsett om man är en vanlig bonde eller insnöad katt-toka.

Nu vet jag ju flertalet uppfödare som väljer att sälja sina katter runt 14-15 v endå, just för att de tycker den extra tiden behöver kattungarna med sin mamma.

Och eftersom jag har sett hamsterungar dia lite endå runt 3 v ålder förstår jag inte varför denna rekomendation inte blir lag, och att ungarna måste vara åtminstånde 4-5 v gamla Vid försäljning.

Helena1978
0

Jag flyttar mamman och hanarna vid 4veckor, härhemma rykte tjejerna ihop rejält vid 5v och 2dgr och då bodde de bara 2honor tillsammans.

Ingen skada skedd dock tack vare deras långa päls och mattes snabba ingripande. Jag säljer oftast mina ungar när de är 4veckor, beroende på mognad och storlek.

Kan ju tillägga att ingen som köper mina 5v djur tror att de enbart är 5v, har åtskilliga gånger fått förklara att de har stora föräldrar och att zoohamstrar naturligtvis är mindre.

Själv har jag 3 ungar kvar nu som blev 6veckor i dag, de väger 135g (sg umb honan), 146g (silversobelhonan) och sist men definitivt inte minst 150g (silversobel satin hanen).

Englatassens
0

Men vet ni…. jag förstår inte varför en del lägger ner så mycket energi på vad andra människor gör (annonser å andra saker)… vi lever bara en ggn så varför inte ta vara på d å se om sitt istället??Glad

HappyCatMeows
0

#14 Jag skulle inte vilja leva i en värld där människor bara ser till sig och sitt. Det är jäkligt bra att människor fortfarande idag orkar bry sig och agera på saker som är märkliga och/eller oacceptabla. Sedan skiljer sig värderingar och normer och det är inte mycket att göra åt.

UlrikaD
0

#15 Håller helt med dig! Ska vi strunta i att folk tar illa hand om sina djur också? Var drar vi gränsen, misshandel ska vi strunta i det också? Det är då det slutar med att folk går förbi döende människor på gatan för de är så rädda om sig själv och sitt.

Så vill verkligen inte jag att min värld ska se ut iallafall.