Parning mellan Pluto och Zlach
Hejsan! :)
Nu i lördags kväll runt 20.50 så blev det hamsterparning på vardagsrums bordet. Med mamma och mig som åskadare. Denna gången gick det rätt till och borde med det betyda att Zlach blir mamma om drygt 2 veckor. :)
Här kommer det komma bilder på föräldrarna samt bebismagen när den börjar synas! :)
Pluto = Satin offwhite korthår
Zlach = Mörk normalfärgad korthår :)
Mamma Zlach :)
Pappa Pluto
Vad kul;)
#1 Hihi ja
Speciellt då det är min första medvetna kull! 
Okej;) Det är inte du som äger honan va? Eller? (A)
#3 Nej, honan är inlånad från Eva (Zheverez) :)
#4 Jasså;) Är hon fin?(A)^^
#5 Enligt mig / min familj är hon mycket fin och go :) Liten knubbis :)
#6 Okej;) Kommer du att behålla någon av ungarna? ;)
#7 En tjej, som jag möjligtvis kommer fortsätta ta bebbar med. Då jag vill behålla temperamentet som är så underbart! :D
#8 Hehe, okej;) Hoppas att allt går bra med bebisarna!:D
#9 Tack så jätte mycket! :)
Bilder på ingång! :D
Shit vad snygg Pluto var!
Satin gör sig bra på offwhite. 
Är honan också satin? Hon ser glansig ut tycker jag…
#11 Tack :D
#12 Nej det ska hon inte vara, bara väldigt välskött päls.

Jag tyckte också att honan såg satin ut. Men det kanske är bilden som är missvisande.
Har du några fler bilder på honan? :)
#15 Inte för tillfället. Då hon var lite svår att få stilla 
Zlach har inte brunstat någonting nu efter parningen, så bebisar borde det bli! :D
Tycker definitivt båda ser ut att vara satin, då jag tycker att honans päls har för mycket lyster för att bara vara normalfärgad. Nåväl kan ju vara bilden som missvisar. Är pappan ren offwhite?
Jättefina hamstrar i vilket fall som helst.
#18 Ja pappan är ren offwhite :P
Bebismagen börjar märkas av nu! :D
Vad roligt;)
#21 Jaaaa :D Jag är jätte spänd på att få se hur det går ^_^
Mamma och jag fick ju se när de parade sig, så vi har fått se hur det går till ^^
Jag var med när min kisses mamma och pappa parade sig;) Jag tror att hon blev av med oskulden där(A) Jag satt ihopkurad under våra utemöbler,alldeles mörkt var det ocksåXD Det var jättespännande:D Och sedan kom ju min lilla Sniff<333
Lova att du skriver ALLT om bäbisarna(A)
#23 Jadå! :D Självklart ska jag håller er medlemmar uppdaterade! :)
Är du sugen på en bäbis eller? ;)
Bra;) Jag tror inte stt jag ska ha någon, men inget är omöjligt…:P Var bor du?
Nykvarn, sydväst om Stockholm :)
Okej, jag bor i Umeå… Det finns ingen (vad jag vet) här på HiF som har uppfödning nära mig…:/
#27 Så typiskt "/
Fast jag tror det är många som vill ha hjälp just den sträckan mellan Stockholm och Umeå, så transport går säkert att ordna om intresse skulle finnas ;)
# 28 Ja det sugerXD
Jag kan fundera på det, det blir isåfall en hamster till min syster, hon vill också ha en… Vi har pratat om att hon också ska få en. :)
#29 Okej :)
Nu är det runt 3-4:a dagar kvar om de kommer som de är planerade! :)
Spännande!
Tänk på att om honan är satin så är det "dubbelsatin" parning, då kan en del ungar bli glespälsade och en del till och med nästan nakna. Det är därför man aldrig medvetet får para två satin pälsade hamstrar.
Hade du ingen möjlighet att ta mera bilder på honan?
#32 Jag vet att man inte ska para två satin medveten. Uppfödaren jag lånade henne av, har kollat upp det där, det är möjligt att hon är satin, och att det blir dubbelsatin, hon var varit med om kulllar på sådana förut, hon sa att det enda hon har sett som hänt, är att vissa ungar blir utan ögon, och de ungarna tar mamman bort själv. Hon har sagt att jag ska låta mamma föda ungarna och bara vänta och se vad som händer.
#33 Utan ögon?? Har inte varit med om att två satin gett ögonlösa ungar, men däremot ger två vitmagade ögonlösa ungar.
Som jag skrev så blir dom troligtvis glespälsade.
P.s
Det är viktigt att man vet som uppfödare att en hamster kan vara satin, då slipper man göra misstag som detta…
#34 Hon hade missat att jag sagt att min var satin.
Idag är dagen jag beräknade ungarna till! Hon boar för fullt men har gjort det redan i några dagar. Så vi får se ikväll om det blir några bebbar! :D *Spänd och förväntansfull!*
Åh^^ Hoppas att de kommer idag:D Berätta allt vad som händer!^^
#37 Hon känns väldigt rund om magen så vi får se !:D
Hur många ungar gissar du på då? :P

#38 Du ska absolut inte känna hene på magen ifall det är idag hon ska ha bebisarna. Det kan stressa henne väldigt mycket. Du ska låta henne vara helt ifred och inte peta på henne eller störa henne alls.
Lycka till.
#40 Jag har inte rört henne idag. Det var igår.
#39 Hmm, jag har absolut ingen aning. Min lillasyster gissar på 5 levande :)
Det låter ju bra, tycker jag:D;)
Hur många gissar du på? :) (Som lever alltså)
Svårt att säga… 6 eller 7 tror jag;)
Okej :D
Vi får se vad det blir;) Hur mår hon? Kommer ungarna snart?
#47 Hon ser ut att må bra, det var en väldans fart på henne i morse med att bädda :) Just nu ligger hon på sidan och sover. Vilar väl för att orka sen :) Har inte vågat störa henne så mycket men hon har ätit som en tok och så, så det är bara vänta och se :)
#48 Hoppas de kommer snart:D
#49 Jag med :) Hon blev parad 20.50 - 21.20 ungefär. Så jag skulle gissa på att de kommer då ungefär :D
Okej;) Vi får se, vi får se^^
Neej, inga bebbar än "/
Parades dom den 17:e ? Isåfall ska hon ha ungar den 2 november.
#53 Är det inte 13 dagar de går? :O
Nej, 16 dagar räknat från dagen efter parning?
Har du inte läst på tillräckligt om parning och avel?
#55 Hmm, undrar om jag inte fick fram 13-16 dagar. Jag har läst på. Men jag läser på om så mycket olika djur så jag måste ha blandat ihop det med någonting annat. Ursäkta!
Borde komma bebisar idag alltså! :D
Vad kul:D Hoppas, Hoppas, Hoppas att de kommer idag!:D
Jag med! :D Sitter och håller tummarna nu! :D
Haha, förstår det^^ Nu ska vi se hur många det blir:D Hur mår hon? ;)
#60 Bra tror jag :D
#61 Låter bra;)
Hon ser ut att må fint :P Riktigt fet nu ^^
Haha, tjockisXD Hoppas de kommer snart!:D
Jaaa! Vill ha bebisar! :D
Jaa, jag med!:D:D:D(A)
Haha :D
Neej, inga bebisar ännu :(
Vissa föder på natten.
Har dom kommit än? :)
Inga bebisar än :(
#69 Har suttit uppe hela natten och väntat, inga bebisar inom synhåll 

Är du säker på att du räknat rätt och att hon mår bra. Jag har haft en hona som dött när hon inte fick ut bebisar. En annan hona som klarade sig fast en av bebisarna satt fast så jag fick hjälpa henne ut med dem.
Men det viktigaste är ju först och främst att du räknat rätt på dagar.
#72 Hon parades den 17/10:e och jag är rätt så säker på att hon mår som hon ska. Royalz räknade dem också till igår.

Men är du då säker på att hon är dräktig? Kan hon varit skendräktig? Är hon stor eller har hon krympt? Hon kanske har fött bebisarna och ätit upp dem?
För en hona som inte får ut sina bebisar som hon ska löper stor risk att dö av havandeskapsförgiftning.
Jag såg i alla fall när hon och Pluto parades, och pratade med uppfödaren som jag lånade henne av och på henne lät det som att det hade gått rätt till. Hon har blivit större och fått "bebismage". Man ser inget tecken på att de kan ha kommit bebisar, hon är jätte tjock än, och vilar mest, bäddar runt massor till och från.

Bara för att en parning gått rätt till betyder inte att den har tagit. Men har hon fått beibsmage (två kulor på sidorna?) och bäddar så är ju det mest troligt att hon är dräktig.
Grejen är att det finns två orsaker till att hon boar "massor". Antingen för att bebisarna är på gång nu genast, eller att det är obehagligt, jobbigt och hon inte får ut dem helt enkelt.
Det finns väl hamstrar som gått ett dygn extra kanske, jag är faktiskt inte säker på det. Men det jag vet är att havandeskapsförgiftning går fort när det händer. Tycker du ska ringa och rådfråga en veterinär så du har någon back-up ifall någonting går snett. Du borde kanske även ringa och prata med uppfödaren ifall ni har bra kontakt ifall hon har några tips och råd att ge dig.
Men hoppas ju naturligtvis att allting ska gå jättebra. Anledningen till att jag pushar lite är att jag har förlorat en hona samt nästan förlorat en till och jag vet hur snabbt det kan gå när någonting går fel. Bättre att vara lite förberedd och sen bli glatt överraskad än tvärtom.
Hon har två bulor eller vad man ska kalla det på sidorna, jag hälsade på henne nyss, drog fingret lite lätt över där för att känna att det verkligen var så, och jodå. Stora bulor har hon. Jag ska prata med uppfödaren och se vad hon säger, ber hon mig kontakta veterinär så gör jag det, annars avvaktar jag och ser om de kommer ikväll.
Hon fick ungar i natt. 2 stycken. Ingen klarade sig… :( Kanske var b?st s? n?r det var dubbelsatin… Men sorgligt. Jag ?r bara glad f?r Zlachs skull. Tack alla som svarat!

Skönt att Zlach klarade sig iallafall. Om ungarna är redo att födas och inte kommer ut när de ska så dör de av syresbrist. Så det är möjligt att det var det som hände.
Ser det ut som om hon fått ut de hon hade? Eller är hon orolig på något sätt? Hon kan ju ha fått fler bebisar och ätit upp dem också. Men det viktigaste är ju att hon är tom nu.
Jag tror hon fått alla, hon är väldigt lugn, ligger typ mest och sover, har kikat ner i buren och plockat bort de två döda, hon kom fram och hälsade som hon brukar, så hon verkar okej. Det är jag glad för.
(Förra inlägget av mig var skrivet från mobilen, den är på engelska, tror det är därför det blir konstiga tecken istället för å,ä och ö.)