Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 750 ggr
elvissspringsteen1
0

para vid 1år och 1månad?

kan man para en hona för andra gången när hon är 1år och 1månad? eller är det helt kört och stor risk att de går fel?

elvissspringsteen1
0

någon?

[MissDiss]
0

Är det guldar du tänker på?

Vissa uppfödare tar ut "pension" på sina guldhamster honor när de överstigit ett år, vad jag har hört.

elvissspringsteen1
0

ja en guld tjej gäller det. jo jag vet att man inte ska para över 1år..men ja tänkte om 1månad över inte spelar så storr roll kanske?

[MissDiss]
0

Jag tror att bäckenet stelnar när de passerar ett år, då ska man helst inte para dem, eftersom det skapar komplikationer och svårigheter vid födseln.

sebb
0

Helt kört har jag svårt att tro… Det är då större risk att det gå fel…

MEN frågan är då?? Vill du utstätta henne för ngt sånt, vid denna ålder??

Jag skulle INTE ha gjort denna parning.

Olyxashamstrar
0

Ja det ska nog gå. Men det beror ju mycket på hur hon är om hon är pigg osv. Man brukar kunna använda dom till avel tills dom är 1,5år :)

Olyxashamstrar
0

I alla fall vad jag läst. Men det är inget jag gjort då jag bara avlat tills mina hamstrar är ett år ^^

elvissspringsteen1
0

nej men då får det vara:) jag vill inte riskera hennes hälsa mer än vad en vanlig dräktighet gör:)

[MissDiss]
0

Där gjorde du något väldigt smart ! :)

Olyxashamstrar
0

Det är bra det :) Man ska alltid vara på den säkra sidan ^^
Man måste ju tänkta lite på dom små också :)

elvissspringsteen1
0

ja det är alltid djurens hälsa som är nr1 såklart:) mamman är ju den hamster man har just nu och då är det henne man ska tänka på:) inte skaffa ungar å skaffa ungar för att man själv tycker så mycket om bebbar:) då får gammtanten bli pensionär hon med:P har 4panchisar nu:P

Imasy
0

Risker tar man väl mer eller mindre varenda gång man låter en hona bli parad, oavsett ålder.

Har hört talas om de som tar kull runt 1 år, om honan är i fin kondition i övrigt.

Helena1978
0

#6 Ingen guldhamster bör enligt mig användas i avel vid 1,5år, med tanke på att de hamsterhonor jag har haft inte levt längre än till den åldern så avråder jag helt från att ta en kull på en sån gammal hona.

Mig veterligen har ingen uppfödare som jag känner till tagit en kull på en hona som är 1,5år, då de brukar pensioneras vid 1år.

Ungarna blir större och detta beror på att honan inte är lika fertil efter 1års ålder, så ungarna blir färre och större, detta i sig orsakar ju problem.

Har dock hört vissa som tar en sista kull på honan när hon är 1år, dvs att kullen kommer tills hon är 1år så ungarna är avanda när hon är 13 månader.