Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2764 ggr
Plumz
0

Lugn hamster?

_Hur får man sin hamster lugn? Jag har en rätt vild hamster! När jag strecker ner min hand till honom med något gott i, och han ätit upp, så försöker han alltid naffsa i mig. Jag är liksom lite rädd för honom.. :( Jag vet att jag inte ska dra undan handen, men det blir ju en vana. Jag gav honom en pinne som han kunde gnaga på nyss för jag trodde det var det som spökade, men jag vet inte. Han är rätt så vild! Han springer runt i hela buren osv. Jag vet att han vill ut och sprätta, men jag kan ju inte ta ut honom varje morgonen vid samma minut som jag ska gå till skolan?

/Plumz,  Moa._

[Sandraaa]
0

Han är ju fortfarande en bebis, dom har massor energi :)
Han kan nafsa på dina händer bara för att se om du har något ätbart, annars kan de vara så att han märker av att du blir rädd.

Royalz
0

Luktar du mat på handen kan hamstern tro att det är en matbit den försöker ta, men det är ju din hand.

Min första hamster kommer från djuraffär. Det dröjde kanske 2 månader innan han blev tam. Han är fortfarande rätt aktiv och sitter sällan still. Så han är ingen gos hamster direkt.

Du måste våga ta upp honom, annars kommer det dröja länge innan han blir tam.

Plumz
0

_Jag försöker ju , men skulle han bita mig om jag skulle hålla honom skulle jag säkert tappa greppet.. Men min lillebror håller ju honom medans jag klappar honom och gosar. :) Så vi håller ju på med honom båda två!

Jag kan säga det att ska jag någon gång skaffa en till hamster tänker jag skaffa i från en uppföddare. :S_

[Sandraaa]
0

Håll honom och gosa med honom över tex sängen så OM du tappar honom så blir inte fallet hårt, och du kan fånga in honom igen.
Biter han din bror?

Plumz
0

_#4: Nej, han biter inte min lillebror. Men det gjorde han i början, och lika så min kompis. I magen bet han henne! Hihii.. :) Men så somnade han sedan i hennes hand. <3

/Plumz._

Royalz
0

Ta upp honom och sätt dig på golvet så blir inte fallet så högt om du skulle tappa honom :)

[Sandraaa]
0

#5 Då tror jag att din hamster biter dig för han märker att du blir rädd . Håll på mycket med han och håll i honom så du blir tryggare också :)

Plumz
0

#6: Det blir väl så att jag får göra det.. Men han är så busig, och just nu sover han konstigt nog. o.O Han som alltid brukar vakna till vid denna tiden!:)

indaa
0

Han är liten, alltså en bebis. dom är busigare då o har mer energi. när han blir äldre blir han lugnare.. plus att alla hamstrar har olika personligheter, så de e inte så mkt du kan göra.

han kanske biter dej för du är så irriterande..

Plumz
0

#9: Åh tack för ett bra svar! Men det där att jag är så irriterande var elakt sagt. Du känner ju inte mig ens. Du bara tror att jag är sådan bara för att jag är så här.. -.-'

indaa
0

Nej jag vet förlåt, men jag tycker det är ganska irriterande när du skapar så många olika trådar, bättre att köra en stor tråd me alla frågar i samma. De kan du ju iaf tänka på tills nästa gång..

Men annars kan dom bitas när dom e små om du luktar mat om fingrarna, min gjorde de i början. när jag inte luktar mat, då bryr han sig inte.. men om ja hållt i tex choklad, eller nåt annat som han tycker är gott så brukar han försöka bita i mitt finger..
Då petar ja han bara på nosen så slutar han..

BMEXX
0

Min syrra var så smart att hon hade choklad på fingertoppen och hade in till hamstern, klart som fan att hon bet henne, trodde ju att det var en chokladbit XD

Åter till frågan.. något som jag tror skulle lösa många av dina problem vore om du började ha upp han och sedan aktivera han med lite olika saker som boll, springa på golvet, göra en lekhage m.m och framförallt bara ha han hos dig. Ska du hålla på med hamstrar så måste du nästan räkna med att någon gång råka bli biten. Men eftersom din bror och kompis redan har pysslat med han så är det nog en ganska liten risk, var inte nervös bara.

Vet att många har sagt det redan och även jag, så snälla gör det bara!

// Pabblo