Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 799 ggr
Sessy
0

Ont i munnen???

Jag skrev ett inlägg igår om min senior-hamster som inte har några tänder kvar, eller mycket små rester o rasar i vikt. Han stod hela natten och tuggade på buren, vilket han inte brukar göra. Han har börjat att gnaga på plasten?!?! Är orolig över att att detta är ett stressbeteende pga att han har ont i munnen. Han får flytande föda o vet hur han ska äta det men har knappt rört sin mat på 2 dagar. Vad ska jag göra och när vet jag att det e dags att tänka på att göra slut på hans lidande? Snälla om det e nån som vet vad jag kan göra för att han ska ha det bättre.. Han e min lille guldklimp o vill inte att han ska sluta på detta sättet. Barngröt har jag fått tips om och åker o köper det idag.. men annars? om det inte hjälper?

Zheverez
0

han kanske inte vill ha enbart flytande föda.

ge hackad gurka så han får i sej vätska. rårivna morötter ,groddar,skalade solrosfrön,kokt ägg mm är också bra mat till äldre med svaga tänder.

att han gnager galler är inte bra då slits tänderna å han får ändå svårare att äta.

han vill kanske ut å kika runt lite.

låt han få komma ut som vanligt sen kanske han är nöjd å lugnar ner sej.

är hans kondition mindre än tidigare så behöver han inte kuta i bollen men en promenad på golvet uppskattas nog.

Sessy
0

han kommer eu flera gånger om dagen. Han älskar det. Jag ska testa lite ägg.. det  e ju bra med fett o protein i.. bra idé tack! Hanverkar inte kunna tugga på nåt alls. ¨gav honom en ostskiva o den slickade han lite på… fösrökte tugga o sen gav han upp.. :| Han brukar SLUKA ost.. :( Kommer hans tänder växa ut igen??

Roxie
0

Varför åker du inte till veterinären?

// Sofia

Sessy
0

#3 Sist han blev så här gjorde vet. inget.. han sa bara att det enda alternativet va att avliva.. :| O det va 5 månader sedan.. o han lyckades gå upp då. Nu har jag honom på stenkoll o väger honom varje dag. Ska göra grönsaksmos o se om det går i. Man måste ju även överväga hans ålder. Jag vill inte utsätta honom för massa obehag om detta är pga hans ålder.. Tänkte avvakta en vecka medan jag har koll på vad han väger om det inte blir bättre så blir det veterinär besök o hoppas att de kommer med nåt annat förslag än avlivning :(