Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1213 ggr
Lilamp
0

Sover i hålet!

hej! Nån som vet varför min dvärg hamster helt plötsligt sover i öppningen till sitt hus. Han sover med sitt huvud utanför boet. Ser jättegulligt ut men kan det vara nått där inne som inte är bra? Han utför sina behov inne i huset så jag måste byta vadd och Toa-lett två ggr veckan.

Snälla nån som vet?

Lilamp

Mirzadancing
0

Du ska ju byta varje dag ? Annars kan han få ohyra i pälsen m.m.

Lilamp
0

Va! I djuraffären sa de en gång i veckan! Hjälp då måste jag göra det omgående! Tack snälla!

Lilamp
0

Han har kliat sig en del! Hur bli vi av med ohyran?

Mirzadancing
0

Djuraffären kan ingetting nästan , om ja får säga det själv så suger de .

Men det är nog ingen fara tror jag . Min hamster när hon vaar liten så sov hon ute med huvudet men inte längre då .

Någon annan kanske kan svara på det .

Imasy
0

Har din dvärg sandbad?

Lilamp
0

oja han älskar att rulla runt i chinchillasand! Den byter jag oftare. Har sett att han kliar sig när han leker i springbollen! Försvinner ohyran av sig själv när jag byter och tvättar burgolver varje dag?

Lilamp
0

Nu har jag gjort rent men Olle ligger fortf. och tittar ut genom hålet! Tror han är sällskapssjuk för till natten sover han inne i huset.

southdakota
0

Jag byter mitt papper vid varje städning, ung. 1 gång i veckan.
Jag skulle inte byta varje dag, jag tror hamstrarna blir otrygga om deras bon hela tiden rivs och alla lukter försvinner.
Jag har alltid bytt mina hamstrars (och gerbilers papper) med någon veckas mellanrum och aldrig fått ohyra. Glad

Är huset av plast? Det blir nämligen ganska varmt och instängt i plasthusen och de kan få hudsvamp. Kan något sådant drabbat den lille?

Och du skriver att du använder vadd, byt till papper, vadd kan bl.a. linda sig runt benen och hindra blodcirkulationen. Vanligt toapapper blir dessutom mycket billigare. Flört

Lilamp
0

Jag har ett ett trähus som ser ut som timmer, tyckte det skulle vara bra med naturligt material samt att olle kan bita och riva på det. Bra för tänder och klor. Tycker inte om plast! Jag använder toa-lett som grund i hela buren och även i huset och sedan vadd i huset. Har en tvåvåningsbur med rör men kan inte använda rören då det fattas stegar och plast rör. så det är inte så stort. Har funderat på att byta till spån i buren, de verkar ha roligare med spån eller?

southdakota
0

Trähus är bra, ja.

Du har inte gett honom något utifrån, typ grenar?

Lilamp
0

nej jag har bara köpt på djuraffären men han får olika grönsaker men inte för mycket. Har hört att de kan bli dåliga i magen av grönsaker. Kan man ta in grenar eller?

Vill gärna ha tipa av experter då det är över 30 år sedan jag hade hamster!

southdakota
0

#11 Ja, grenar funkar. Men de kan föra med sig ohyra det var därför jag frågade. Flört

Jag brukar fylla en skål med frukt och grönt alt. annat färskfoder dagligen. Glad

bblomquist
0

vad menar du med vadd? använd inte sådan vadd som liknar bomul bara, det kan fastna i halsen!

Lilamp
0

Har inte sett att han tagit skada av vadden. Trodde inte heller att man fick ge så mycket grönsaker. Har gett lite bitar av morot nästa dag gurka osv. Har även köpt nöt/frö stänger och basblandning av mat. Han är mycket aktiv men blivit större baran på en vecka. Han trivs det kan jag se. Någon skrev om en lekhage! Var kan man köpa sådana?

UlrikaD
0

Byt ut vadden mot rivet hushållspapper istället. Mycket säkrare. Vadden kan strimla upp sig och linda sig kring benet på en hamster. De kan även svälja det. Hushållspapper är bättre.

Jag ger mina proteiner och grönsaker iallafall varannan dag. Bebisar och blivande mammor får varje dag.

Pasta eller potatis som grund, sallad, ärtor, majs, paprika, broccoli, blomkål, groddar osv. Ärtor och broccoli är storfavoriten bland mina härhemma.

Det finns att köpa hamsterhagar men de flesta hamstrar lär sig snabbt att rymma ur dem. Man kan använda dem ifall man inte lämnar hamstern ensam.

Jag har byggt egna hagar av plywoodskivor. Annars om man har någon utdragbar sänglåda, eller någon mindre bokhylla man kan lägga på rygg kan också fungera som hage. Bara den blir tillräckligt hög så hamstern inte kan skutta ut.