Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 6130 ggr
Bulba
0

Svåra beslut...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var hos veterinären med Saga idag då hon tappat hår, fått "exem" i huden och tappat vikt.

Veterinären var jätteduktig och hon trodde saga hade fått något slag av parasiter. Jag fick Ivomec att behandla med.

Saga är dräktig och har varit det sedan en vecka tillbaka. Medicinen KAN göra att on får missfall men resonerade som så att jag hellre förlorar ungarna än Saga.

Jag vet inte hur bra saga kommer kunna ta hand om ungarna och hon kommer troligast smitta ungarna så fort de föds.

Jag står nu inför ett svårt beslut. Ska jag ta bort ungarna så fort de kommit för att Saga ska klara sej bättre? Ungarna kommer väl endå bli smittade och jag har inte råd att köpa dyr medicin till dom och tror endå inte dom skulle klara att ta medicinen.

Eller ska jag låta Saga ta hand om ungarna och riskera att förlora både mamma och ungar?

Hjälp mej bestämma…

Royalz
0

Jag skulle nog tagit bort ungarna sen när dom föds, om inte hon hinner bli bra tills att dom fötts.

Bulba
0

#1 hon ska ta medicinen i 3 omgångar med 10 dagars mellanrum och hon kommer få den andra dosen dagen efter att ungarna fötts så vet inte om medicinen påverkar modersmjölken och ungarna dör i alla fall. Men tror inte hon hinner bli helt bra.

UlrikaD
0

Vad gav veterinären för råd när det gällde bebisarna?

Bulba
0

#3 Hon visste inte hur det skulle påverka ungarna men troligen skulle de inte överleva sa hon.

Är det då bättre att ta livet av dom när de föds än att de ska självdö och kanske lida? :(

Zheverez
0

ivomec kan gå över i bröstmjölken. får ungarna rätt dos så klarar de sej och skyddas från att bli smittade. får de däremot i sej för mkt så kan de avlida.

håll tummarna å hoppas de får i sej lagom mkt.

membeel
0

Får jag slänga in en lite OT fråga och fråga vad hon fick för "exem" ?

Bulba
0

#6 Det var det att hon har tappat allt hår på hakan och har kliat sej där så det har blivit små sår.

Tror jag tar bort ungarna. Fick precis ett PM från Nonisaga att en släkting till Zambuca (samma mormor om jag förstod rätt) har en bröst defekt och att jag inte ska avla på Zambuca.

Allt med denna parning sket sej! Kommer säkert förlora både saga och ungarna och sen sitter jag här med en hane som jag inte kan avla på och ingen vill väl ha honom då… FAN!

GråterGråterGråter

UlrikaD
0

#7 Det är inte avelsförbud på honom för det. Det ligger såpass långt bort, men man bestämmer naturligtvis själv. Zambucas syster fick en kull för en månad sedan.

Här är en tråd på SHF:s forum om just denna släkting så du kan läsa själv och bestämma efter det.

http://hamsterforeningen.se/shfsforum/index.php?topic=4935.0

Bulba
0

Citerar lite från disskusionen

"Vill veta mer om det hela för jag trodde inte ens detta var vanligt
i Sverige."

"men det är mycket viktigt att alla förstår att skulle detta uppkomma på någon hamster så är det inget man avlar på"

Om bröstdefekten inte är vanlig i Sverige är det inget jag vill införa. Jag vill inte avla på Defekta linjer. Jag vill föda upp friska hamstrar utan massa skumma defekter och sjukdoomar i släkten.

Har sett bild på hur defekten ser ut och undersökte Zambuca men kan inte känna ngn knöl/utväxt. Kan han ha det genetiskt i sej?

Tror endå att jag tar bort ungarna och säljer Zambuca då jag inte vill ha ngr defekta linjer…

Ska försöka få tag i personen som skrev meddelandet så jag får veta mer. Vill inte "hänga" ut någon.

UlrikaD
0

#9 Ta kontakt med SHF:s styrelse direkt om detta och fråga. Vad jag förstår så är det ingen som kommer att ta ur sina släktingar ur aveln i och med att det var en isolerad händelse. Enligt SHF avlar man inte på någon individ som har uppvisat defekten men släktingar ska vara ok.

Jag kommer inte att avla på min tjej, Cassie tills vidare iallafall. Jag känner att jag vet för lite om sjukdomen. Men hennes släkt ligger närmare än Zambucas.

Bulba
0

#10 Men anser du att det är bättre att ta ut dom ur aveln?

Bulba
0

Från SHF:

BRÖSTDEFEKT
Ibland kan man finna guldhamstrar med en defekt på bröstbenet, sk sternumkrok.
Dessa djur skall inte avlas vidare på då det är ärftligt.
Regel:
Registrerad uppfödare och övriga medlemmar i SHF får inte avla på djur med bevisbar defekt på bröstbenet även detta i linje med jordbruksverkets regler.

Zambucas morfar (skrev mormor förut men dt är fel) borde från början inte ha använts i avel. Varför då avla vidare? känns bara så fel men samtidigt är han en underbar hamster som är hur snäll som helst!

Ungarna som kommer tas bort men vet ej hur jag gör med Zambuca sen.

Jag frågar nu dom som är duktiga med hamstrar om ni vet någon bra metod att skonsamt avliva små hamsterbebisar utan att de ska behöva lida.

Ni får gärna berätta hur ni gör i ett PRIVAT MEDDELANDE då det känns olämpligt att diskutera på sajten.

UlrikaD
0

#11 Jag vet för lite och för många människor säger olika saker för att jag ska ha en åsikt just nu.

Jag vet bara att jag inte kommer att avla på min tjej tills vidare iallafall. Men som sagt, Zambucas syster fick ju bebisar nyss och hon kommer att fortsätta användas i avel och avkommorna säkerligen också.

Det enda som sägs är ju att man inte får avla vidare på just den hamstern med bröstdefekt. Inte någonting om släkten. Den som hade bröstdefekten i den här linjen fick ju det nyligen, efter att den varit använd i avel redan.

I just denna linjen är det väl enbart denna hamstern som har fått det. Kan ju finnas andra man inte vet om förstås, men annars bara denna enda. Ingen av de jag hört som har avkommor från dessa linjer verkar ta sina hamstrar ur aveln än så länge iallafall.

Bulba
0

Okej, får avvakta och se hur alla andra gör.

Mejlade den jag fick det första mejlet ifrån och hon har svarat på de flesta av mina frågor

[iurochskur]
0

Skriver ut mina svar på sajten så att ni som är fundersamma över detta kan läsa:

Släktingen som har bröstdefekt heter Guldgruvans Parmesan och är bror till
Castello, det vill säga att det är i det ledet i stamtavlan defekten finns.

Om ni väljer at ta bort kullen p.g.a att honan har problem är helt upp till er,
men p.g.a defekten ser jag inte ska vara nåt problem att behålla kullen för.
Det är inte säkert att avkomma efter dessa linjer ärver defekten.
Sälja kullen som sällskap tycker jag att ni kan göra. Med information om defekten i linjen.
Maila ordförande i svenska hamsterföreningen om råd kring avel eller ej vad gäller Zambucca. Jag kan inte svara på om defekten "poppar" upp senare i linjerna.

Hamsten som har defekten tror jag inte lider, av det uppfödaren som äger honom berättat för mig.

På parmesan är det inte så tydligt framträdande som på en del, men man kan ana defekten. (se bifogad bild).

Defekten uppkom först när Parmesan var runt året, så att det ens uppkom en defekt visste jag inte då jag sålde hamstern vid 4 veckors ålder. Det kan hända den bästa att det kommer svansknyck, bröstdefekt eller annan defekt. Men det viktigaste i ett sånt här läge om man är seriös uppfödare är att informera dom man vet har linjerna att det finns sånt bakåt. Alla var inte lätta att få tag i, såg eran parning av en slump när jag kikade på HIF.

Det är en dansk uppfödare som avlat på Parmesan, ingen här i Sverige i den kullen har utvecklat bröstdefekt mig veterligen.

Mer om bröstdefekten finns att läsa om på Svenska hamsterföreningens forum (enbart disskution och ej ren fakta).

[iurochskur]
0

en bild till på Parmesans bröst.

[iurochskur]
0

Hur har det gått med Saga?

Bulba
0

#17 hon går på medicin nu och är trött och känns som om jag kommer förlora henne… :( har förlorat alla hamstrar som blivit sjuka och känner att det är lika bra att ställa in sej på det..

[iurochskur]
0

Men oj då….jag håller mina tummar hårt för din söta tjejja.

Kram!

Adina
0

Usch, vad tråkigt.
Jag håller tummarna att allt går bra!

Sara87
0

Fy va trist :( Hon är ju så fin Saga.

Bulba
0

Fick provsvaren från veterinären idag och det är inte hudsvamp (hade hon haft det hade det varit obotligt). Hon ska få resten av medicinen och sen kan man bara hoppas :)

UlrikaD
0

Håller tummarna för att Saga ska bli bra!

Sara87
0

Håller en tumme stenhårt för Saga Kyss

Royalz
0

Hoppas hon blir bra :)

Har hon fått några ungar än?

Bulba
0

#25 får hon ungar kommer dom den 5 men känner inga bebis-bullar så tror inte hon e dräktig. Hon kan vara steril på nåt sätt då hon blivit parad 5 gånger med jämna mellanrum men aldrig blivit dräktig

ZorroR
0

demodex kanske?

Anfa
0

Håller tummar och tassar Glad

Bulba
0

#27 vad menar du?

Verkar inte dräktig men inte säker

ZorroR
0

#29 De tappar hår av det och de har extrema exem de kan även tappa vikt

Bulba
0

#30 okej… ska ta å kolla upp det.

Inga bebisar blev det i alla fall

Hon mår piss i alla fall… :( fick sin andra dos medicin igår…

Hoppas, hoppas, hoppas…

ZorroR
0

#31 om det är demodex kan man smörja in dem med salva-medecin , vet du om hon har det?

Bulba
0

#32 läste på agrias hemsida och dom tog hårprov och skrapprov på henne men hittade inga kvalster men det låter mycket möjligt att det kan vara demodex :/ får se om hon blir bra av behandlingen nu….

ZorroR
0

#33 ni kan kanse prova med demodex medicin? vad jag vet mår de inte sämre av det. Fråga veterinären om demodex medeciner och om det är möjligt ;)

Bulba
0

#34 men man kan väl inte bara få medicin sådär? Veterinären måste väl först ställa en diagnos?

Saga mår fortfarande dåligt. Hon känns lite "borta" på nåt sätt… rycker till när man tar i henne även fast man visat att man e där… suck… känns nästan som om det vore schysstast att ta bort henne men jag vill inte men troligtvis klarar hon sej inte…

ZorroR
0

#35 Nej, självklart inte, men jag menade att ni kan fåga veterinären om det är möjligt

Bulba
0

#36 okej ska ringa roslagstull imorgon :)

ZorroR
0

#37 Okay! Hoppas allt går bra!

[iurochskur]
0

Håller tummarna för din Saga!

Kram!

Anfa
0

Hur går det?

Bulba
0

Hon blir varken bättre eller sämre…

Blir faktiskt till och ringa Roslagstull imorrn…

Sara87
0

#41 Hmm ok :/

Englatassens
0

Håller tummen för vackra Saga…

Bulba
0

Veterinären vill inte prata med mig för att jag inte är myndig men mamma pratade med domm och dom sa att jag kunde hämta ut två doser till av medicinen och se ifall det blev bättre men att det förmodligen är en inre sjukdom som inte kan behandlas då symtomen är väldigt lika. Medicinen jag fick skulle även ha hjälpt ifall det var Demodex så demodex var det inte.

Veterinären tyckte att jag skulle avliva henne då det troligen var en inre sjukdom och att hon förmodligen hade ont.

Först var det självklart för mig att hämta ut mer medicin men när jag tittar på henne mår jag dåligt, hon ser hemsk ut…

Underläppen hänger, väger under 100 g, torr hud, nästan ingen päls, sår överallt efter att ha kliat sig.

Har börjat ta ut henne kortare stunder på min säng och hon blir så glad men hon är ständigt på sin vakt och kan inte riktigt slappna av. Hon är lite allmänt borta.

Vad tycker ni? ska jag köpa mer medicin eller ska jag låta henne somna in? Tog bilder på henne igår som jag kan lägga upp.

Bulba
0

Usch så hon ser ut…

Bulba
0

Bulba
0

Vet inte om det är svett eller något annat som gör att hon är blöt.

Bulba
0

Vill gärna höra era åsikter även om ni inte tror att hon har någon chans att överleva…

Ska även lägga hamsteruppfödantet på hyllan ett tag då jag har så många motgångar nu… orkar inte just nu.

UlrikaD
0

Jag beklagar verkligen. Det är otroligt svårt för en annan människa att säga någonting utöver en bild. Men jag tycker att hon ser väldigt dålig ut. Sen är det återigen bara du i samråd med veterinär som kan avgöra ifall hon har en chans att återhämta sig eller inte.

Men i allafall gäller det ju som vanligt att man inte ska göra någonting som orsaker sitt djur lidande. Även om det betyder att man måste göra det man inte vill.

Englatassens
0

Jag tycker att du ska lyssna på veterinärens råd…. vi kan ju inte avgöra om d lider men om nu han säger att han ser tecken på d så lyssna på honom… Vi människor får inte vara själviska när d gäller detta…Rynkar på näsan

Bulba
0

Mmm… Tror hon är bortom all räddning tyvärr men orkar inte förlora henne nu… Gråter Men som sagt kanske man inte ska vara självisk när det gäller djurets bästa…

Jag funderar på ifall det har någonting med Molly att göra. Hon dog ju också i nån skum sjukdom och även ett syskon till Saga dog också med mystiska sympom… Kan det vara något ärftligt?

Zheverez
0

men oj vad hon ser liten ut, nästan som en unge.

vad tråkigt att hon blivit så sjuk.

Sara87
0

Usch då så hon ser ut :( Lilla gumman…

Kram.

ZorroR
0

Pussa på henne från mig! <3

[Sniff]
0

Hoppas hon blir bra, lycka till!

Det låter som om det är någon som går i släkten tycker jag…

Bulba
0

Ska beställa tid för avlivning imorgon… Gråter

hunniebunnie
0

åh.. man vet ju liksom inte vad man ska säga men det är ändå bra att hon får somna in så att hon inte lider.

Hoppas att allt går bra!

heffaklump
0

Åå nemen… Usch vad hon såg liten ut :( Tycker du gör det rättvist mot henne och låta henne somna in. Hon ser ju inte ut att må särkillt bra "/

Kram!

Sara87
0

#56 Tråkigt att det inte gick att rädda henne :( Kram.

Bulba
0

Ska till veterinär med henne imorgon kvart i fem och avliva henne… känns rätt fast fortfarande fel Gråter

[Sniff]
0

Det är hemskt! Stackars lilla tjejen!

Bulba
0

Vad det nu är hon har, tror ni att det smittar? Vill släppa ut henne på golvet så hon springa lite men vill inte om jag ska behöva desinfektera hela sen…

Idag tog jag ut henne och satt med henne springandes från hand till hand. Hon verkar pigg. Hon har ju inte gett upp… När jag släppte tillbaka henne i buren åt hon lite mat och drack lite vatten… Hon sover mycket och antar att hon försöker sova sig frisk så hon försöker ju… tror jag väntar lite med att avliva henne för det känns som om det är fel…

Dressan
0

#62 gör det! jag tror hon kommer klara sig :)

hoppas att hon blir frisk :)

Mvh Caroline

Medarbetare på Svåra Tider

JohannaEkroth
0

Hur gammal är tösen?

Är hon social i övrigt och inte verkar ha ont någonstans så ge henne lite tid. Sålänge hon kämpar så är det okej. Kan hon ha någon vitamin/ mineralbrist som gör att hon tappar hår? Hon kanske har blivit allergisk mot något? Har d börjat ge henne något som du inte gett henne tidigar, bytt Foder etc?

Mina hamstrar sover i vågor, ibland sover de mer och ibland mindre.

Har hon mycket eksem?

Sålänge de små liven inte har ont och verkar ha tappat livsgnistan.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

JohannaEkroth
0

Har du spån till henne, kanske ska testa byta till enbart toalett?

heffaklump
0

Det kanske är skabb? Då blri dom vell magra och tappar hår. Kan kanske har smitta via spånet eller utifrån.

Bulba
0

#64 hon är 1 år och typ en månad gammal.

Jag har nyligen eller tja typ två månader sen så började jag blanda ner lite Oxbow mat i fröblandningen men det känns som om det inte skulle vara farligt eller ge vitamin brist.

Det är inte direkt exem utan mer små sår överallt av att hon kliat sig.

Hon har spån nu men bytte till det efter att hon blivit sjuk då jag trodde hon reagerade på Alspånet jag hade innan.

#66 Det har aldrig slagit mig! det kanske det är, får kolla upp symtomerna på nätet :)

Dressan
0

#67 det låter som skabb .. tycker jag iaf :)

Mvh Caroline

Bulba
0

Hittar inga bra artiklar om skabb hos hamster, finns det någon som har nåt tips? har tittat på både Hamsterföreningens hemsida och på Agria…

heffaklump
0

Då om det är sbabb så går det nog att behandla :)

Dressan
0

jag vet inte.. har bara haft skabb på mina möss.. men fick också behandla min hamster..

Mvh Caroline

ZorroR
0

Hoppas hon blir bättre!

Det är nog bra om du desinfekterar golvet, om det är skabb ;)

Bulba
0

#72 Har inte haft henne på golvet sen hon blev sjuk…

Denna kommentar har tagits bort.
Bulba
0

#74 vad menar du? Jag har visst råd att ha hamsterungar? Tycker du att jag missköter henne på nåt vis? Förvånad

Roxie
0

#75 måste ha hamnat i fel tråd eller något? Passar liksom inte in…

Hoppas tjejen blir bra, men om det hade varit skabb, hade nog veterinären sagt det från början.

// Sofia

Bulba
0

#76 jo… jag tycker ju att hon ser pigg ut men dom är ju extremt duktiga på att verka friska eftersom dom är bytesdjur, men om hon var döende tror jag hon skulle vara mer som Molly… Seg, går snett, kissar och bajsar ner sej osv… Men jag vet inte.

heffaklump
0

Får verkligen hoppas hon kryar på dig nu när hon har kämpat så länge :)

Bulba
0

Stod inte ut att titta på henne längre… Hon sov i sin egen urin och det frät sönder hennes hud och hon fick sår och blåsor på magen. Halsen svullnade upp och jag insåg att hon var bortom all räddning så den 13/10 fick hon somna in…

Tror hon fick någon sorts cancer eller en tumör…

RIP Saga

Roxie
0

Så tråkigt, hemskt att se dem lida :( Sov så gott nu lilla Saga!

// Sofia

JohannaEkroth
0

Åh vad tråkigt! Gråter

Vila i frid lille vän!

Min gamla dvärgis Bianca gick bort samma dag. Hon blev 2 år. Gick bort i sömnen. Så fridfullt. De gick nog över regnbågsbron tillsammans.

*styrkekram*

emmali
0

Såååå… synd! Hon verkade ju så trevlig, och hon var ju gudomligt söt också. Jag beklagar verkligen.Gråter

hunniebunnie
0

Beklagar :( hon är jättesöt på den svartvita bilden!

[Sniff]
0

Vad synd… Stackars lilltjejjen!

ZorroR
0

Det var bra gjort! Och väldigt starkt!

Vila i Frid SAGA!

Sara87
0

Sov gott vackra Saga.

Kramar till matte.

Anfa
0

Beklagar :( Vila i frid Saga

Odette
0

hon var oerhört vacker.. ledsen för din skull, men av de senare bilderna att döma så tycker jag du gjorde rätt. du gav henne en ärlig chans iaf,, R.I.P lilla vän!!
*tröstkramar i massor*

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Odette
0

hon var oerhört vacker.. ledsen för din skull, men av de senare bilderna att döma så tycker jag du gjorde rätt. du gav henne en ärlig chans iaf,, R.I.P lilla vän!!
*tröstkramar i massor*

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Bulba
0

Tack alla.. Glad

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.