Avels rekomendationer?
Vad anser ni som inte är med i någon förening vad som är rimligt i avel för en hona/hane? Tänkte på guldar främst.
Jag funderade då på dessa frågor:
- Hur gammal ska honan/hanen man parar vara minst?
- Hur många kullar per hona?
- Hur tätt mellan kullarna?
- Ska man para en hona som är 1 år och uppåt?
Varför jag frågar är för att man ser lite här och var folk som parat en hona tre ggr väldigt tätt samt att honan är över året när man parat henne igen. Och jag har faktiskt sett fall där honan fött tre kullar inom loppet av 6 månader. Är det rimligt??
Mina åsikter står fast:
Honan bör vara minst 5 månader när man parar henne, två kullar är lagom och honan bör vila minst 3 månader innan man parar om henne efter en kull. Jag skulle aldrig para en hona som är 1 år.

Mina åsikter stämmer ganska överens med dina. Honan bör vara minst 5 månader vid sin första parning. Två kullar är rimligt tycker jag eftersom att ha en kull sliter väldigt mycket på honan. Emellan kullarna tycker jag hon bör ha minst 3-4 månaders vila innan man parar henne igen eftersom hon måste få tid att hämta upp sig.
Själv skulle jag inte para en hona om hon var över ett år. Då har dem rätt att få vila resten av tiden. Hon har liksom gått i "pension" då.
hälsningar linnea nordlund
uppfödare av dvärghamstrar och guldhamstrar

Tycker avelsrekommendationerna är jättebra att följa.
Personligen skulle jag aldrig ta fler än två kullar på en hona och jag har nog faktiskt bara gjort det en endaste gång. Annars tar jag bara en kull.
En hamsters liv är så kort att hon inte ska behöve gå igenom halva det dräktig tycker jag.
Härhemma är honorna 5 månader, honan får max 2 kullar, oftast bara en. En hona på 1år är härhemma pensionär.
Den enda honan som fick två kullar härhemma var Hälsingeskogens Pralin, där var det 8v mellan kullarna. Orsaken var att hanen som jag fått tag på sjöng på sista versen, men jag ville gärna ha en unge efter honom innan han dog.
Kawasaki skulle ju ha fått en kull härhemma om allt gått som det skulle, i så fall hade det varit 4-5 månader från hennes första kull.
Precis de här frågorna som jag satt och grubblade över! :)
Tack så jätte mycket! :)

Det är ju ingenting att grubbla över egentligen. Alla rekommendationer finns ju på SHF.
#5 Jag vet. Jag har läst dem. Men jag funderade på vad ni medlemmar ansåg var bäst.
Jag följer såklart föreningens rekommendationer, det är en självklarhet för mig som uppfödare.