Knöl vid ögat???
Min lillasysters hamster har en knöl vid ögat, ögat är klibbigt och nästan helt stängt, hon har haft det ett tag nu men emmelertid har det varit nästan helt borta:S Nu är det dock värre än det var förut!! Vet inte riktigt vad vi ska göra???? Annars mår hon bra och är pigg som vanligt, kan hon ha fått en sticka eller nåt? Misstänker att hon börjar få starr också:( Hon är 2 år, vintervit, kan inte så mycket om hamster men är det en gammal ålder?? En vet kan väl inte göra så mycket på hamster men, finns det inte typ nån medicin?? HJÄLP snälla ni hamsterkunniga här ute!!!
Knölen kan vara en så kallad vagel som är vanligt hos äldre dvärghamstrar.
Att ögat är kladdigt kan bero på åldern.
Testa att tvätta rent ögat ibland med en bomullstuss som är fuktad med ljummet vatten.
Verkar det inte blir bättre av detta eller ögat inte ser friskt ut bör ni kontakta veterinär, åtminstone för att rådgöra.

samma sak har hänt min äldsta vintervita. dvs att hans öga är lite varigt och ihopklippat. Dock har han inte en "knöl" vid ögat. Som jag förstått är det variga och ihop klibbade ögat på grund av hans ålder då jag rådgjort med en veterinär. Ta en liten bomulls tuss och droppa på lite sterilt vatten på den. dra utifrån och in.
Jag har köpt sterilt vatten på apoteket. Det fungerar även att koka upp vatten och låta det svalna och sedan använda det, men jag tycker sterilt vatten har gjort lite mer effekt. men det kan ju vara olika från hamster till hamster…
hälsningar linnea nordlund
uppfödare av dvärghamstrar och guldhamstrar

Ska testa med bomullstuss:) Är vagel nåt som är "farligt" för hamstern?? Om det nu skulle vara det…
Min hamster fick åxå knölar runt ögonen.. Men hon dog tyvärr av det… Ska jag vara ärlig finns det inte så mycket att göra åt det..

#4 har nu rengjort och vad jag ser så är det ungefär som en stor "sårskorpa" eller liknande, kanske nån slags infektion:S Så vet inte vad det är, dock så har hon bara en så tror inte hon kommer avlida, hoppas bara inte hon får fler:(
Det gick bra att rengöra (det ser redan bättre ut)så ska fortsätta med det:) Tack för alla svar:)
#3 Nej, en vagel är så vitt jag vet helt ofarlig.

#6 va bra:D
Det är väl ett "ålderstecken" om hamstern dricker mycket?? Eller kan det bero på annat?? Hon dricker lite mer än vanligt, men ibland så gnagar hon bara på pipen på sidan för att hon försöker få vatten, hur ska jag göra?? Hat testat att hålla i henne så hon kan dricka och det gör hon då men jag kan väl inte sitta och hålla i henne varje gång heller:S
Finns ju något som heter Fattyeye på vintervita, att hon dricker mycket kan bero på diabetes, oxå en sjukdom som förekommer hos vintervita.
Mer om Fatty eye:
http://hamsterforeningen.se/shfsforum/index.php?topic=4428.0
mer om dvärgars sjukdomar:
http://www.hamsterforeningen.se/
gå in på Dvärgar och välj sjukdomar.

#8 tack för lästipset, men det verkar inte vara fatty-eye iallafall.. Har ett marsvin med det men det är oftas inte något farligt för marsvin, inte för min hane heller som tur är:)
Vet att Fatty eye inte är farligt för marsvin, men på dvärghamstrar brukar det leda till avlivning för att inte djuret skall lida i onödan.
Är han 2 år kan det ju vara någon annan ålderskrämpa oxå, håll ett öga på honom i fall det skulle visa sig att han får någon infektion eller liknande, annars går det ju alltid att höra efter med någon smådjurskunnig veterinär.