Hjälp, missfall på hamster?
Nu på kvällen tog jag upp min gravida tjej (dvärghamster) och såg lite blod på min hand så jag vände henne om och det bara "forsade" ut blod om man ska använda det begrepet. Trode det var missfall, men kände på magen (lite löst) och då röde det sig i hennes mage. Så undrar om det kan varit missfall på en unge eller vad det kan varit? Måste veta då vad händer sän när hon ska föda? kommer inte ungarna komma ut?. Ska ringa till vetrinären imån men tänkte fråga här först.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
de andra kan komma ut om hon får missfall, se bara till att blodet inte koagulerar och täpper för öppningen
Mvh
Mig
#1 Menar du att dom kommer ut nu eller när hon ska föda? för hon har 1½ vecka kvar.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
# de kan hända att de kommer nu, men troligtvis väntar det några dagar. men var förberedd!
Mvh
Mig
Om det är fostervattnet som har gått, så är det risk att ungarna kvävs. Vi får hålla tummarna att allt går bra!
// Sofia
Man ska ju helst inte lyfta dem alls när de är dräktiga.
// Sofia
Om dom kommer nu eller om några dagar så kommer dom nog inte överleva då dom inte är tillräkligt utväklade, men får hoppas att dom väntar. Men får ha uppsikt på vad som händer.
#5 okej för lyfte henne bara för att jag bytte buren, för måste ju lyfta henne från buren till transportburen.
//Frida
Jag vet inte om det är för att hon har blödigt eller om hon ska föda för tidigt men hon har börjat öppna sig som man gör när man föder, men får hoppas det är bara för att hon haft missfall/blödigt och inte för att hon ska födda.
//Frida
hoppas att det går bra. ring en veterinär och fråga vad dem tror.
Mvh
Mig
#8 Jo, gör det imån efter skolan eller innan, för är ganska orolig för henne nu. Dom kan ändå inget göra nu ellerfall för föder hon så föder hon.
Men Sekhmet (hennes dotter som bor med henne) är väldigt orolig, så något är pågång/fel tror jag.
//Frida
Men ta och ring Strömsholm och fråga. Det har ju öppet nu och är gratis att ringa. Det kan ju vara så att de har något tips om hur du kan göra eller underlätta för henne =)

kan de inte ha bråkat och honan fått ett bett där nere som blöder?
#11 Tror inte det, man kan ju aldrig vara säker. Men kommer nog aldrig riktigt få veta vad det är, kommer nog bara kunna gissa och spekulera. Ska se vad vetrinären säger.
//Frida
Nu har jag ringt till vetrinären och ja hon sa att det kunde varit missfall men det går inte att göra så mycket genom telefon. Men ändå trode hon inte att födandet skulle vara något problem.
Men då jag bor ca 45 min från blå stjärnan (närmaste smådjursklinik som är duktiga) så blir det att stana hemma då Julia är väldigt orolig på bilfärder och det blir ju inte mindre strässigt för att hon är gravid. Men såklart om det blir väre så kommer jag inte stana hemma utan då tar jag och åker in, nu är Julia relativt lugn och har tittat på henne imorse men hon ser ut att må bra.
//Frida

håll koll på henne, hur hon andas, värme på nos,öron och trampdynor ändras den då kan en infektion vara på g. rinnande ögon kan också vara ett tecken på att nåt är fel.
ofta klarar de små liven saker som missfall osv bättre än vad vi tror.
hoppas det bara var en slempropp och att kullen klarar sej.
var försiktig med henne nu å kläm inte för mkt på magen hennes.
#14 Tack för tipset, jo får hoppas att hon och dom små liven är okej. Ska inte greja med henne för mycket men kommer hålla ett extra öga på henne.
//Frida
stackars dig:( hoppas hon klarar sig!

Hoppas det ordnar sig för henne och bebisarna, håll oss uppdaterade!

Hoppas att det går bra!! :)
Hon sover väldigt mycket men värkar må bra.
//Frida
Imorse vacknade jag av pip i boet och nu har Julia fött 3 friska, spraliga bebisar. Kan ju komma flera men tittade en snabbis när hon var och åt, då jag vet att hon inte bryr sig om jag är vid boet. Men för att vara en vecka för tidig så är ungarna ovanligt rörliga, dom låg inte precis stilla.
Hon gjäde hennes dotter (äldre dottern) en riktig omgång för att hon inte skulle gå in i boet, men om det blir för mycket bråk så får jag flytta henne sålänge.
//Frida

om hon bodde med hanen så kan ju de ha parat sej tidigare.
de kan para sej samma dag som de föder så är hennes dotter 3v nu då parade de sej samma dag som hon föddes.
har du kollat så dottern är en dotter å inte en son?
om pappan bodde med de två så kan även dottern få smått snart då de blir könsmogna tidigt, redan vid 4v kan de vara könsmogna.
Hanen har inte gått med henne sedan jag särade dom när hon var gravid föra gången, och är 100% säker på att dottern är en dotter. Sammt är dottern är ca 8 veckor nu.
//Frida