Hamster iFokus

Hamster

Etikettbildtråd
Läst 1523 ggr
Odette
0

Adolfen & Malakai

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer lite nya bilder på de två ungarna vi behöll, Adolfen (antar bö silver pearl som tidigare diskuterats hehe) Och Malakai som då bör va brunörad albino.. man ser tydligt nu att hennes öron mörknat.
Mamman var silversvart skp LH å pappan Dove LH..

Först ut är Adolfen Glad

han är sååå fin…!! Cool

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Odette
0

Å så Malakai..

Å så har jag ju beställt hem två sprillans nya burar också.. såå fina :-)

_

[Sniff]
0

Gud, vilka sötisar! Helt underbara!<3

Odette
0

#2 ja,, dom är super goa!! såå fina Glad

tanken är att Malakai (och ev även Adolfen) ska få bäbbar framöver- inte med varandra dock! Dom är ju syskon.. men hittar jag någon bra partner till någon av dem så :)

Vet bara inte vad jag ska leta efter,, vad kan man para en bö albino med eg? Beror väl på vad man vill ha i kullen men jag är kass på genetiken.. nf vill jag inte ha, inte svart heller,, inte creme å choklad å .. ja,, dom enda färgerna jag kan tänka mig vilja ha är väl dove, pearl och vita.. typ Cool

Tips någon? :D

_

KaninHanna
0

Söta! Glad

Mvh Hanna

felicia95
0

super golliga

Zheverez
0

b/y och c/y var min första tanke att du kunde para med men då finns risken att du kan få nån svart el chokladunge.

att helt undvika en oönskad färg är nog omöjligt.

[iurochskur]
0

Sååååå fina!

Jag skulle faktiskt säga att Nf, rost eller nåt mera neutralt är bäst att para med. Tar du en rost till din b.ö albino kan du bara få rostbaserade färger vilket då blir lite enklare att färgbestämma sen.

[iurochskur]
0

Om du är säker på att Adolfen är en silverpearl kan det vara passande med någon svartbaserad….kanske choklad?

[Popcorni]
0

Vad söta! :)

Odette
0

#6 nej men gu va hemsk det lät, "men då finns risken att du kan få nån svart el chokladunge". Inte skulle någon vara oönskad.. aldrig. oavsett färg.. Glad kanske inte hade varit så tokigt med en choklad ändå.. ;-D

Kan vara en fördel att få barn med färger som är lite lättare att bestämma,, som iurochskur sa här ovanför.. så ja jag får se om jag ens hittar någon partner. Kan va svårt dock. Men jag ger inte upp hoppet,, hade dock helst valt en med dokumenterad bakgrund så man vet vad som finns i generna.. det är alltid roligt och intressant. Även för mig som inte är så insatt,, man lär sig mkt av stamtavlor även om man inte förstår _allt Tungan ute

Men som sagt, bor i Lycksele/Västerbotten.. här finns nog inga stamtavlade små hamstrar att låna *uff uff*_

_

[iurochskur]
0

Vart ligger västerbotten? *dåligt lokalsinne*.

Odette
0

Öh.. bra fråga,, jag har också dåligt lokalsinne *asg* Det ligger väldigt långt upp iaf .. ovanför sthlm, gävle, uppsala,, Östersund, Örnsköldsvik, Umeå… Way up there Foten i munnen

_

[iurochskur]
0

OKi….

Odette
0

Lite fler bilder.. Adolfen hjälpte mig städa burar, å sopa upp spån från golvet Oskyldig

äh men va tusan.. min web läsare vägrar ladda upp nå fler bilder,, whyyyyy

_

Odette
0

Försöker lägga upp nya bilder på dem här men det står bara Server error heeela tiden *frustrerande*

Aja,, får väl kanske försöka senare. Eller smörja in datorn i lite olja å margarin Skrikandes

Om man tar dove till albino honan,, det borde väl inte vara så tokigt? Tänkte dove hör ju ändå till de svartbaserade..

_

Odette
0

Hmm.. okej, tänker såhär. Dove + bö albino. Vad tror ni? Borde väl inte va helt knasigt,, båda är långhåriga och har fint temperament så jag e ganska sugen på den kombinationen.. men man kan väl knappast förvänta sig dove i den kullen? Då skulle man kanske hellre parat dove hanen med en svart eller cinnamon? Försöker lära mig genetiken nu för fullt *ler*

sen vill jag be er om en tjänst.. hittat en hemsida me en tjej som har hamsterungar till salu. Mamman är lh men pappan kh, båda verkar var adominant spot.. eller jag vet inte, jag chansar bara! :-D
Men kan nån som är lite mer insatt gå in på http://norrbyhamstergard.zoomin.se/index/89891.htm

och kolla,, jag är ev intresserad av att ta en av de fyra honorna de har till salu. Men vet inte i såna fall vilken jag ska ta,, blev kär i den bruna honan Saga, hon ser ut som en nf? Eller är hon för ljus? Men iaf,antingen hon eller Lillan- den vita med svart huvud.
Tanken är att ajg  ev. ska kunna ta en kull på en hona därifrån, och då har jag antingen Blake (dove) eller  Adolfen (bö silver pearl) att välja mellan..
Förlåt om jag är jobbig, men jag har både beslutsångest och brist på kunskap så det går bara runt i huvet haha.

Helst vill jag hitta en hona till Adolfen, så alla hamstrar inte kommer efter Blake.. så,, vad tror ni? Hjääälp!! Skrattande

_

Odette
0

Rosie (en av ungarna i länken ovan), verkar bli den av ungarna som har stört chans att bli bra långhår.. så antingen Rosie eller Saga.. gah,, man blir knäpp. Vill så gärna hitta en lh hona men det är svårt att få tag i hänna upp Cool 

Jag  vet inte hur pass bra det är att ta en unge med bara kända föräldrar, sen är ju båda föräldrarna ds vad jag tror? Aja, ni får hjälpa mig här med resonemanget.
Vill inte göra några dumma parningar bara..

_

[iurochskur]
0

#16 Det kan ju även vara så att någon av föräldrarna är vitmagad till dessa ds ungar. En vitmagad kan se ut som en dålig ds….

Fråga henne om vart hon köpt mamman och pappan, för är dom från zoo kan man inte garanterat veta om det är ds eller vitmagat.

Odette
0

Nej det var också det jag tänkte på, mamman är från privat uppfödare och pappan från zoo :/ är så svårt att få tag på lh,, men jag vill ju som ändå inte chansa…

_

Odette
0

å hon visste inte föräldrarna till mamman heller, trots att det var från en privat uppfödare. Äach,, jag tycker det känns för osäkert allt. Inte direkt så man kan få nå vettiga svar där heller, hon vet ju inte själv så.. kanske bäst att tejpa fast sina händer å armar å vänta på att något annat  dyker upp.

_

UlrikaD
0

Men köpte inte du mamman av Noomie? Hon har ju stamtavla på alla sina djur.

[iurochskur]
0

#21 Inte mamman till Adolfen och Malakai som vi pratade om nu, hon frågade om ungarna som var till salu hos den andra uppfödaren…

Kram!

Odette
0

#22 precis. Det var ett krångligt inlägg ja skrev men så var det :-)

Jag bojkottar dock, och håller ögonen öppna.. bättre om man hittat en partner som har stam :o)

_

UlrikaD
0

Ok, då är jag med igen.Skrattande

Marsvinlove
0

Vilka sötingar:)

Odette
0

Yey,, äntligen fick ja upp en bild.. jeekla webläsare som bara krånglar!

Aja,, här är iaf Purfärska bilder på Adolfen! Fotad för ca.. 7 minuter sen Flört

(sista bilden, när han springer på den svarta mattan är dock några dagar gammal, rätt ska vara rätt)

Men visst har han fått fin päls, kanske inte den bästa av de bästa men ja tycker han e fin iaf  Cool

_

[Sniff]
0

Han är supersöt;)

Hur går det med sökandet efter partner? (A)

Odette
0

#27 Hehe.. det leder mig till min nästa fråga.. ang hans syster Malakai (antar brunörad albino).

Vad tror ni om att ta en dove på henne?? Borde väl inte va helt knasigt,, båda är långhåriga och har fint temperament så jag e ganska sugen på den kombinationen.. men man kan väl knappast förvänta sig dove i den kullen? Min albino hona bär på dove iaf, hennes pappa var det, och hennes mamma silversvart skp. 
Den ev. blivande partnern är dove- hans mamma choklad och hans pappa black yellow bandad..
Försöker lära mig genetiken för hamstrar nu för fullt men det går mest bara runt i skallen. Vet inte hur det funkar med albino riktigt,, så kom gärna med tips och råd! Är det dumt att blanda dessa färger??

Adolfen kan jag hitta en partner till lite senare, om jag hittar någon lämplig :o)

_

Odette
0

hahaha ooops.. min webläsare e lite crazy.. fick först inte upp en enda bild sen blev det två ist möhöhö….

_

[Sniff]
0

Sötisen^^

Zvintos
0

#26: Ja, han börjar få riktigt tjusig päls. ^^

Odette
0

hii ja han e massa fin,, flickan med. såå glad att jag behöll dem båda Glad

funderar på en champagne hona till Adolfen,,men inte hittat någon. inte heller någon choklad hona etc. men men

_

Odette
0

kolla på klockslaget på inlägget jag skrev ovan.. vaknade å hade jätte ont i magen så ja kunde inte sova Gråter
så då satt jag här en stund hehe.. men då blev det ju fel i inlägget ovan- har inte tänkt mig en champagne till Adolfen, utan till en dove hane.
Däremot undrar jag,, om jag t.ex. parar Adolfen med en skp hona bör jag väl kunna se om han bär på gul eller inte? Är ju inte hundra på att han Är bö silverpearl men han borde väl va det..
Men jag tänkte i en sådan parning, mellan honom och en skp hona så bör man väl kunna ta reda på det?
För om honorna blir skp i en sån kull- så bär han Inte på det och är i såna fall en offwhite ist för silver pearl. Och om han nu är silverpearl så borde Alla ungar i kullen bli gula va?
Är jag helt ute och cyklar nu???

Kolla på klockslaget i det här inlägget,, haha det är fasiken inte bättre än förra.. på tok för tidigt för att sitta å grubbla över genetik i know,, but i can't help it Flört

_

Odette
0

Fast det är klart… hmm…
enligt den här tabellen så kan det ju bli skp i båda varianterna som ja tänkte mig ovan (som skulle kunna "utesluta" och klargöra hans färg)

Gul hane - Skp hona
50% gula hanar
50% ej gula hanar
50% gula honor
50% skp honor

Ej gul hane - Skp hona
50% gula hanar
50% ej gula hanar
50% skp honor
50% ej gula honor

Men logiskt sett bör han ju vara en silverpearl vilket fall som helst, då hans mamma är silversvart skp och hans pappa dove..

Aja,, nu trillar jag iväg på jobbet.
Ser väl om nån lite smartare person varit inne här sen å kommenterat å kanske kan hjälpa lite me nå vettig info Flört

tjing!

_