vilken ålder kan man para guldhamstrar
köpte en guldhamsterhona förra veckan. tänkte låna min värninnas hane och para dom så undrar nu när man kan tidigast para en hona och en hane?

jag tycker honan ska vara minst 5 mån vid sin första kull.
sex mån är en bra ålder då har man hunnit utvärdera honan och se hur hon är samt om hon har svansknyck el andra defekter.
en hane bör vara minst 4mån vid första parningen.
sen tänk på färger och hårlaget också. går de ihop,passar de ihop?
okej tack för svaret…
Tänk på att färgerna ska passa också, om det är de du är ute efter… eller om du bara vill ha ungar?…
(missade evas inlägg tidigare)
5 månader är det rekomenderat i SHF (svenska hamsterföreningen) att man tidigast bör para en hona och det finns absolut ingen anledning att para tidigare än så heller tycker jag. Honan bör få växa klart och det har hon gjort när hon är 5 månader.
Hanen bör vara 2 ½ minst när han parar.
Vet du vilket datum honan är född?
Håller med Zheverez att man bör veta att färg, teckning och hårlag passar ihop med.
Det finns teckningar man absolut inte bör para: Vitmagat och Roan med varann (ger ögonlösa ungar), bandat+bandat bör man undvika eftersom det inte tillför nåt bättre band, dominant spot+dominant spot (lethal-gen).
Man ska inte heller medvetet para en cremebaserad med en gulbaserad. Mera att läsa om detta finns på nätet.
Artikel om vitmagat finns här på HIF under kategorin artiklar.
Att ha ett mål med att ta en kull är bra med eftersom dom kan bli svårsålda om det blir många i kullen, risken är att man blir sittande med 10st ungar eller mer. Ett tips är att kolla efterfrågan först innan parning.
Lycka till!
tack för alla svar. jag har fått reda på det jag ville…