Hjälp! Är hon sjuk?
För några dagar sen så upptäckte jag en "boll" ungefär vid Ingeborgs urinblåsa, den är ungefär en cm i diameter, har en bild på det, men man ser inte så mycket, har ringat in "bollen". Har tänkt ringa veterinär idag, men det ända dom kan göra nästan är ju att avliva, det finns inte så mycket att göra, visst, om man kan ge medicin mot det så är det ju bra, man kan ju ringa iaf. Men är det någon annan som haft det här förut på sin hamster? Det kan ju vara tumör eller nåt med urinblåsan =/, Nån som vet? Hon fick ungar för en månad sen.
/Tacksam för snabbt svar
//Caisa
Min förra hamster Grynet hade en tumör. Fast inte där…
Hoppas att det löser sig! <3
Har hon mkt flytningar och i så fall vilken färg är det på det?
Vet inte om hon har det, finns 5 andra hamstrar (ungar) i buren, så det är svårt att hålla kolla på =/
Det ser du genom att lyfta upp henne och kika nertill…
Ok, tror inte att hon har så mycket flytningar, det luktar inte illa eller så. Annars är hon som vanligt, springer för fullt i hjulet och hon störs inte utav "bollen", eller har ont verkar det som. Om det skulle vara en tumör så skulle jag tro att det är en godartad tumör då den är lite för rund och "avgränsande" än en "ond" tumör. Men jag avvaktar och ser, om den blir större eller hon verkar störas av den så ringer jag veterinär.
Där knölen sitter finns livmodern och såna delar. Jag skulle uppsöka veterinär om en diagnos om knölen inte funnits där förut. Vet en hamsterhona som hade nåt liknande innan livmoderinflammation. Är det livmoderinflammation kan hon bli dålig mycket fort och då kan det bli svårt att medicinera.
Lycka till!
Jag säger bara en sak. Är det livmoderinflammation eller liknande, kan det gå riktigt illa bara över en natt. Från pigg, till superslö.
Det har hänt 2 av mina hamsterhonor på mindre än ett halvår. Hade jag varit du hade jag åkt till veterinären ögonaböj.
Lycka till.
// Sofia
Nu är knölen nästan helt borta! Hon mår fint, så det är nog lugnt :). Guud vad härligt! :D
Va bra! =)

kan ha varit nåt efter förlossningen el kanske nån unge som lekt hårdhänt med henne och råkat bita henne just där så hon fick en svullnad. kan ha varit en varböld som läkte ut själv.