Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 4465 ggr
Roxie
0

Illaluktande hamsterhona

Har en guldtjej här hemma på 1,5 år som luktar fruktansvärt illa.. Trodde först det var brunsten som luktade, men det är 10 gånger värre, och det är hela tiden.
Har varit så några veckor nu, och det går inte över. Någon som varit med om liknande?
Tänkte att hon kanske var dålig i magen (det luktar lite åt det hållet), så har gett henne mildare mat ett tag, men inget hjälper.
Hon är hur pigg och kry som helst, som hon alltid varit. Äter som en häst och verkar må hur bra som helst. Väldigt skumt.

// Sofia

UlrikaD
0

Har du sett om hon eventuellt har flytningar? Infektioner luktar väldigt illa och de kan ju få underlivsproblem.

chocomian
0

De kan lukta riktigt illa i pälsen ifall man inte fixat toasanden på länge :) eller om man inte bytt i buren på ett tag :)

Roxie
0

#1 Ja det brukar hon ha, men oftast bara runt brunsten. Vad jag märkt iaf.

Min Roxie avlivades för ett tag sen då hon hade livmoderinflammation för andra gången, men hon lukta inget alls trots att hon hade jättemycket flytningar/var.

#2 Jo, det kan de göra, men det är inte sån doft :P

// Sofia

chocomian
0

#3 Så ingen kissluktande/frätande doft alltså? :o

Roxie
0

#4 Nej. Det går inte att beskriva med ord riktigt. Nästan bäst om man känner det själv. Det är iaf fruktansvärt.

// Sofia

chocomian
0

#5 Då hade jag nog åkt till veterinären och kollat upp det, för att vara på den säkra sidan :)

Roxie
0

Hade tänkt ringa dem i morgon och boka tid så får vi se vad de säger.

// Sofia

Zheverez
0

har du kollat om det är från munnen lukten kommer?

kan ju vara problem med en tand å det kan lukta ruttet.

har hon flytningar så är det nog en infektion tex livmodersinflamation.

Roxie
0

Nej det är från underlivet. Svårt dock att veta VART därifrån det kommer.
Om det är livmoderinflammation så stämmer det inte alls överens med de symtom min Roxie hade.

Vi får se vad veterinären säger. Jobbigt med en till sjuk hamster, trots att det inte syns på henne.

// Sofia

Roxie
0

På fredag morgon bär det av till veterinären så får vi se vad de säger och gör.

// Sofia

[Sniff]
0

Hoppas det är något ofarligt! Och att det går att få bort lukten..:P

Roxie
0

Ja det får vi hoppas. Troligen en inflammation av något slag..

// Sofia

chocomian
0

Håller tummarna! :)

[Sniff]
0

Ja, det låter troligt… Vi får väl se vad vet. säger. Lycka till!<33

Roxie
0

Tack! :)

// Sofia

[Sniff]
0

;) Och vad hemskt med Roxie! Hon var jättefin! <333

Roxie
0

Ja, hon var verkligen en speciell liten tös. Så sjukligt social och så otroligt underhållande :) Hon blev iaf nästan 2 år.

// Sofia

[Sniff]
0

Ja, det är ju en ganska bra ålder iaf… ;) Hon verkade jättemysig!

Roxie
0

Livmoderinflammation var det. Antibiotika i 14 dagar. Men det ska nog gå bra, hon är pigg och glad, så vi hoppas på det bästa :)

// Sofia

[Sniff]
0

Bra att ni fick veta vad det är så ni kan börja behandla;) Nu kommer hon nog bli frisk:D