Hamster iFokus

Hamster

Etikettoff-topic
Läst 1546 ggr
Gunpowdersmoke
0

OT Dricka vatten

Jag läste någonstans, i någon bok som jag inte minns namnet på att normalt sett ska man dricka drygt två liter vatten per dag. Under varma dagar mera, gärna 4 liter vatten.

Hur kan man ens dricka så mkt vatten? Jag menar, det finns drygt 4 liter blod i kroppen! o.O

Vilket fall under varma dagar är det viktigt att få i sig tillräckligt med vatten, att få Värmeslag eller drabbas av vätskebrist eller uttorkning är inte kul. Och det gäller ju givetvis djuren med under varma dagar eller årtider bör man vara extra noga med att vattnet är rent och friskt och att djuret får i sig tillräckligt mycket med vätska.

southdakota
0

Trodde du snackade om hamstrar först och tänkte att det kan inte alls stämma. Flört

Men så förstod jag att det handlade om människor, 2 liter vatten har jag också hört, men jag dricker sällan så mycket vatten.

Adina
0

Jag har för mig att det är sant :)

Royalz
0

2 liter ska man dricka per dag :) Men inte 4 liter tror jag, det låter alldeles för mkt.

Gunpowdersmoke
0

Låter ju jobbigt att dricka ens två liter vatten? Och vem håller koll på hur mkt vatten som kroppen behöver varje dag :P Eller så hur mycket man dricker.

southdakota
0

Men man får ju i sig vatten genom maten och andra drycker också, så man dricker nog mer vatten än man tror. Glad

Royalz
0

Jag dricker inte ens 1L vatten om dagen xD

Imasy
0

Kan skvallra om att jag har tappat två kilo de senaste dagarna.

När det är såhär varmt ute lever jag typ på vatten, har ingen aning om hur mycket jag dricker iof.

Gasoline
0

Nu när det är så varmt och jag jobbar så dricker jag minst 2 st 1,5 liters flaskor med vatten. De mesta av vattnet man dricker sådanna dagar svettas man ut.

Gunpowdersmoke
0

Jo ^^ sen måste man ju komma ihåg att få i sig salt och mineraler i övrigt. Annars kan man få ett slags tillstånd, vad det nu heter, vilket inte är så bra ^^

Gasoline
0
Gunpowdersmoke
0

Uttorkning ja ^^ När kroppen får för lite vätska så kallas det uttorkning. Blodet behöver ju en viss andel vätska för att kunna pumpas runt till exempel. Extrem uttorkning är väldigt farligt, kan till och med kosta ens liv.
Dock är det lätt botat, drick vatten eller sitt med dropp.

Fast sen finns det ett annat tillstånd som orsakas av att man dricker FÖR mycket vatten och inte tillsätter mineraler till det. Man svettas ju ut en massa salt och slaggmineraler när kroppen försöker kyla ner en. Jag vet inte vad det tillståndet heter men det kan vara ganska allvarligt med och leda till medvetlöshet bland annat.

Imasy
0

Överförfriskad? Flört

Gunpowdersmoke
0

Hmm… xD Nej inte det heller xD I vilket fall det är tydligen vanligt bland maratonlöpare som dricker mycket vatten under loppen och gör av med mycket mineraler.

Imasy
0

Jag tänkte snarare på vuxensaft, som också kan leda till medvetslöshet i stora mängder ;)

Gunpowdersmoke
0

Nu har jag hittat vad jag letade efter; Salt och vätskebrist kan bland annat leda till njursvikt.

Saltbrist kan leda till hjärtarytmi vilket kan i sin tur leda till hjärtsvikt. Nu kanske inte det vad jag exakt sökte men det visar en rätt tydligt punkt om vad som kan hända vid saltbrist.

aliciia
0

#14 hallonsaft (A) ?

Jag dricker inte så mycket "rent" vatten ( höhöh skitigt ;D) men jag dricker vatten med citron, mynta.. eller saft ;D

jag försökte dricka 3 liter under en dag, å på kvällen spydde jag upp allt och lite till xD

Gunpowdersmoke
0

Som sagt xD jag tror två liter räcker faktist även under varma dagar med tanke på att det är hälften av allt blod som brukar finnas xD

emma071
0

då borde de ju komma ut välldigt mkt På toa osso?(AA)

Stå på dig,annars gör någon annan det

www.nouw.se/fuckingfuckface

[Isa96]
0

Jag dricker typ 1 liter om dagen , iaf på vintern, och när det är kallt, det händer att jag kanske bara dricker en halv liter om dan X)

Inlägget är låst för nya kommentarer