Kakig massa på doftkörteln..
Hejsan alla!
Upptäckte nu att min hamsterkilles doftkörtel ser annorlunda ut från vad den brukar. Det ser ut som en "kakig" massa som täcker körteln. Eftersom att jag inte vet om detta är normalt eller inte så vill jag inte pilla alltför mycket. Har rengjort med väteperoxid nyss men inget "bubblar" ut.. är det inte infekterat då?? Han är en äldre herre och brukar vara ganska lugn och nöjd, men de senaste dagarna har han verkat stressad och biter på gallret mycket, något han annars inte brukar göra. Lite därför jag undrar om doftkörteln vållar honom obehag eller smärta :( Vore jätte tacksam för råd om vad det kan vara..
Min pojke klarade inte av att hålla sin ren. Jag fick hjäpa honom att pilla bort massan med pincett och gnugga med tandborste tills allt var borta och bara själva körteln syntes. Därefter hjälpa honom att hålla rent den.
En del pojkar har svårt att hålla rent sig.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Tandborste? :S Gör inte det jäkligt ont på hamstern? kan bara tänka mig själv när man puttsar bort dom vinterfrasiga läpparna på sig själv hur ont det kan göra…
Tänkt dig en mjuk tandbortse. Det känns ju knappt alls. Du får ta en som är väldigt mjuk =)
Ja jag använder en mjuk barntandborste. Klart jag aldrig skulle använda en hård vanlig tandborste på en liten ömtålig hamster. 
Hihi tänkte väl… :D tack för era tips!!

är det en guld el dvärg?
är det en dvärg och körteln ser gulgeggig ut så är den infekterad och antibiotika kan behövas.
Hej!
Det är en dvärghamsterkille.. det är helt torrt och ingen gegga… Har försökt att göra lite rent men det är svårt när han inte vill hjälpa till.. :P Vi tar lite varje dag så att det inte blir för påfrestande för honom..
Blöt upp det så du inte gör honom illa då det sitter fast i päls och hud. Och ja, man får tvinga dem lite, de vet ju inte att det är för deras bästa. Men man märker efteråt vad glad och så de blir när de blir rena.