När allt går fel:(
Igår hade jag en sån där upplevelse som får en att ifrågasätta varför man föder upp överhuvudtaget.
Jag har varit med om min beskärda del av jobbiga födslar hos mina chinchillor och även förlorat en hamster
hona som inte fick ut alla sina bebisar.
Igår var det dags igen….
Väntade på att Pärlan skulle föda sina bebisar igår. (Parad med Mazarin). Hon var stor och betedde sig precis
normalt. Jag hade väntat att bebisarna skulle komma på morgonen men timmarna gick och ingenting hände.
Hon låg och sov, var uppe och åt och betedde sig som om hon inte hade några planer på att föda överhuvud
taget.
Några timmar senare började hon slicka sig väldigt så jag tänkte att nu är det väl på gång.
Efter ett bra tag så slickade hon sig fortfarande och även ifall man inte det första man gör lyfter en hamster som
ska föda så kände jag på mig att någonting var fel.
Jag lyfte upp henne och där satt en halv (!) hamsterunge fast i henne. Hon hade försökt att dra ut den med tänderna
vilket då inneburet att hon bitit huvudet av bebisen men resten kom inte ut.
Var ju inte direkt mycket att greppa om så jag masserade lite lätt på magen och vid nästa krystning så stack det ut
en liten bit till som jag fick tag i och kunde dra ut.
Pärlan såg märkbart lättad ut. Sen kom det några bebisar till, alla döda. Har ju förmodligen dött av syrebrist medans den
första satt fast:(
Har ju ingen aning om hur länge den första satt fast heller, men som sagt man lyfter ju inte gärna en födande hamster
för att kolla läget direkt.
Nu ett dygn senare mår Pärlan iallafall fortfarande bra. Har ätit och druckit precis som vanligt och vill komma ut.
Fast nu får hon faktiskt ta det lite lugnt. Men massa extra gos har hon fått!
Jag är bara så tacksam över att allting gick bra för Pärlan!
Vad jobbigt!
Men tur att du var där och kunde hjälpa henne och att hon efter omständigheterna mår OK.
Tur att hon mår bra! Stackars Pärlan och bäbisarna! <33
Åh, vad trist! Tur i oturen att Pärlan mår bra i alla fall.
Kram!

usch jag lider med dig, känslan av maktlöshet är inte kul
hoppas Pärlan fortsätter må bra!

va bra att pärlan mår bra iallafall..väldigt synd att det blev olyckligt med ungarna
Nej vad tråkigt :( Men väldigt tur att Pärlan mår bra, och vi får hålla tummarna att det håller i sig. Otur med de små bebbarna :(
// Sofia

Så skönt att du upptäckte det i tid!
Alltid tråkigt när sådant händer även om det är något man får räkna med ibland…
Skönt att hon verkar må bra i alla fall!

vilken otur men ändå tur att du var hemma å höll koll och kunde hjälpa henne annars hade det nog slutat sämre.
kanske var det en stor unge el nåt annat fel.
tänker du sen para igen ta då en liten hane så kanske det går bättre.
vet du om liknande hänt i hennes släkt tidigare då kanske hon inte bör ingå i aveln.
hoppas din tur återvänder å du får tur med alla andra kullar.
Men kära nån vikken tur att du va där å kunde hjälpa henne!!
Under mina år så har jag bara varit med om exakt samma som du 1 ggn… men jag var ej hemma å kunde hjälpa henne så hon somnade in med bebisen fast….
…. RIP finaste goaste Honung…..
Man bannar sig själv för att man ej kunde hjälpa… men man måste intala sig att d e naturens gång å att d inte e ens fel…
Vad jobbigt :( tur att Pärlan lever : )<3

Pärlan är ju den viktigaste här, så tur att det gick bra för henne.

Pärlan mår bara bra som tur är. Har hållit henne i buren för att inte riskera någonting men nu börjar hon bli sur. Så idag ska hon få komma ut och sträcka på tassarna.
Fy då, vilken tråkig händelse :( Skönt att Pärlan klarade sej i alla fall.