Färghjälp igen
Har en liten fundering angående färger här… Hur fungerar det om man parar silversvart skp med silvergrå?
// Sofia
Beror ju på vilka färger föräldrarna har till respektive hamster om man ska kunna säga mer exakt vad som kommer. Att veta bakgrunden till sina djur är A och O om man önskar att få fram vissa färger, och vill veta mer exakt vilka färger som kommer.
Bär tex båda föräldrarna på rödögt så kan ju oxå det dyka upp i kullen. Beror ju lite på vilka färger man vill få fram oxå, själv skulle jag välja svartbaserade (dove, svart, choklad) djur om jag höll på med "gulavel". Att tänka på är ju att silver "bleker" färgen, och själv föredrar jag färgstarka och mustiga djur, som min BY hona Kida var. Men som sagt smaken är som baken.
Någonting du ska se upp med om du korsar vilttecknat med skp är att det kan komma sk. "dold skp". Alltså att du inte ser på djuret att det är skp. Det kan vara väldigt svårt at se på nf, cinnamon, silvergrå osv.
Har kollat lite i stamtavlan, båda föräldrarna bär på mycket silvergrå och silversvart, och även på rödögt. Kanske är bäst att satsa på svartbaserat helt och hållet då?
// Sofia
Bara för att föräldrarna har mycket ´färger bakom sig, betyder inte det att hamstern bär på det. Vad hamstern genetiskt bär på alltså vad den nedärver, kan man bara få reda på genom avkommorna.
Okej, men vad är bäst/smartast då? Vad skulle du göra tex?
// Sofia