skabb
hej jag har en liten fråga kan hamstrar få samma sorts skabb som möss?
Dett finns två artiklar om skabb här på hif. Jag vet inte va möss kan få för typ av skabb men kika på artiklarna vetja :)
Ja d kan d få.. d e små små otäckingar som man knappt kan se med ögat… när d sugit blod blir d röda å då syns d bättre… men d e snabba å gömmer sig i pälsen å i bomaterielet så d e som sagt inte alltid du ser dem… i.o.m d så e d nästan omöjliga att bli av me.. BLÄ.

okej vad ska man göra om det inte går att få bort det
Röda höns kvalster är små och suger blod, dom syns bäst när dom ätit. Dom är svåra att bli av med, men tålamod lönar sig.
Vet inte om skabb botas med samma metod som med röda hönskvalster, men här kommer ett tips på hur man blir av med kvalstren (rådfråga dock veterinär först):
Frontline spray (mkt stark dock) ta en sprayning i nacken på guldhamster, en halv på dvärghamster. Tänk på att dräktiga djur kan påverkas annorlunda av sprayen.
Har ni som ägare drabbats av dessa små bitande djur så rekomenderar jag att man kontaktar Nomor eller anticimex. Även om det krävs två saneringar så är det definitivt värt det, för dom är riktigt jobbiga dessa små kvalster. Dom kan gömma sig bra.
Enda sättet att få reda på vad för ohyra som angripit ens djur är att gå till veterinären, dom kan snabbt identifiera vad det är för ohyra.
Nu verkar d som d lugnat ner sig, men ett tag var d rätt många stackars uppfödare som råkade ut för d… (puh att man klarade sig) men jag vet att d använde ecto-spray… d finns på Bromma zoo i Stklm vet jag…
#3.. jadu jag har ju fått berättat för mig av "gamla" erfarna uppfödare att d t.o.m har överlevt lång tid i frysen d jäklarna… (finsk uppfödare gjorde ett test, å d bara tina upp å skaka på sig som inget hade hänt..)
Jag tipsar i alla fall om att upprepa behandlingen med ecto-spray ngra ggr (d e inte alls lika giftigt å starkt som frontline… hänvisar till alla varningar å skriverier ang. detta starka medel som djurvänner vill förbjuda) inte bara på djuret/djuren utan även ALLT i buren (skulle kasta all inredning) å buren å runt i den miljön där buren stått… även om du lyckas få död på d levande så kläcks ju äggen med jämna mellanrum å man vet ju ej när å hur många ägg som lagts… å var… HUALIGEN…….