Bra nybörjarfärgar
Jag har börjat funderar på att avla på hamster.
Just nu är det tomt här hemma men ska skaffa mig ett par när jag hittar några lämpliga. Har haft hamster förut.
Men vilka är bra nybörjarfärger?
Tja, vilttecknat är väl ganska bra att börja med.
(Då de kan kombineras med alla de olika färggrupperna.)
Något man INTE ska börja med innan man ordentligt kan genetiken är färgkategorin gult. Det är väldigt krångligt och det nedärvs könsbundet, vilket kan vara väldigt svårt för en nybörjare. Se: Gult och skp.
Men vilttecknat är alltid bra för de kan kombineras med alla färger (men inte gärna creme vilket förstör nf-färgen/teckningarna). Även svartbaserat är väldigt enkelt (speciellt om inte silver/rödögt är iblandat). Även creme kan vara lite krångligt.
Mvh John Weinerhall

det enklaste är enfärgade djur i samma färggrupp tex svart och choklad.
bandat är ok om bara det ena djuret är det.
satin bör inte båda vara.
rex bör man vänta lite med likaså dom spot och andra vitmagade.
sen bör de ha samma hårlag, kh paras med kh å lh med lh.
skp och gult bör man vänta med.
så två djur från samma färggrupp eller viltfärgat med svartbaserat och samma hårlag är min rekomendation att starta upp aveln med.
ett råd till är att börja med djur som har bra dokumenterad friskhetsbild så du undviker svansknyckar,bröstbensdefekter osv så gott det går.
När jag ska ha hamsteruppfödning (om typ flera år(A) men drömmer redan^^) så tänker jag använda creme, tycker det är superfint! (A)
#3 Varför bör man vänta med rex? Dessutom om man vill avla på just bandat gör det inget om båda föräldrarna är bandade.
Det enda som händer är att en del av ungarna blir homozygot bandade. Vilket innebär att de i sin tur nedärver anlaget till alla sina avkommor = Alla avkommor blir bandade.

varför jag tycker att man inte ska starta upp direkt med rex är för att vissa kan vara dåligt rexade å det kan vara svårt för en nybörjare att se.
likaså med de som är dåligt satin.
kan bli bakslag å kännas tungt å motigt när folk sen kommer å säger att deras är felreggad,står fel i stamträdet.
lite dumt att åka på sånt redan i starten.
anser det bästa är en mjukstart i början.
enkla färger å hårlag som är lätta att färgbestämma är roligast att starta upp med.
varför göra det svårare än vad man klarar av i starten?
hoppas ni förstår hur jag tänker
Ett annat råd jag vill ge dig, när du köper hamster så tala även om det för den du köper ifrån så man vet syftet med att köpa hamstern, då kan man som säljare kolla på vilket djur som passar eller inte.