Hur gammal för att paras?
Jag vet att en guldhamster inte ska vara över 6 månader innan den får sin första kull. Men ur är det med dväeghamstrar? När är en bra ålder att para? Vad är det vanligaste antalet ungar?
En dvärghamster är redo att paras vid ca 3 ½ månads ålder. Sedan är den dräktig ca 20 dagar och får ca 5 ungar (7 ungar är även en vanlig siffra hos oss) Ungarna är könsmogna vid 4 veckors ålder då du måste köns separera dom. Du kan hålla ungarna när dom är redan 2 veckor gamla, men då dom är väldigt livliga första tiden.
Du ska aldrig para hamstern om den är över 6 månader första gången.
Mamman blir steril vid 1 års ålder då den inte kan få några fler kullar. Du ska aldrig para mamman mer än 3 gånger. Det blir för jobbigt för henne med alla kullar, hon kan li för stressad.
Lycka till!
okej tack! :)

3,5mån är lite tidigt i mitt tycke.
5-7mån är en bättre ålder för första kullen
vid 5-7 månader är alldeles för sent! om man ska ta 3 kullar på en hona och dom inte får vara äldre än 6 månader blir ju kullarna för tätt inpå, så 3-4 månader är inte alls att ta i.
7 månader får du inte para en hamster första gången.
Upp till honan är 8 månader kan man ta första kullen. Sen är det inte lämpligt att ta 3 kullar på en hona då det är väldigt slitsamt för henne, 2 kullar är lagomt.

Men det är ju inte samma ålder som gäller för dvärg och guld.
Aha, trodde detta var för guldar (: Läste inte så noga.

men varför måste man ta tre kullar på en dvärg?
de blir ju lika trötta som en guldhona.
Man måste inte ta 3 kullar på dvärghonor men man får inte ta fler, vi brukar ta 2-3 kullar per hona och ibland bara en men man ska aldrig ta FLER ÄN 3 kullar :)
3½ månader är lite tidigt i mitt tycke… runt 4½-5 mån kommer jag att hålla när jag kommer para mina honor.. Vissa kanske ända till 6-7 månader om jag vill ta den risken. Beror ju på hona från hona, alla honor utvecklas ju olika.
Att para en hona vid 7 månaders ålder, (vilket jag precis gjort gick kanoners… hela 6 st i första kullen… Alla lever, ingen dödfödd, verkade inte svårt för henne för hon måde toppen hela tiden under dräktighet…) är självklart riskabelt.
Min fråga blir när du säger att du tar 2-3 kullar på en hona… Jag kommer "bara" att ta 1 eller 2 kullar på en hona… Nu till min fråga varför vill man slita ut en hona med 3 kullar??
//Sebb