Färg hjälp!
Okej, behöver lite hjälp här nu med bestämmandet av färger på två av ungarna ;)
mamman är silversvart skp, pappan dove..
Finns två ljusa ungar i kullen, en med mörka ögon och en med ljusa.. Pearl? Silver pearl? Blir lite förbryllad över att de har olika ögonfärg, men t.ex silver pearl ska väl ha svarta öron? Båda två har ljusa öron.. (8 dagar gamla idag så det borde ju visat sig nu?)
Hoppas ni kan göra mig lite klokare nu.. slänger upp en bild på de två ljusa.. blev inga bra bilder dock. men d får duga :-D
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
sen kan jag ju passa på att fråga om paddorna också.. på bilderna ser dom ju lite beiga ut i färgen, är det kanske bara för att de har så pass lite päls ännu ? För det "borde" väl bara bli vanliga svart/silversvart skp…? *hmm*
Har aldrig färgbestämt hamsterungar förut så de e rätt nytt :-P
(kolla på bilderna i stort format så syns färgen bättre..)
"Luminiz"
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
en av de andra sköldpaddorna.. hon är ju lixom brunaktig i bläsen..?
"Manda"
_

öronfärgen kan man inte va säker på fören dom är 3 veckor. då får dom som är svartögda väldigt mörka öron och dom brunögda har kvar sina ljusa =)
Precis som Mistletoes säger brukar öronen mörkna när dom är lite äldre. Så det bästa är att vänta och se om öronen mörknar då vet man säkert. Eftersom båda föräldrarna är svartbaserade bör ju alla ungar bli svartbaserade/gula svartbaserade. Teoretiskt sett bör det ju bli:
50% skp honor
50% ej gula honor
50% gula hanar och
50 ej gula hanar.
Varför paddorna har en annan färg på fläckarna kan bero på att dom kan vara silver. Silveranlaget förändrar skp-fläckarnas färg. Honan kan inte vara pearl eftersom för att ska kunna komma gula honor i en kull måste ungarna fått anlaget från båda föräldrarna. Så jag skulle tippa att honan är dove ev. silverdove. Det var kanske honan som hade ljusa ögon? Isånna fall kan det stämma med Dove eftersom dove är rödögda. Hanen skulle ju kunna vara Silver pearl kanske bö Silver pearl bbSgsgToY) om föräldrarna bär på rost. Men det med öronen ger sig ju när ungarna blir äldre. Om båda föräldrarna bär rost skulle det även kunna bli Champagne yellow (aabbppToY). Ser du om hanen har någon tipping?
Mvh John Weinerhall
Okej, men är dove/silverdove såhär himla ljusa som små?? Trodde dom skulle vara mer gråaktiga.. men jo det är honan som har röda ögon så hon kanske är en silverdove..
Om man jämför de två med varandra så ser det ut som att hanen skulle kunna ha sk tippning, honan är helt utan. Vad tror du han kan vara då? Alltså om vi utgår att han får mörka öron och har tippning då är det förmodligen en ..? ja vadå?
Man ser väl kanske bättre när de är några veckor men man vill ju veta vad det kan tänkas bli, redan nu :o)
_
Om föräldrarna bär rost kan det även vara chapagne dom är mer bruna i tonen. Men som sagt jag skulle nog säga silverdove ev. dove på honan och sen dove yellow på hanen. Men uppdatera med mycket bilder när dom blir äldre så ska det nog inte vara några problem att färgbestämma
. Men det är ju inget snack om att honorna är svartsköldpadd troligtvis silversköldpadd.
Mvh John Weinerhall
Okej, tack så mkt. Tror jag hänger med i resonemanget nu. Uppfödaren sa ju att det kunde bli black yellow och dove yellow också, men för en som inte är insatt i färgerna så säger det inte så mkt.. Är ju en hel vetenskap, men ack så kul att lära sig! :o)
Tror som du om färgerna än så länge, men jag uppdaterar när de är 3,4 veckor så får du i uppgift att hjälpa mig mer då ;-)
_
Förresten, de svarta ungarna har ju vita tassar, vit haka å lite vitt på magen.. ska man kalla dem bara för svart/silversvart ändå? Tänkte bara för hos råttor finns det ju beteckningar för just hur magteckningarna ser ut.. vet att det finns sk "vitmagad" hos hamstrar, men om det bara är lite vitt, ids man ens påpeka det då? Nu ska jag ju inte regga denna kull så det är väl en ganska oviktig detalj eg, men frågar av ren nyfikenhet..
_

i princip alla svarta (och andra enfärgade för den delen) har vit haka och tassar och väldigt ofta lite vitt på magen.
När dom är vitmagade är det en gen som gör att dom får (oftast) helvit mage och väldigt ofta går det upp lite på sidan av magen och fram upp på nosen nästan.
Då förstår jag! Tack tack :o)
_
Nyare bild på hanen, han HAR mörka öron ^_^
_
Han ska heta Adolfen Von Schnöö *tihi*
Om han nu överlever vill säga,mamman har käkat upp 3 ungar på två dagar så jag e väl inte direkt överförtjust…
Men hoppas denna underbara kille klarar sig iaf! Han e helt underbart gullig,, kommer att bli såå fin vilken färg han nu än visar sig vara :o)
_
Det är lite svårt men jag tycker han ser ut som någon pearl variant nu… Isånna fall då Silver pearl. Men fortsätt uppdatera bilder allt medan hans växer så ska vi lösa det här
.
Mvh John Weinerhall
Får väl slänga upp några nya bilder på ungarna nu, de är 4 veckor till helgen så snart åker de flesta av dom.. känns väl både och men jag tror de får bra hem iaf å det känns ju skönt :o)
Här kommer då Adolfen, men han är ju sjukt svår att fota- just för att han alltid LYYYSER på bilderna. Svårt att få riktigt verklighets trogna bilder med blixt :(
Men slänger upp de som inte är allt för missvisande..
_
Adolfen igen,, han e vääldigt ljus.. men gud så vacker! bara älskar honom,, å hans svarta små pärl ögon 
_
Här är väl en av FÅ bilder där man kan se tippningen lite grann, han blir som sagt väldigt ljus när man fotar..
_
naw,, den här lägger jag upp bara för han va så söt här *kärlek*
_
å så tog ja en söt bild på lilla Navelkrumelur också.. hon har fått en köpare nu (hon va den enda som inte blivit tingad ännu, men idag blev hon bokad wiie)
men.. denna tös kommer jag SAKNA!!
_
"Poice",, numera Lakrits.. hämtas tillsammans med Navelkrumelur :o) han e också en riktig liten go knodd! Blev bara två hanar också så :-D
_
Idolin, den minsta sköldpadds tjejen.. älskar hennes ansikte! hon e så fint brun å så har hon lite lockig päls på huvudet så hon ser typ alltid nyvaken ut *naw*
_
Idolin pröööpa!!
_
Sen har vi den andra ljusa ungen, honan jag inte riktigt vet färgen på. Hon ser ju bara ut som en vanlig albino

_
Malakai,, samma som ovan. Hon e sååå fin!! Tror jag blivit lite kär i vita hamstrar nu….. 
_
Hon igen :o)
har inte riktigt bestämt mig om jag ska ha kvar henne.. men får se om någon vill ha henne (har ringt en del idag som skulle fundera på det..). Så jag vet inte, hoppas på ett sätt att hon ska få flytta så jag inte tar på mig för mkt . . Samtidigt som ja nästan vill behålla na bara för att hon e så fin hehe. men galen,, å sprallig ;)
_
Aja,, får bli den sista bilden nu. Adolfen med syskon :o) underbart att få uppleva det här med ungar igen,, det är så kul att se dem växa upp!!
_
#27 haha ja du är inte den enda.. det är faktiskt himla sött ;o) synd man ska sälja henne, hade gärna haft en hamster med det namnet *lol* hon var den sista ungen jag gav namn till, så jag hade väl lite brist på fantas.. å hon var nästan identisk med en syster Förutom att hon hade en liten liten vit krumelur vid naveln. Så då blev det Navelkrumelur helt enkelt :)
Ja jag vet inte, som john skrev här uppe så kan hon ju vara silverdove.. men är dom verkligen så ljusa vid den här åldern? Ingen som har en bild på en silverdove bäbis ja kan jämföra med ?
Jag är kass på hamsterfärger :D
Å Adolfen är jag inte heller säker på, men det är väl ingen brådis med att sätta färgen just nu. Huvudsaken dom är i livet å är friska å glada,, färgen är ju mest en intressant parentes :-D
_

Alltså det här var ju lite klurigt… Men jag säger fortfarande silver peral på hanen. Eftersom det endast kan komma svartbaserat i kullen måste ju även honan vara svartbaserad… Men grattis till albino-honan! För om man tänker på genetiken kan det inte vara något annat… Albinogenen "maskerar" och gör att hamster ser helt vit ut. Fast under albinofärgen är den en annan färg. Vanligast förr var att dök upp i creme-linjerna med finns idag i alla färgkategorier. Hoppas du förstod vad jag menade då.
Mvh John Weinerhall
#29 ja nog ser man ju stor skillnad på den bilden å min lilla kröling för hon e VIT.
#30 ja jag tror jag hänger med. jag kan alltså kort å gott säga att hon är albino.
Å bara ha i bakhuvudet att egentligen är det bara det man SER å inte det hon "är". tjorvigt det här med fenotyper :-D
Men det är väl mest i avel man bör ha koll på vad de egentligen har för gener osv, så man inte avlar på fel färgkombinationer för att man bara utgår från vad ögat säger en. i vanliga samtal behöver man väl inte ens nämna att hon är en "fejk albino"..
_
Jo jag skulle iaf säga att hon är en albino kan inte vara något annat…
Okej, tack så mkt för hjälpen!! 
_

måste bara fråga om båda föräldrarna har albino i sina stamträd/släktled?
#34 näe, det är bara mamman som har albino bakom.. å det är hennes mormor..
på pappans sida finns det; cinnamon, dove, normalfärgad, caramel, sobel, silvergrå rödögd umb och rost rödögd.. längst bak i stamtavlan på hans sida finns även Koppar, Offwhite och Mink.. Men ingen albino..
_

kan finnas albino så långt bak att ledet inte finns med på hans stam.
det jag fått lära mej om albino är att för att albino ska bli i en kull ska ena föräldern vara albino eller att båda måste bära på albinoanlaget. om inte båda bär på det så kan inga albino födas.
så antingen bär han det långt bakåt el så är ungen en rö sg med mkt dålig hätta å kindteckning.
kanske kan du lyssna med shf om vad som finns i deras stambok bakåt.
aha.. men det finns då en möjlighet att pappan bär på det men att det finns Långt bak,, det kan alltså "följa med" så länge? i så många generationer tänkte jag .. det är ju rätt fascinerande i såna fall :-)
Ja,, hade hon varit en sg hade hon haft Vääldigt dålig hätta å kindteckning,, obefintligt! 
Men jag har henne som albino iaf, har hittat en köpare till henne i Kramfors och jag tror inte det spelar henne så stor roll vad hon egentligen är så att säga..
men helt klart intressant det här ..
_
öh.. dum fråga.. rex? kan det födas i en kull där föräldrarna är endast långhåriga? Såg nu att en av ungarna som fortfarande är kvar- har ju lockiga morrhår 
kan det bli rex om båda föräldrarna bär på det, fast inte är det själv så att säga?
Genetiken på hamstrar är ju så olik motför hos råttor så ja vet inte.. där krävs det ju att en av föräldrarna är rex för att det ska bli rex i kullen..
_
(kollade även på standarden för rö sg,, å ja.. det skulle det väl också kunna va.. va tusan ska det finnas så många olika varianter för suck ;) )
_

Om båda föräldrarna bär på rex bakåt så kan det bli rex i kullen.
Sötnos! Posta, genast!

Japp det kan bli rex även om föräldrarna inte är rex, Fast båda måste bära anlaget för att det ska bli :)

Oj.. såg inte att ulrika redan svarat… ;)
jaha,, men nu känner jag mig ju Helt puckad hahaha,, hade inte en tanke på det! Såg det nu av en slump (på skp trollet här ovanför).. nu måste jag ju kolla igenom bilderna ordentligt å se om jag hittar fler 
(har ju sålt de flesta nu hehe)
men å andra sidan är de ju lite små kul när man inte vet allt,, så kan man får sig såna här trevliga överraskningar *lol*
_
#36 Hamstern behöver inte alls bära på albinoanlaget för att det ska dyka upp albino. Albino är en mutation som uppstår när generna "spårar ur".
Mvh John Weinerhall
nu kan man se att honan har fått lite mörkare öron, den vita honan alltså. så hon kan väl inte va albino då?? Eller? För albino har ju inga pigment what so ever?
_
Finns mörkörade albino oxå.
#38 en sån charmig tös
#48 Hon kan inte vara homozygot eftersom man måste få anlaget från båda föräldrarna och bara en av dom är silver…
Opps, jag missade att läsa så noga i första inlägget, ja är pappan dove så stämmer det #49 säger.
oki,, så det finns mörkörade albinos ?
hon ska iaf få stanna här, killen blev så otroligt kär i henne å hon är den tamaste av alla.. så vi kunde inte skiljas från henne. Adolfen stannar också! Han är sjuuukt snygg,, tror visst jag hittat en ny älsklings färg där.. gud så vacker han e 
_