Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 713 ggr
Roxie
0

Färghjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kommer inte fram till vad denna lilla plutt har för färg. Ägaren innan hade noll koll på nånting, så jag har ingen aning om hans bakgrund.
Vissa säger svart bandad, men han är inte svart alls. Han är brun, med grå fläckar, vita fläckar (bandad?) och vit på magen. I dont get it! :P
Kan det vara en variant av choklad skp vit?
Bifogar en bild där man ser färgerna tydligast.

// Sofia

UlrikaD
0

Många svarta blir typ bruna efter ett tag, ingenting ovanligt. Det har med aveln att göra att man blandat in för mycket andra färger istället för att hålla det svarta "rent"

För mig är han svart bandad iallafall.

Royalz
0

Tycker också han ser ut som en svart bandad.

Sen kan han inte vara skp då bara honor kan vara det ;)

Roxie
0

#2 Ah just det, tänkte jag inte ens på :P

Men då vet jag iaf. Tack för svaren! Slipper jag fundera över det mer :)

// Sofia

Roxie
0

Hmm.. har fått ett till svar på att han kan vara choklad bandad? Gud vad förvirrad jag blir :P haha
Han är 6 månader, så lite för ung för att det svarta blivit brunt redan väl?

// Sofia

UlrikaD
0

Vissa svarta blir bruna nästan direkt, det tar inte lång tid. Och 6 mån är ju en fjärdedels hamsterliv.

[iurochskur]
0

Att en svart blir brunaktig är inget ovanligt, det beror helt på vilka färger föräldrarna har och färger bakåt. Om han kommer från en linje med mycket cremebaserat t.e.x så kan dom bli blaskiga i färgen så att säga. Just därför är det extra noga att tänka på ren färgavel när man avlar. Nu vet jag inte om du ska avla på din plutt men om du vill ha fram bra svarta är det allra bäst att hålla dig till svartbaserade djur.

Han är en riktig sötnos i alla fall!

Kram!

Roxie
0

#5 Ja det är sant, men då är det nog hans färg som är dålig. Med tanke på att han är (vad jag vet) en Djuraffärshamster. Man lär sig mer och mer varje dag :)

#6 Ah, nej jag ska inte avla på honom, eftersom jag som sagt inte har en blekaste om vad som finns bakom honom.

// Sofia