Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1361 ggr
LizzieAbbi
0

Lh+Kh?

Jag undrar om man kan para en Lh med en Kh? 

Tacksam för svar Flört

Curlys
0

Hej!

Ja man kan para en kh och en lh, men det bästa är att hålla dem separerade. Vissa uppfödare blandar hårlagen för att få fram en vis typ/färg eller liknande på något av hårlagen.

Om det kh bara har kh bakom sig så blir alla ungar kh, bär den på lh så blir det ungefär hälften kh och hälften lh.

mvh Anna, Curlys Guldhamsteruppfödning www.annashamstrar.zoomin.se

LizzieAbbi
0

Okej tack :) Din Calvin Klein är jääääääätte fin föressten :)

[John-Weinerhall]
0

Man ska ALDRIG para kh med lh om man inte har ett syfte med parningen. T.ex. om man vill få fram en bättre typ på kh. Men problemet är att korthåren får för lång päls och tänk dom långhåriga hanarna som det är idag är det alldeles för få som har bra hanpäls. Så varför ska vi förstöra hårlagen ännu mer än vad dom redan är?

Mvh John Weinerhall

ZorroR
0

#3 Oftast blir det inte så, det är beroende på hur tex pappan ser ut om han är en "dålig" korthårig och även mamman är en "dålig" långhårig, kan det hända,  men har inte varit med om att de korthåriga blir för långa mm vet hamstrar som är så, men har inte hänt mig, och har bara blandat långhåriga och korthåriga.

det är lite beroende på gener, om det har förekommit tex "dåligt" långhår i stäkten eller så..

[John-Weinerhall]
0

Kanske inte efter en generation! Men efter flera generationer och om vi fortsätter kommer vi att få sk. semi. Tanken är väl ändå att föra aveln framåt och främja guldhamstern. Titta på hur vissa färger är totalt förstörda isag. Alla "brunaktiga" svarta. alla fruktansvärt dåliga nf:ar osv. Vi måste göra något åt det. Avel är ingen lek man måste veta vad man gör. Så varför i hela friden ska man korsa kh med lh om det inte finns en bra orsak t.ex. att man vill åt typen? Sen beror det självklart på vad det finns för gener bakom och arvsanlag det säger jag inget om. Men vi måste vara försiktiga för att långhåren får ju knappast längre päls genom att man korsar med kh och kh lär ju inte få kortare päls om jag säger så. Och titta på alla lh hanar, det finn några riktigt bra som har bra päls. Men det är som med bra nf det är otroliugt ovanligt.

Mvh John Weinerhall

Bulba
0

#0 Det GÅR att para men det gynnar inte hårlagen på något sätt alls.

kajsa_karin
0

Det går att para. Jag har parat så fler gånger. Men det är ju för att jag skall få fram viss färg. Har många bra ungar som är blandningar som har gått hem på utställning. Men man bör ju veta vad man gör

Zheverez
0

ska man para en lh med en kh bör den kh bära på lh anlaget då blir det flest lh i kullen.

LizzieAbbi
0

Okej alla :) Men jag syftar inte på nån spec. färg eller hårlag, jag vill ha hamstrar som är snälla, trevliga och ens bästa vänn. Jag bryr mig inte alls om hur dom ser ut, för det spelar ingen roll :)

[John-Weinerhall]
0

#36 Det beror väl fullständigt på om du vill få fram kh eller lh i kullen?

Royalz
0

Klart det GÅR att para en kh med en lh, det blir inget fel på ungarna. Men man ska hellst para kh+kh och lh+lh.

MariaG
0

Jag har parat kh med en lh, och det blev kh hela kullen.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

[John-Weinerhall]
0

#12 Antagligen bar inte den ena hamstern på lh. Eftersom det endast kom kh.